AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 På avdelingen til min sønn er det i høst begynt to svært små barn. De begynte før de fylte ett, og er begge sent utviklet for alderen. Disse barna tar opp svært mye kapasitet fra de ansatte, da de gråter mye og krever byssing og bæring. Dette går naturligvis utover oppfølgingen av de andre barna. Merker at jeg irriterer meg over dette. Noen andre med lignende erfaringer? Anonymkode: 5153f...5da
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Barn forstår raskt at yngre trenger mer. De med to tette har gjerne samme problem som de ansatte. En som må bysses og en som vil kose og vil bli lest for. Den eldste må vente på tur, og den yngste må vente om den eldste har primærbehov som trengs dekkes. Barn klarer å vente på tur og dele oppmerksomhet. Hvordan har du merket at det går ut over ditt barn? Avdelinger med så små har gjerne flere ansatte. Eller bør ha deg, så om du skal la deg irritere, så ta i alle fall for deg barnehagen før barna Anonymkode: b2aad...6ec 18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Men sånn er det jo bare. Noen barn vil alltid kreve mer av de ansatte, både i bhg og skolen. Kan like godt være en treåring som sutrer etter mamma hver morgen ved levering, eller en syvåring på skolen som henger litt etter og må ha ekstra mye hjelp. Anonymkode: 87efb...9ce 11
Vera Vinge Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Men sånn er det jo å ha en av de eldre barna på en småbarnsavdeling, særlig på høsten. Hvis de krever unormalt mye, kan du jo høre med bhg om de kan fordele personalressurser på en annen måte. Men at de nye 1-åringene krever mer er jo helt vanlig. Og takk og lov at de ansatte følger opp deres behov, så de ikke blir sittende og gråte i en krok. Da må heller 2-3-åringene lære seg å vente. 28
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Som forelder forventer jeg at alle barna i en småbarnsavdeling får et tilfredsstillende pedagogisk opplegg. Men jeg har tydeligvis høyere forventninger enn dere som svarer over. At foreldre med to tette har samme problem er da komplett irrelevant. Hører gjerne fra flere 🙂 TS Anonymkode: 5153f...5da 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 Forstår poenget ditt, men som regel er det bare slik i oppstarten til nytt barnehageår. Da jeg leverte min snart treåring i august følte jeg at jeg vasset i gråtende småbarn da vi kom inn, mens nå er de fornøyde små plutter. En og annen gråter enda, men det har lært mitt barn MYE, han har tatt på seg "storebarn" rollen og hjelper de små, venter på tur og viser omsorg Som regel går det seg til når de minste blir vant til barnehagen Anonymkode: adb11...203 19
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som forelder forventer jeg at alle barna i en småbarnsavdeling får et tilfredsstillende pedagogisk opplegg. Men jeg har tydeligvis høyere forventninger enn dere som svarer over. At foreldre med to tette har samme problem er da komplett irrelevant. Hører gjerne fra flere 🙂 TS Anonymkode: 5153f...5da Det er høst og innkjøring, dette er nok ganske normalt i de fleste barnehager i en overgangsperiode Anonymkode: adb11...203 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 hvordan vet du at de begge er seint utviklet for alderen? Anonymkode: bb15c...cc9 17
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 Kan du ikke komme med konkrete situasjoner? Altså det er helt normalt ved innkjøring at det kan være noen barn som krever mer oppmerksomhet. Og de første ukene mnd på høsten ved innkjøring på småbarnsavd så er det mye byssing, og bæring. Har barnet ditt nettopp begynt i bhg han også eller er han mye eldre? Anonymkode: d2690...ba0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Men for å gjenta meg selv: hvordan merker du at barnet ditt lider overlast, eller mangler pedagogisk tilbud? Anonymkode: b2aad...6ec 15
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Har opplevd lignende, på storebarnsavdeling. Null tilbud til mitt barn, alle ressurser gikk med til småbarn med spesielle behov. Men hva hjelper det deg? Anonymkode: a5f47...dbc
Gjest making.a.mess Skrevet 20. september 2017 #12 Skrevet 20. september 2017 53 minutter siden, Vera Vinge skrev: Men sånn er det jo å ha en av de eldre barna på en småbarnsavdeling, særlig på høsten. Hvis de krever unormalt mye, kan du jo høre med bhg om de kan fordele personalressurser på en annen måte. Men at de nye 1-åringene krever mer er jo helt vanlig. Og takk og lov at de ansatte følger opp deres behov, så de ikke blir sittende og gråte i en krok. Da må heller 2-3-åringene lære seg å vente. Hun påpeker heller at bhg har for få ressurser i form av ansatte til å dekke alle barnas behov... ? Leverer man barn i bhg skal alle bli fulgt godt opp. Er det for krevende må bhg skaffe flere ansatte. 2-3 åringene kan ikke skyves tilside frem til de små er større.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: På avdelingen til min sønn er det i høst begynt to svært små barn. De begynte før de fylte ett, og er begge sent utviklet for alderen. Disse barna tar opp svært mye kapasitet fra de ansatte, da de gråter mye og krever byssing og bæring. Dette går naturligvis utover oppfølgingen av de andre barna. Merker at jeg irriterer meg over dette. Noen andre med lignende erfaringer? Anonymkode: 5153f...5da Hvordan vet du at disse barna tar opp mye tid? Du jobber vel ikke i barnehagen og er der vel heller ikke mye i løpet av dagen? Opplys meg, er du snill. Anonymkode: 0dfeb...bf4 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan vet du at de begge er seint utviklet for alderen? Anonymkode: bb15c...cc9 De er det. Ønsker ikke å skrive noe i denne tråden som kan virke identifiserende for foreldrene til disse to små, eller de ansatte i barnehagen. Derfor er jeg litt gnien med eksemplene. Beklager, jeg ser at det sikkert ødelegger noe for diskusjonen. Min holdning er vel at barn som ikke kan gå, knapt kan sitte, trenger å mates, gråter hele tiden og må bæres både inne og ute, sover flere lurer om dagen og da trenger eget rom sammen med en voksen og som krever tilnærmet konstant en-til-en-tilstedeværelse fra en voksen, kanskje burde hatt dagmamma framfor å gå i barnehage. ts Anonymkode: 5153f...5da 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #15 Skrevet 20. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er det. Ønsker ikke å skrive noe i denne tråden som kan virke identifiserende for foreldrene til disse to små, eller de ansatte i barnehagen. Derfor er jeg litt gnien med eksemplene. Beklager, jeg ser at det sikkert ødelegger noe for diskusjonen. Min holdning er vel at barn som ikke kan gå, knapt kan sitte, trenger å mates, gråter hele tiden og må bæres både inne og ute, sover flere lurer om dagen og da trenger eget rom sammen med en voksen og som krever tilnærmet konstant en-til-en-tilstedeværelse fra en voksen, kanskje burde hatt dagmamma framfor å gå i barnehage. ts Anonymkode: 5153f...5da Nei, det vet du ingenting om. Hvis de ansatte har sagt noe, har de brutt taushetsplikt sin. Da hadde jeg vært mest begymret for det faktisk. Eller så har du vært mye i barnehagen og selvdiagnostisert. Og jeg tror du antar. Jeg tror dine egne holdninger til at så små skal starte i barnehagen skinner igjennom. Det er mye tryggere å ha de i barnehagen enn en dagmamma som ikke har tilsyn slik som barnehagen har, ikke følger pedagogisk opplegg eller ikke kjenner. Dessuten, normalområdet for når barn gjør forskjellige ting er stort. Min gikk for eksempel ikke før han var 18mnd. Satt ikke seg opp selv før han var 10mnd og krabbet ikke før 13mnd. Ingenting umodent der. Han hadde ord da han var 15 mnd og er racer på finmotorikk. Normalområdet er stort. Det er også normalt at man har mye en-til-en i starten av et barnehageår. De større barna må lære seg å ta hensyn til hverandre og at mindre barn krever mer. Men det betyr ikke at de større skal gå for lut og kaldt vann. Du kan gi beskjed til barnehagen og be om en gjennomgang av opplegget. September er normalt en måned som det er mindre opplegg nettopp pga innkjøring og bli kjent i barbegruppen. Så du kan jo be om en oversikt for hva de skal gjøre. Men legg vekk dine egne personlige diagnoser og holdninger. De skinner igjennom og bare nedgraderer dine egne argumenter. Anonymkode: bb15c...cc9 24
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #16 Skrevet 20. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er det. Ønsker ikke å skrive noe i denne tråden som kan virke identifiserende for foreldrene til disse to små, eller de ansatte i barnehagen. Derfor er jeg litt gnien med eksemplene. Beklager, jeg ser at det sikkert ødelegger noe for diskusjonen. Min holdning er vel at barn som ikke kan gå, knapt kan sitte, trenger å mates, gråter hele tiden og må bæres både inne og ute, sover flere lurer om dagen og da trenger eget rom sammen med en voksen og som krever tilnærmet konstant en-til-en-tilstedeværelse fra en voksen, kanskje burde hatt dagmamma framfor å gå i barnehage. ts Anonymkode: 5153f...5da Som foreldre ville jeg ventet litt med å sende barnet i barnehagen. Denne misnøyen er noe ikke personalet kan gjøre noe med, de må bare gjøre det beste ut av situasjonen. Denne misnøyen må du ta med politikerne, minimumsalder før oppstart i bhg, eller minimumskrav til utviklingsnivå Anonymkode: 5eea9...92c 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #17 Skrevet 20. september 2017 Høres ut som TS beskriver premature tvillinger siden problemstillingen er så lik for akkurat disse to. Da kan jo barn som begynner i barnehage i en alder av 11 mnd, som er normalt, ha en terminalder på kanskje 8 mnd, slik at det å være sent for faktisk alder egentlig er helt normalt. I så fall blir det vel bedring i løpet av noen måneder, og det høres da helt normalt ut ved innkjøring til barnehage på høsten. Anonymkode: 9e9e9...483 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #18 Skrevet 20. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vet du ingenting om. Hvis de ansatte har sagt noe, har de brutt taushetsplikt sin. Da hadde jeg vært mest begymret for det faktisk. Eller så har du vært mye i barnehagen og selvdiagnostisert. Og jeg tror du antar. Jeg tror dine egne holdninger til at så små skal starte i barnehagen skinner igjennom. Det er mye tryggere å ha de i barnehagen enn en dagmamma som ikke har tilsyn slik som barnehagen har, ikke følger pedagogisk opplegg eller ikke kjenner. Dessuten, normalområdet for når barn gjør forskjellige ting er stort. Min gikk for eksempel ikke før han var 18mnd. Satt ikke seg opp selv før han var 10mnd og krabbet ikke før 13mnd. Ingenting umodent der. Han hadde ord da han var 15 mnd og er racer på finmotorikk. Normalområdet er stort. Det er også normalt at man har mye en-til-en i starten av et barnehageår. De større barna må lære seg å ta hensyn til hverandre og at mindre barn krever mer. Men det betyr ikke at de større skal gå for lut og kaldt vann. Du kan gi beskjed til barnehagen og be om en gjennomgang av opplegget. September er normalt en måned som det er mindre opplegg nettopp pga innkjøring og bli kjent i barbegruppen. Så du kan jo be om en oversikt for hva de skal gjøre. Men legg vekk dine egne personlige diagnoser og holdninger. De skinner igjennom og bare nedgraderer dine egne argumenter. Anonymkode: bb15c...cc9 Informasjonen om utviklingsnivå har jeg fra foreldrene til de aktuelle barna 🙂 Kanskje det er du som skal slutte å være forutinntatt. Ja, det er klart det er trygt for foreldrene til disse to å ha dem i barnehage. Problemet mitt er at hverdagen blir mindre trygg for barna som er et halvt og ett år eldre 🙂 Anonymkode: 5153f...5da 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #19 Skrevet 20. september 2017 Heldigvis er det ikke ts som bestemmer hvem som kan være i barnehagen eller ikke. Hvis ikke du er fornøyd TS kan du godt bytte barnehagen. Anonymkode: 73a4e...c23 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #20 Skrevet 20. september 2017 Skjønner ikke hvorfor du skal legge deg bort i dette TS. Hadde disse barna vært dine, hadde vel tåta vært annerledes. Du må akseptere at slik er det. Det går seg til når ting roer seg ned og barna blir tryggere. Anonymkode: 56b59...fe6 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå