Gå til innhold

Tromsø - en bra by å bo i??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann...

Vurderer å flytte til Tromsø.

Tenker for tiden litt sånn for og i mot å bo i by..

Hva er bra med Tromsø? Hva er ikke bra..

Kom med meninger..

Gjest Anonymous
Skrevet

Bra med Tromsø: Ei god venninne av meg bor der:)

Visstnok en hyggelig by, men litt liten... Har dog de fleste tilbud man trenger - butikker, kultur, universitet osv

Hvis alternativet er å bo langt fra by der oppe, tror jeg ikke jeg ville vært i tvil - godt å bo der det er folk og butikker og kafeer...

Liker ikke dialekta så godt, men du trenger jo ikke legge om.

Skrevet

Det er et FLOTT sted å bo, spesielt for unge mennesker. Byen bærer preg av at det er mange unge mennesker der, og det er massevis av ting som skjer hele tiden. Vi har akkurat fått ny, flott kino, det er flere fine kafeer og utesteder (til og med for dem som er litt lei av alt som er mainstream), du finner flere bra treningssentre...

Naturen er nydelig, og til og med på selve Tromsøya finner du flotte turområder (blant annet i området rundt lysløypa, Prestvannet, eller Telegrafbukta).

Anbefales :)

Skrevet

Helt enig med Lilith, Tromsø er en flott by. Den er stor nok til at det er mye som skjer her*, men liten nok til at du raskt får oversikt og blir kjent her.

Det verste med byen må vel være at en del tromsøværinger er i overkant selvbevisste - alle som ikke kommer fra selve byen er "bona" :roll:. Men for all del, de fleste er jo ikke sånn, og her er haugevis av trivelige innflyttere.

*Akkurat nå pågår f.eks. et av høydepunktene gjennom året i Tromsø - Tromsø Internasjonale Filmfestival :P .

Skrevet

Siden jeg holder til på universitetet møter jeg mange tilflyttere til byen, og kan faktisk med hånda på hjerte si at jeg enda ikke har møtt noen som ikke har trivdes her. Alle finner seg til rette, finner aktiviteter de trives med og blir kjent med hyggelige folk. Jeg har bodd her hele mitt voksne liv, og kunne nok tenke meg å bo andre steder (ikke Oslo nei..) for å oppleve mer av verden, men jeg kommer helt sikkert alltid tilbake til Tromsø.

Skrevet

jeg har bodd i Tromsø, og ville aldri i livet vært den tiden foruten!!

hadde du flyttet hele tromsø med alt det innebærer, sånn litt nærmere østlandet og slekta mi, så hadde jeg blitt boende der, det er sikkert.

pluss med Tromsø (sett fra en stresset osloværing/østlendings side):

- kan by på både bymiljø med shopping og uteliv og mye mennesker, men minus det stresset som følger med storbyer som oslo f.eks.

- roligere "tempo", alt går litt saktere og folk har mer tid til å se seg rundt, prate, være sosiale og blide.

- naturen er ett under!! du har fjell i nærheten uansett om du går midt i byen og shopper eller om du er på fisketur! Jeg syntes det var en utrolig deilig følelse!

- folk er mer "omgjengelige" en i større byer, de hilser i butikkene, folk smiler til deg på gata, selv om du ikke kjenner dem.

- det er snø på vinteren!! masse snø, ikke slaps og søl, men snø!

negativt?

- mørketida

- snøen ligger leeeeeeeeeenge... = sommeren er gjerne kort

- det er laaaangt unna østlandet

- det går ikke tog dit.

- det er dyrt med fly

... det var vel det vel...

- jo, man lærer seg å banne... og tromsøbanning i østlandsdialekt er IKKE pent!! :ler: (jeg fikk kjempekjeft av mamma....) :roll::ler:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Tromsø er en helt super by! Anbefales av alle grunner som er tidligere skrevet her :)

Skrevet
negativt?

- mørketida

- snøen ligger leeeeeeeeeenge... = sommeren er gjerne kort

- det er laaaangt unna østlandet

- det går ikke tog dit.

- det er dyrt med fly

... det var vel det vel...  

- jo, man lærer seg å banne... og tromsøbanning i østlandsdialekt er IKKE pent!!  :ler:  (jeg fikk kjempekjeft av mamma....)  :roll:  :ler:

Tror du har gjort litt feil her aline? Mørketida er jo bare koselig, så det skal vel stå som en positiv? Og laaaangt unna østlandet er vel også en fordel ;)

Fly var dyrt før, men nå får man billetter hos begge flyselskaper til sa 550,- hver vei, og da er det til å leve med.

Gjest Litjmæ
Skrevet

- naturen er ett under!! du har fjell i nærheten uansett om du går midt i byen og shopper eller om du er på fisketur! Jeg syntes det var en utrolig deilig følelse!  

- det er snø på vinteren!! masse snø, ikke slaps og søl, men snø!  

Skriver virkelig under på disse! Det er noe man savner nede i sør altså...

Gjest Anonymous
Skrevet
Det verste med byen må vel være at en del tromsøværinger er i overkant selvbevisste - alle som ikke kommer fra selve byen er "bona"

Enig! :-?

Men ellers er det veldig fint å bo her. Og mørketiden er, som Fakse sier, bare koselig.

Når det gjelder dialekten, som noen lenger opp nevnte, så liker ikke jeg den heller, og har aldri klart å snakke ordentlig Tromsødialekt. Men det er jo uansett ikke nødvendig.

Gjest Tromsø-bone
Skrevet

Eneste bakdelen med Tromsø er at boliger er så sinnsykt dyre å kjøpe her.

Tromsø ligger på en øy, alt blir dermed kompakt med korte avstander til alt som er viktig. Det tar 10 minutter med buss/bil til flyplassen fra sentrum. Midt på øya er det friområder med lysløype/turløype fra nord til sør. Er du litt sprek så er det gangavstand til de fleste steder, ellers går det busser hver halvtime og hvert kvarter i rushtid.

Ang. dialekt, så har du en stor fordel i at tromsøværinger er vant med innflyttere og tilreisende, og forstår dermed de fleste dialekter. I motsetning til østlandet hvor de kan finne på å slå ut med armene og si "men jeg skjønner jo ikke hva du sier" når jeg spør om noe i en butikk.

Tromsø er også en internasjonal by, tror det er over 100 nasjonaliteter representert her. Mye pga Universitetet og sykehuset.

Anbefaler å sjekke ut www.tromsoby.no og www.destinasjontromso.no.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bodd 1 år i Tromsø. Det er en kjempebra by. Menneskene der er veldig lett å komme i kontakt med og de er greie.

Utelivet er veldig bra. Du finner det meste der. Alt fra trendstedet, rockaplasser, puber, typisk 18årsdisco til studenthuset Driv(der holdes det mange bra konserter).

Det er også mange bra spiseplasser der.

Ellers så er det et stort musikkmiljø i Tromsø, det er 2 kinoer, universitet og en del bra shopping muligheter. Man finner i allefall det meste der. Byen er jo som sagt ikke så stor så man møter ofte kjente hvis man drar i sentrum en tur eller ut på byen. Jeg har lyst til å flytte til Tromsø igjen men da vil jeg ha samboer med! Det var det eneste Tromsø manglet for MIN del!

Ulemper: Kan være kaldt på vinteren og en lang vinter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tromsø er digg. Nordlys. Fjell, sjø, havnen og skipsfart.

Skrevet
[...Tror du har gjort litt feil her aline? Mørketida er jo bare koselig, så det skal vel stå som en positiv? Og laaaangt unna østlandet er vel også en fordel ;)

Fly var dyrt før, men nå får man billetter hos begge flyselskaper til sa 550,- hver vei, og da er det til å leve med.

jeg syntes det var koselig frem til jul, også ble jeg litt depresiv etter jul... men jeg elsket nordlyset da, det er det mest fantastiske jeg har opplevd, og jeg savner det faktisk!

langt fra østlandet og østlendingene som bor der er sikkert positivt for endel, men nå ER jeg østlending og har hele familien min på østlandet da, så de ble langt unna. :tunge1:

har det blitt så billig nå? da er det jo mulig å reise litt og da, det er noen år siden jeg bodde der skjønner jeg. :ler:

Skrevet

langt fra østlandet og østlendingene som bor der er sikkert positivt for endel, men nå ER jeg østlending og har hele familien min på østlandet da, så de ble langt unna.  :tunge1:  

Ja, men siden du er østlending som har bodd nordpå regner jeg med at du tåler en spøk :tunge1:

Har altså overhode ingenting i mot hverken østlendinger eller østlandet om noen skulle lure fortsatt.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det verste med byen må vel være at en del tromsøværinger er i overkant selvbevisste - alle som ikke kommer fra selve byen er "bona" :roll:. Men for all del, de fleste er jo ikke sånn, og her er haugevis av trivelige innflyttere.

Tromsø er en helt grei by. Jeg er "bone" og har bodd her en stund, hadde et opphold med et år i Bodø og et år i Oslo, og kom tilbake nå, men jeg merker at å sett nye plasser har forandret meg. De "innfødte" her har veldig høye tanker om seg selv, og mener selv at byen er verdens navle. Jeg får inntrykk av mindreverdighetskompleks opp mot større byer, da TØ kaller seg selv for "Storby". Kan ikke skjønne hvordan de kan få til det, når Oslo burde sees på som storby. Husker Bodøværingene hatet Tromsø, nettopp fordi Tromsø er en litt større by.

Bilistene her oppe er helt grusomme - de følger ikke trafikkregler, men har visst et eget Tromsøregel for hva som er rett og galt i trafikken. Får inntrykk av at de fleste fikk lappen gjennom Ellos eller noe.

Nå var det ikke meningen å trekke ned Tromsø for deg :ler: Byen er ellers bra den. Liten, akkurat som jeg liker det. Noen kaller den for "fargerik" - noe som jeg tror passer ganske godt. Man får fort venner her, alle er åpne og lette å komme i kontakt med. De innfødte trenger bare å jekkes litt ned noen hakk og innse at det er større steder i Norge.................. :-? Ordtaket "Det er bedre å være stor fisk i liten dam enn liten fisk i stor dam" passer godt.

Skrevet

Kommer fra fylket, og har bodd i "byen" i tilsammen 4 12 år. Her er det fint å være, muligheter til mange fritdssysler, bowling , go-kart, SATS, konserter, 10 000 studenter som preger byen hele uka 8) og mye mer. med 60 000 innbyggere er det på størrelse med f eks Fredrikstad. Kjenner flere østlendinger som bor her, og alle trives og synes den åpne, nordnorske kulturen er veldig spesiell fra det de er vant med ellers i landet.

Kansje Tromsøværingen er litt høg på pæra, men det er jo den største nordnorske byen, og de blir vel ltt prega av det :roll:

Velkommen nordover!!

Skrevet
Jeg får inntrykk av mindreverdighetskompleks opp mot større byer, da TØ kaller seg selv for "Storby". Kan ikke skjønne hvordan de kan få til det, når Oslo burde sees på som storby. Husker Bodøværingene hatet Tromsø, nettopp fordi Tromsø er en litt større by.

Har faktisk hørt en morsom historie om akkurat det. Svigerfamilien har bodd i Istanbul i flere år, og der er det ikke akkurat så mange som vet noe om norge. Ovenfor sine bekjente der omtalte de Tromsø som en "køy", altså en bydel/drabantby for å illustrere hvor liten Tromsø egentlig er.

En god veninne av svigermor har bodd hele sitt voksne liv i Tyrkia, men ble for noen år siden med på sitt første Norgesbesøk siden hun var 18. Damen er jo vant med å bo i en millionby, og da har ikke hverken Tromsø eller Oslo noe å stille opp med. Hun kom til Tromsø med bilde av en "køy" for sitt indre øye, og ble svært overrasket over det som møtte henne. Selv om folketallet ikke er så stort, så har byen en "storbysjel", så nå protesterer hun hver gang svigerfar benevner Tromøs som en "køy".

Oslo imponerte derimot ikke særlig, den gav visst heller intrykk av å være en småby(som den jo faktisk er om du ser på folketallet) enn å være en av Europas storslåtte hovedsteder. Tror kanskje det har noe å gjøre med hva man forventer. Når man kommer til hovedstaden forventer man en følelse av dette, og blir man skuffet er fallet langt. Kommer man til en liten "fiskelandsby" blir man veldig positivt overrasket når man finner yrende kurtuliv, uteliv og shoppingmuligheter i langt bedre utvalg enn senterkjedene kan tilby.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bilistene her oppe er helt grusomme - de følger ikke trafikkregler, men har visst et eget Tromsøregel for hva som er rett og galt i trafikken. Får inntrykk av at de fleste fikk lappen gjennom Ellos eller noe.

Det er kanskje litt "egne" trafikkregler i Tromsø vinterstid. I en bratt og glatt by bør man faktisk ikke presse seg frem fra høyre midt i en bakke selv om man har "rett" til det, men dette kommer man fort inn i. Sommerstid følger vi normale høyreregler. Det er også helt vanlig å la bussene slippe frem før andre. I enkelte kryss er det god takt å slippe frem biler fra køen som har vikeplikt for alle, men dette gjelder f.eks bare i rushtiden. Mesteparten av disse "uskrevne" reglene får nok trafikken til å flyte bedre enn om alle skulle stått på sin rett til enhver tid.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har bodd i Tromsø i 4 år, og har tenkt å bli boende her lenge :) Har tidligere bodd i Oslo og Trondheim, men ingenting er som Tromsø. Byen er akkurat passe stor/liten, man kan både stikke seg litt bort i mengden, og treffe kjentfolk på gata.

Mørketida er stort sett bare koselig, før jul merker jeg ikke så mye til den, da går det i ett med juleforberedelser og lesing til eksamen, og etter jul blir det bare lysere og lysere hver dag helt til sola kommer. Da er det stor glede i byen :)

Så om du har lyst til å bo i Tromsø - prøv! Du kommer neppe til å angre :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...