Escape Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 (endret) Hei! Jeg lurer på om jeg vil kjøpe egen hest. Jeg har ingenting jeg bruker penger på, annet enn klær, og egen hest står aller høyest av alt.Jeg skal få hjelp til å kjøpe selve hesten, og jeg har også en del penger på konto som jeg har spart opp gjennom årene. Jeg har enda 2 år til jeg er ferdig på vgs, og tror jeg skal studere etter det... Det er derfor jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe eller ikke... Jeg kan ikke se for meg å ikke ri før jeg blir ferdig med studier, da det er noe av det eneste som gjør meg lykkelig. Jeg er deltidsstudent på vgs, så jeg har absolutt tid til en hest. Jeg kommer også til å søke om det stipendet for de som ikke har mulighet til å ha jobb ved siden av studier, og jeg er veldig sikker på at det blir innvilget... Og det finnes jo mange ordninger man kan ha når man studerer, såg nettopp den tråden "Hva skal jeg gjøre med hesten når jeg studerer". Jeg vet ikke hvor jeg kommer til å studere, men sannsynligvis ikke i de største byene. Har noen råd? Endret 21. september 2017 av Escape
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Halve gleden med mitt hestekjøp var nesten å vente på riktig tidspunkt for å kjøpe den. Fikk min første hest da jeg var 12, men da jeg kom på vgs begynte jeg virkelig å slite med å ha tid. Jeg skulle studere i hjembyen men ble likevel nødt til å selge 2 mnd etter studiestart. Jeg synes du vet for lite om fremtiden din til at du bør kjøpe akuratt nå. Tenk igjennom det en god stund til. Anonymkode: b034c...de9 6
FantasDick Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Sett opp et fornuftig budsjett og se om du har råd. Hvis du har tid og penger hadde jeg ikke latt være å kjøpe hest fordi du skal studere om 2 år. Jeg synes det gir for mye glede til at du burde vente, og du kan kanskje ta med hesten til studiested, sette den ut på fór eller kanskje en kombinasjon?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Det er kanskje bedre å ha hest på for så lenge du studerer. Vent heller til du vet sånn noenlunde hva som skal skje fremover og hvor mye penger du har. Anonymkode: 1dac0...503 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Om det er travstaller i nærheten kan du få ri gratis så mye du vil. Anonymkode: 098e7...dcf
Tvist Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 Ville ikke kjøpt hest. 4000 i mnd er nesten ingenting, selv om du får alt du trenger. Hva om hesten blir skadet og må opereres? Du har forsikring, men du må betale en kraftig egenandel. Og økonomien din blir ikke bedre på lang tid enda. Hesten skal du ha i kanskje 20 år. Hva om du ikke får jobb etter studier og må leve på sosialpenger? Hva om du får en jobb som krever enormt mye i starten og du ganske enkelt ikke har energi til å ta vare på hesten? Eller om studiene er for krevende... Uten dyr har du muligheter til å studere der du vil. Kanskje ta et utenlandsår, flytte dit du vil. Jeg elsker kattene mine, men er veldig glad for at jeg ventet til etter studiene med å adoptere dem, jeg hadde gått glipp av mye. I tillegg hadde jeg ikke hatt råd til dem i perioder, hadde knapt nok penger til å klare meg selv. Alltid best å vente til livet er mer stabilt/forutsigbart, før man påtar seg en langvarig forpliktelse. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 Hvilke skade er det snakk om? Det er ganske viktig å få med. Jeg hadde hest på veldig billig stall, men alt ettersom hvor ofte hesten trenger hovslager er det 1200,- pr mnd ca, spon er rundt regnet 400-600 kr pr mnd, kraftfor er fort 3-600kr pr mnd etter bruken på hesten. Tannrasp er vanskelig, noen trenger hver tredje måned, andre trenger hver 18mnd, men det koster fort 1500,- pr gang. Jeg selv budsjetterte med 3000,- fast pr mnd uten trening, veterinær og utstyr/sko. En hest med skade kan koste himla mye for å få frisk igjen. Om du skal studere bør du regne med enda 2-3000 i stalleie, og selv med støtte for dem med nedsatt funksjon, så vil du ha 11 000 å leve for, hvor av budsjett da blir: 3000 stall 2-3000 for annet rundt hest 4-5000 for bolig. Hvilket ikke gir mye igjen til mat, klær, rideutstyr, og utstyr til hesten... jeg skjønner at du ønsker redde hesten, for all del. Jeg selv valgte kjøpe hesten jeg hadde på helfor for å forhindre avliving, men hesten hadde så god helse at jeg hadde minimalt med vetrinærregninger. Min trengte tannrasp en gang i året, og stalleier skodde billig for meg. likevell var mitt regnskap: stalleie 2900,- inkl høy kraftfor: 400kr forsikring: 100kr vitaminer: 100kr hovslager: 600kr tannrasp: 100kr (en gang pr år fordelt på året) Jeg hadde hesten i 5 år, og måtte bytte sal flere ganger. og ingen "billigsaler" passet henne. Dekken blir ødelagt, grimer ryker, hjelm må byttes iblandt, ridestøvler/sko slites ut. Anonymkode: 0d3c5...5fd
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Jeg hadde hest gjennom ungdomsskolen og gjennom videregående og i et par år etter ved siden av jobb. Hadde jeg skulle tatt de årene om igjen, så hadde jeg heller holdt meg til å ha hest på halvfôr og/eller gått kurs ved siden av. Pengene jeg brukte på hobbyen hadde jeg spart i mellomtiden. Og jeg hadde for all del begynt med BSU fra første mulige år heller enn å la tusenlappene gå til å holde hest. Hvor mange ti- og hundretusener jeg burde og kunne ha spart fra jeg var 14 vil jeg ikke tenke på. Anonymkode: b794c...f7d
boblevann Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 Kan du ikke ha hest på fôr i stede for, så ser du om du har tid? Den er kanskje litt enklere å ''si opp'' hvis du ser at du ikke får tid når du begynner å studere f.eks. Med tanke på skolegang vil jeg kanskje tro at det er et dårlig tidspunkt å skaffe seg hest på - da jeg har inntrykk av at det koster ufattelig mye tid, og en del penger.. Har aldri hatt hest, men har vært både sisteårselev på vgs og student, og begge deler er travelt.
Sirah Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Det er ikke de daglige utgiftene som koster penger. Det er de som plutselig dukker opp som er kritiske. Har du pengene den dagen hesten blir syk/skader seg og du plutselig sitter med en veterinærregning på 30,000kr som forsikringen ikke vil dekke? Det er dette som avgjør om du har pengene til å kjøpe hest, ikke at du har råd til å betale stall leia hver måned.... 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Vil anbefale deg å ha hest på fôr først. Det blir ikke like dyrt som å eie en egen hest, og om du ser at det ikke går er det enklere å si opp en fôravtale enn å selge en hest. Likevel er det omtrent det samme sånn i hverdagen, du får like mye tid med hesten og nesten like mye ansvar. Anonymkode: e2edc...744 1
Escape Skrevet 20. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2017 Tusen takk for svar! Er enig at jeg kan spare pengene på BSU osv, men mormor skal kjøpe hele hesten for meg, og det er ikke penger jeg hadde fått til å bruke hva jeg vil for... altså hun gir meg ikke tilsvarende penger til bsu😛 Og jeg har 2 år igjen som deltidsstudent på vgs med mye fritid, og tenkte kanskje å ha et år på folkehøyskole på hestelinje med egen hest. Dersom det ikke går å ha hest mens jeg studerer kan jeg i det minste se tilbake på 3 fantastiske år, og det verste som kan skje er jo 'bare' at jeg må selge den... altså at jeg får mer igjen for det men svarene her gav meg definitivt mye å tenke på, tusen takk for råd😀
Tvist Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 5 timer siden, Escape skrev: Tusen takk for svar! Er enig at jeg kan spare pengene på BSU osv, men mormor skal kjøpe hele hesten for meg, og det er ikke penger jeg hadde fått til å bruke hva jeg vil for... altså hun gir meg ikke tilsvarende penger til bsu😛 Og jeg har 2 år igjen som deltidsstudent på vgs med mye fritid, og tenkte kanskje å ha et år på folkehøyskole på hestelinje med egen hest. Dersom det ikke går å ha hest mens jeg studerer kan jeg i det minste se tilbake på 3 fantastiske år, og det verste som kan skje er jo 'bare' at jeg må selge den... altså at jeg får mer igjen for det men svarene her gav meg definitivt mye å tenke på, tusen takk for råd😀 Vil du kjøpe den skadde hesten for å redde livet? Eller en annen?
Tvist Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 7 timer siden, Escape skrev: Tusen takk for svar! Er enig at jeg kan spare pengene på BSU osv, men mormor skal kjøpe hele hesten for meg, og det er ikke penger jeg hadde fått til å bruke hva jeg vil for... altså hun gir meg ikke tilsvarende penger til bsu😛 Og jeg har 2 år igjen som deltidsstudent på vgs med mye fritid, og tenkte kanskje å ha et år på folkehøyskole på hestelinje med egen hest. Dersom det ikke går å ha hest mens jeg studerer kan jeg i det minste se tilbake på 3 fantastiske år, og det verste som kan skje er jo 'bare' at jeg må selge den... altså at jeg får mer igjen for det men svarene her gav meg definitivt mye å tenke på, tusen takk for råd😀 Er jo ikke bare å selge den. Er en hest, ikke en sofa. Det blir mye følelser involvert. Og hvorfor tror du du får mer igjen for den når du selger? 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Det høres ut som en forferdelig dårlig idé. En hest lever en god del lenger enn 2 år... Når du skal bli student, kan du gjerne ikke bo gratis hos slekt lenger. Da har du neppe råd til hest. Så har du det at du ikke vet hvilken by du skal bo i engang. Og du får neppe gratis stallplass om du skal flytte, uansett hvor. Og hva skal du gjøre i ferier? Skal du la være å reise hjem i ferier? Ellers må du få noen til å ta seg av hesten din. Ha hest på fôr, du. Anonymkode: 14c13...05d 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 7 timer siden, Escape skrev: Tusen takk for svar! Er enig at jeg kan spare pengene på BSU osv, men mormor skal kjøpe hele hesten for meg, og det er ikke penger jeg hadde fått til å bruke hva jeg vil for... altså hun gir meg ikke tilsvarende penger til bsu😛 Og jeg har 2 år igjen som deltidsstudent på vgs med mye fritid, og tenkte kanskje å ha et år på folkehøyskole på hestelinje med egen hest. Dersom det ikke går å ha hest mens jeg studerer kan jeg i det minste se tilbake på 3 fantastiske år, og det verste som kan skje er jo 'bare' at jeg må selge den... altså at jeg får mer igjen for det men svarene her gav meg definitivt mye å tenke på, tusen takk for råd😀 Det er ikke "bare" å måtte selge hesten. For deg, kanskje, men ikke for hesten. Alvorlig talt, nå snakker du om hesten som en ting, ikke som et levende vesen med følelser. Anonymkode: 14c13...05d
Atea Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 7 hours ago, Escape said: Tusen takk for svar! Er enig at jeg kan spare pengene på BSU osv, men mormor skal kjøpe hele hesten for meg, og det er ikke penger jeg hadde fått til å bruke hva jeg vil for... altså hun gir meg ikke tilsvarende penger til bsu😛 Og jeg har 2 år igjen som deltidsstudent på vgs med mye fritid, og tenkte kanskje å ha et år på folkehøyskole på hestelinje med egen hest. Dersom det ikke går å ha hest mens jeg studerer kan jeg i det minste se tilbake på 3 fantastiske år, og det verste som kan skje er jo 'bare' at jeg må selge den... altså at jeg får mer igjen for det men svarene her gav meg definitivt mye å tenke på, tusen takk for råd😀 Det ser jo ut som du kan ha hest akkurat nå, men ville satset på å ha hest på for. Man knytter seg sterkt til en hest, i alle fall gjør jeg det, og da blir det trist å selge den når økonomien ikke strekker til. Og finner man gode eiere? Det er ikke sikkert. Min ble solgt videre til en fin stall, men fikk forfangenhet der. Heldigvis ble den solgt videre før jeg kjøpte den tilbake etter noen år. Men, det jeg ville gjort hvis jeg skulle kjøpt en hest, var å finne noen som kan ha den på for de årene du studerer videre.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 Du er ung, uerfaren og også egoistisk. Du kjøper ikke en hest for å se tilbake på 3 fantastiske år, som du sier. Ikke kjøp hest i det hele tatt før du har en plan for hvordan de neste årene skal gå. Det er ikke en jævla bil. Du har heller ikke penger til det egentlig, ingen fast lønnsinntekt, og når du skal studere kommer i allefall pengene til å ryke. Er fristet til å si at du ikke bør kjøpe hest i det hele tatt før hele holdningen din har endret seg og du innser at det er et levende vesen som lever i mange år. Anonymkode: ccb1a...d77
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 Bortsett fra det at det er egoistisk å bare selge den om noen år, så er det faktisk ikke bare å finne en kjøper. Jeg hadde hest i 7 mnd lenger enn planlagt fordi jeg ikke fant en passende kjøper. Det er lang tid om man mangler tid eller penger. Anonymkode: b034c...de9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå