Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger råd.
I alt for lang tid har jeg vært fanget i en jobb jeg ikke føler meg bekvem i. Jeg har vært her i 5 år og ha ingen muligheter til å "stige i gradene", så det føles som om det er på tide å komme meg videre. Sjefen min er til tider en vanskelig person å forholde seg til og jeg har endelig innsett at jeg må vekk. Jeg må ha ny jobb. Men jeg vil ikke putte sjefen på referanselista da jeg for det første ikke har lyst til å røpe at jeg ser meg om etter noe nytt, og for det andre er jeg ikke sikker på hva hun kan komme til å si om en ev. arbeidsgiver ringer.

Hvordan er det i en jobb-søker-situasjon når du ikke vil oppgi den siste jobben (5 år som sagt) som referanse. Hever det øyebryn? Er det i det hele tatt vanlig å oppgi nåværende arbeidssted som referanse?

Jeg er kjempenervøs for hvordan sjefen min kommer til å ta nyheten om at jeg vil slutte, og skulle helst hatt en annen jobb å gå til så fort som mulig.

Help??

-ARI

Anonymkode: b9e2b...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon, så følger med her. Dvs. jeg tror ikke sjefen gir meg en dårlig referanse, men jeg vet de ikke vil jeg skal slutte og de blir sittende med mye arbeid det vil ta tid å sette andre inn i.

Det er ikke alle potensielle arbeidsgivere som ber om referanse. Kan du sette opp en tidligere el..? Ellers ville jeg bare vært ærlig om det til en ny potensiell arbeidsgiver.

Anonymkode: 2dfbd...7ee

Skrevet

Det skurrer veldig å ikke ville ha en sjef gjennom fem år på referanselisten, jeg hadde blitt veldig skeptisk. I mange bransjer er det krav om tre referanser, der minst en av de skal være nåværende sjef. 

Anonymkode: 36b0c...804

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skurrer veldig å ikke ville ha en sjef gjennom fem år på referanselisten, jeg hadde blitt veldig skeptisk. I mange bransjer er det krav om tre referanser, der minst en av de skal være nåværende sjef. 

Anonymkode: 36b0c...804

Men det er heller ikke så uvanlig å ikke ønske å ha nåværende sjef. Og det er ikke grunnet i at man har gjort en drittjobb, men at mange dessverre ikke er helt stabile og kan finne på å å si hva som helst, selv om det ikke er sant. En dårlig referanse kan være verre enn ingen nåværende referanse, så lenge man f. eks. kan kompensere noe med en kollega eller noen man har jobbet tettere med. 

Anonymkode: fb7c1...d6a

• Liker 1
Skrevet

Du kan bruke en kollega i stedet for sjefen. Det er ganske normalt å ikke ville røpe for nåværende sjef at man søker andre steder. Jeg har bare møtt forståelse for det når jeg har vært på intervju. 

Men du bør kunne oppgi en annen fra nåværende jobb, når du har jobbet der i fem år.

Anonymkode: d565e...e5f

Skrevet

Kan du ikke bruke en annen kollega som referanse? Det må ikke være sjefen, kun noen som kjenner til jobben du har gjort og deg :)

Skrevet

Hei og takk for svar.
Problemet med arbeidsplassen min er at vi bare er tre ansatte. Dvs. meg, sjefen og en til. Så hvis jeg bruker min kollega vil jo hun nødvendigvis vite at jeg skal slutte... Men jeg kan kanskje bruke tidligere kolleger...? Det er jo folk før meg som har slutta fordi de også opplever sjefen som litt problematisk.

Jeg har også tenkt i de baner at jeg kanskje bare skal være ærlig i et ev. jobbintervju om at jeg har et litt vanskelig forhold til sjefen min og at jeg er usikker på hva hun kan komme til å si om meg. Hvis jeg kjenner henne rett kommer hun til å føle seg veldig sveket hvis jeg slutter. Det hele er ganske føkka... Men så tenker jeg at det kommer til å se ut som om jeg er en vanskelig person å forholde seg til og at jeg ikke burde starte et nytt arbeidsforhold med å "baksnakke" gamle kolleger....

Skrevet

Hei og takk for svar.
Problemet med arbeidsplassen min er at vi bare er tre ansatte. Dvs. meg, sjefen og en til. Så hvis jeg bruker min kollega vil jo hun nødvendigvis vite at jeg skal slutte... Men jeg kan kanskje bruke tidligere kolleger...? Det er jo folk før meg som har slutta fordi de også opplever sjefen som litt problematisk.

Jeg har også tenkt i de baner at jeg kanskje bare skal være ærlig i et ev. jobbintervju om at jeg har et litt vanskelig forhold til sjefen min og at jeg er usikker på hva hun kan komme til å si om meg. Hvis jeg kjenner henne rett kommer hun til å føle seg veldig sveket hvis jeg slutter. Det hele er ganske føkka... Men så tenker jeg at det kommer til å se ut som om jeg er en vanskelig person å forholde seg til og at jeg ikke burde starte et nytt arbeidsforhold med å "baksnakke" gamle kolleger....

• Liker 1
Skrevet

ARI der oppe altså! 

Skrevet

Jeg brukte en kollega som jeg visste jeg kunne stole på at holdt kjeft om det til sjefen om vedkommende fikk beskjed om å tie godt stille. Det gjør ikke noe at en kollega vet du skal slutte.

De aller fleste intervjuere vil kreve en referanse av nyere dato, og fra stedet du jobber nå. Det tar seg veldig dårlig ut å nekte det, da ser det ut som om du har noe å skjule. Og da risikerer du at de ikke tør satse på deg.

Anonymkode: d565e...e5f

• Liker 1
Skrevet

Ikke si at du ikke kommer overens med sjefen din. Da lager du deg problemer med en gang. Jeg hadde heller satset på kollegaen. Er det en mulighet for at kollegaen også ønsker å slutte og dere kan bruke hverandre? Siden det ikke høres ut som en trivelig arbeidsplass, mener jeg...

Anonymkode: 04dcd...21b

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte to kollegaer da jeg søkte ny jobb. Jeg visste at jeg ikke ville få en rettferdig referanse av sjefen min. Hun ble nemlig rimelig sur for at jeg sa opp.

Anonymkode: 75abd...4dd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...