Gå til innhold

Dere som hadde barnehagestarter i august

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det med barnet nå i forhold til trygghet og trivsel?

Barnet mitt på 19 mnd var grei å levere i starten og fortsatte å litt med å leke når jeg kom for å hente. H*n var imidlertid ikke som hjemme, viste lite mimikk og prat i forhold til vanlig.

De siste gangene har det vært økende gråt når jeg leverer, og h*n begynner å prate om at jeg må passe på når vi nærmer oss barnehagen. På barnehagedager har h*n blitt klengete på ettermiddagen, siste dager resten av tiden. Samtidig sover barnet kort i barnehagen, ned til en halvtime mot normalt 2 timer, så h*n er nok også sliten. Noen ganger har h*n ikke greid å sove der.

Personalet virker flinke og greie, men jeg får følelsen av at de synes det er best om foreldrene går igjen fort (vi drar ikke ut selve avskjeden), og at de ikke liker helt at jeg bruker tid når jeg henter. Far har samme følelse når han henter/leverer. Jeg vil jo se litt hvordan barnet mitt fungerer der, og at jeg ser litt av hva h*n holder på med så vi kan prate om det sammen. 

2/3 av barnegruppen og personalet var skiftet ut i nå i august, så de har nok ganske krevende dager. 

Jeg har egentlig mulighet til å legge dagene mer opp til barnets behov, og er nå usikker på om vi burde bruke barnehagen mindre enda, eller tilpasse på andre måter for at h*n ikke skal ha så mye stress. Til nå har h*n oftest vært der fra 9/9.30-14/15. 

Kan noen dele hvordan deres barn fungerer i barnehagen etter ca 1 måned, og hvordan dere har inntrykk av at de andre nye har det når dere er innom? Når er det egentlig vanlig at de faller til ro i barnehagen og er komfortable der?

Anonymkode: 64b88...71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en starter i fjor og husker veldig godt hvordan det var. Vår ble veldig fort trygg i barnehagen, men trengte faste tidee og forholde seg til. Feks fungerte det best for oss og levere til frokost klokken 8, da gikk alt smertefritt. Leverte vi senere pga legetimer eller timer på helsestasjonen ble alt tull. Ettermiddagene bar preg av ett barn som trengte mamma og pappa mye, dette er nok naturlig da de mister mye tid med oss. I gruppa til barnet mitt er det flere som sliter med å tilpasse seg det å være uten mamma og pappa, flere kan gråte i timesvis, sier personalet. Jeg bruker også litt tid på både henting og levering, hos oss sier de ingenting på det. Er du usikker så snakk med personalet, de er ofte flinke til å fortelle om barnets hverdag og hvordan barnet opplever det å være i barnehagen. Vi har ihvertfall hatt en kjempe god dialog med både pedagoger og styrer i vår barnehage

Skrevet
33 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg hadde en starter i fjor og husker veldig godt hvordan det var. Vår ble veldig fort trygg i barnehagen, men trengte faste tidee og forholde seg til. Feks fungerte det best for oss og levere til frokost klokken 8, da gikk alt smertefritt. Leverte vi senere pga legetimer eller timer på helsestasjonen ble alt tull. Ettermiddagene bar preg av ett barn som trengte mamma og pappa mye, dette er nok naturlig da de mister mye tid med oss. I gruppa til barnet mitt er det flere som sliter med å tilpasse seg det å være uten mamma og pappa, flere kan gråte i timesvis, sier personalet. Jeg bruker også litt tid på både henting og levering, hos oss sier de ingenting på det. Er du usikker så snakk med personalet, de er ofte flinke til å fortelle om barnets hverdag og hvordan barnet opplever det å være i barnehagen. Vi har ihvertfall hatt en kjempe god dialog med både pedagoger og styrer i vår barnehage

Styrer har vi ikke hilst på personlig, kun sett på møte før sommeren. Jeg har inntrykk av at jeg er litt brysom, men de sier jo ikke det. Det er bare et inntrykk ut fra kroppsspråket. De forteller hva barnet har gjort, men også at det viser uttrykksløshet. Barnet er ikke en type som gråter mye, trekker seg heller inn i seg selv. Jeg er litt redd for at de voksne kanskje har litt nok med å trøste dem som gråter, og at barnet mitt ikke vil søke så mye kontakt når det er stresset. H*n virker ikke tilknyttet til de voksne enda, møtte primærkontakten sin ute tilfeldig og viste ikke gjensynsglede.

Jeg synes det er helt forferdelig at småbarn gråter i timevis over å bli forlatt av foreldrene. Da mener jeg at tilvenningen ikke går etter barnas behov i det hele tatt, og kanskje noen ikke er klare for barnehagen enda.

Anonymkode: 64b88...71a

Skrevet

Min har funnet seg fint til rette. Var 20 mnd når han startet. Hadde rolig tilvenning over 3 uker. Har 60% plass, så er i bhg annenhver dag.

Skrek når jeg gikk bare ca 3 dager. Nå går han villig til de ansatte. De sier han har funnet seg fint tilrette og ser ut til å trives, og det ser jeg i grunn selv også, de få minuttene jeg rekker å observere når jeg henter.

Er forberedt å¨at det kan komme en ny fase der han skriker når jeg leverer, det er ganske vanlig og det har de to eldste barna mine også hatt, de var hhv 15 mnd og 2,5 år når de begynte i bhg, så jeg har hatt barnehagestartere i forskjellige aldre. Tilvenning og tilpasning har forløpt ganske likt hos alle mine.

Anonymkode: 37117...5ce

Skrevet

Vi ble forklart at det er vanlig at det kommer en liten "dump" hos barnet etter den første tiden, fordi de forstår at dette er den nye hverdagen. Som regel går det seg til, så se det litt an. Det kan ofte være bedre å levere litt tidligere enn 9-9.30 og feks la barnet spise frokost med de andre. De dagene jeg leverer sent er det allerede full rulle på avdelingen og det kan bli litt brått. Barnet får en mykere start på dagen ved å komme til feks frokost. 

Husk at dette er helt nytt for barnet ditt, som du selv skulle startet på en ny skole eller en ny arbeidsplass, man må gi det tid og reaksjoner er normalt. Som forelder så hold deg positiv ovenfor barnet, vær trygg ved levering og henting og forsøk å ha en god dialog med personalet. 

Anonymkode: 9cf81...fed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...