Gå til innhold

ADHD-barn og hverdagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Ja, som overskriften sier, hvordan er deres hverdag med barn som har diagnosen ADHD? 

Sønnen min på 7 år fikk diagnosen i vår og startet med medisiner da. Det hjalp veldig mye for skolehverdagen, både for han og for miljøet i klassen. Han ble mye roligere og klarte plutselig å konsentrere seg uten masse spillopper og forstyrrelser. Medisinene tar han hver morgen etter frokost og de varer i 8 timer, så jeg merker jo ikke så mye til at han er roligere annet enn i helgene. Men over til problemet, morgningen og ettermiddag/kveldene hos oss er til tider et sant helvete. Han er jo verdens snilleste gutt, men det er noe som skjer når han skal utføre en oppgave som krasjer helt. Pusse tenner kan ta opp til 15 minutter med mas fra meg før han får gjennomført. Skal han skifte truse må jeg sikkert si i fra 5 ganger før han gjør det, og da ligger klærne allerede på plass så han ikke trenger å finne dem selv. vi kan jo ikke stå opp klokka 4 om natta for å få nok tid til alt. Spise frokost tar lang, kle seg tar lang tid, finne frem sekken tar lang tid, og noen ganger ender det med at jeg blir skikkelig sur og kjefter fordi han aldri kan få rompa i gir. Jeg har jo ikke lyst til å være denne mammaen som blir sur, men etter timevis med mas og protester fra han er jeg helt utkjørt. Er alene med omsorgen uten særlig hjelp fra far. 

Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan komme ut av denne kjipe spiralen med mas og kjeft. Jeg prøver etter beste evne å forberede han på ting som skal skje, for eksempel med å si at om 10 minutter skal vi gjøre lekser. Sier i fra på nytt når det er 5 minutter igjen. Han er helt med på dette, helt til leksene faktisk skal gjøres, da er det i gang med protester og jeg må mase. Samme regla med spising, kle på seg, pakke sekk, rydding osv. Det virker ikke som om han husker at han har blitt enig med meg om avtalen, selv om jeg får han til å gjenta det vi har blitt enige om. Jeg VET jo at det er diagnosen som gjør han slik, men det er slitsomt likevel. Tar gjerne imot tips fra noen som har vært i samme situasjon og klarte å snu dette til å få en grei hverdag :) 

Jeg har spurt på bup, men de mente at jeg hadde gode nok forutsetninger for å klare dette og var veldig resurssterk og flink med han at jeg ikke trengte "videre kursing". Har bestilt time hos fastlegen for å lufte problemene for henne og høre om det er noe hjelp jeg kan få noe sted (familiesenter eller noe), for dette er så utrolig utmattende.

Hilsen sliten mamma

Anonymkode: d2e0b...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en seksåring med adhd som går i første. Hun begynte på medisin i januar. Hun får medisinen før frokost, da får den tid til å virke før vi må sette inn høygiret for å komme avgårde. Hun bruker Concerta, og har virkningen i ca 9 timer, pluss minus. Hun får en lavdose med Ritalin på ettermiddag/kveld, for å greie å holde fokus gjennom kveldsrutinene, det fungerer veldig godt for henne. Jeg ville spurt lege om dere kan prøve det, dersom du tenker at det kan hjelpe dere også. 

Har du fått cos-p eller pmto-kurs? Jeg har fått gjennomført begge, og har mye hjelp av det. Dette tilbys gjennom bup, barnevern og ofte helsestasjon. Det kan gi noen flere verktøy å spille på, for å slippe å være sinnamamma. 

Enkelte dager er, som du sier, et rent helvete. Oversliten og drittsur unge som tilter om jeg er så frekk å puste litt for høyt liksom. Det er beintøft. Jeg er også helt alene, forresten. 

Jeg har funnet ut at å differensiere krav ut fra dagsform er nyttig. Enkelte dager må jeg faktisk være tilstede hele veien og følge henne på badet for å  kle på seg etc. Masse ros når hun følger beskjeder. Ikke gi beskjeder jeg ser at hun ikke har kapasitet til å følge opp. Om morgenen har jeg kun ett krav - hun skal følge mine beskjeder. 

Mange barn med adhd har nedsatt søvnkvalitet. Hvordan er dette for din sønn? Sover han jevnt godt, er han lett å vekke, ligger han urolig? Vi produserer hormonet melatonin når vi skal sove. Dette kommer i tablettform, og kan være verdt å diskutere med lege å prøve om du mistenker nedsatt søvnkvalitet. 

Har du prøvd rutineskjema? Et skjema som synliggjør hva han skal gjøre og i hvilken rekkefølge om morgenen. Da kan du gi én beskjed (ti tusen ganger) 'se på skjemaet ditt'. Mas er kontraproduktivt for min. Gjentatte beskjeder pluss nye beskjeder blir masete. Jeg vurderer løpende å lage rutineskjema for oss, men foreløpig går det sånn tålelig greit.

Lekser: Er du i dialog med skolen om leksemengden er realistisk? Den jevne andreklassing bør sitte i 20-30 minutter med lekser. Har din sønn den kapasiteten? Min datter har 5-10 minutters kapasitet - enkelte dager to - og jeg er allerede i dialog med skolen om hvordan vi best løser det mtp gode arbeidsvaner uten å ødelegge lærelysten.

Min responderer dårlig på minuttangivelser, bedre på konkreter. Når jeg har vært på do skal vi... Når du har bygget ferdig... Når denne filmen er ferdig... 

Men det nyttigste for meg, har egentlig vært å akseptere at enkelte dager går alt til helvete - i morgen er en ny dag med nye muligheter. Datteren min gjør bittesmå fremskritt hele tiden, det verdsetter jeg både for meg selv og ikke minst ved å rose henne med high five og 'godt jobba'. Ros er uvurderlig! 

Anonymkode: a9e19...de2

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en seksåring med adhd som går i første. Hun begynte på medisin i januar. Hun får medisinen før frokost, da får den tid til å virke før vi må sette inn høygiret for å komme avgårde. Hun bruker Concerta, og har virkningen i ca 9 timer, pluss minus. Hun får en lavdose med Ritalin på ettermiddag/kveld, for å greie å holde fokus gjennom kveldsrutinene, det fungerer veldig godt for henne. Jeg ville spurt lege om dere kan prøve det, dersom du tenker at det kan hjelpe dere også. 

Har du fått cos-p eller pmto-kurs? Jeg har fått gjennomført begge, og har mye hjelp av det. Dette tilbys gjennom bup, barnevern og ofte helsestasjon. Det kan gi noen flere verktøy å spille på, for å slippe å være sinnamamma. 

Enkelte dager er, som du sier, et rent helvete. Oversliten og drittsur unge som tilter om jeg er så frekk å puste litt for høyt liksom. Det er beintøft. Jeg er også helt alene, forresten. 

Jeg har funnet ut at å differensiere krav ut fra dagsform er nyttig. Enkelte dager må jeg faktisk være tilstede hele veien og følge henne på badet for å  kle på seg etc. Masse ros når hun følger beskjeder. Ikke gi beskjeder jeg ser at hun ikke har kapasitet til å følge opp. Om morgenen har jeg kun ett krav - hun skal følge mine beskjeder. 

Mange barn med adhd har nedsatt søvnkvalitet. Hvordan er dette for din sønn? Sover han jevnt godt, er han lett å vekke, ligger han urolig? Vi produserer hormonet melatonin når vi skal sove. Dette kommer i tablettform, og kan være verdt å diskutere med lege å prøve om du mistenker nedsatt søvnkvalitet. 

Har du prøvd rutineskjema? Et skjema som synliggjør hva han skal gjøre og i hvilken rekkefølge om morgenen. Da kan du gi én beskjed (ti tusen ganger) 'se på skjemaet ditt'. Mas er kontraproduktivt for min. Gjentatte beskjeder pluss nye beskjeder blir masete. Jeg vurderer løpende å lage rutineskjema for oss, men foreløpig går det sånn tålelig greit.

Lekser: Er du i dialog med skolen om leksemengden er realistisk? Den jevne andreklassing bør sitte i 20-30 minutter med lekser. Har din sønn den kapasiteten? Min datter har 5-10 minutters kapasitet - enkelte dager to - og jeg er allerede i dialog med skolen om hvordan vi best løser det mtp gode arbeidsvaner uten å ødelegge lærelysten.

Min responderer dårlig på minuttangivelser, bedre på konkreter. Når jeg har vært på do skal vi... Når du har bygget ferdig... Når denne filmen er ferdig... 

Men det nyttigste for meg, har egentlig vært å akseptere at enkelte dager går alt til helvete - i morgen er en ny dag med nye muligheter. Datteren min gjør bittesmå fremskritt hele tiden, det verdsetter jeg både for meg selv og ikke minst ved å rose henne med high five og 'godt jobba'. Ros er uvurderlig! 

Tusen takk for langt og informativt svar :)

Jeg har ikke fått kurs fordi bup mente vi klarte oss så bra, men jeg skal ta kontakt med dem (eventuelt helsesøster på skolen) igjen og insistere på å få dette. I perioden da han ble utredet gikk det tålig greit hjemme, men nå føler jeg det har gått helt over styr.

Han går på ritalin som han tar hver morgen, ikke noe mer utover det. Jeg tror jeg skal høre med legen om vi muligens må ha en lav dose på kvelden også, hvis ikke noe annet fungerer. Prøver tipsene dine litt først. Så tror jeg nok også vi skal ta den litt tidligere så den kicker inn til vi skal dra hjemmefra.

Han sover veldig tungt og våkner aldri i løpet av natten, men sliter litt med å sovne. Da kan han ligge og rope lenge eller finne leker han tar med i senga. Dette har blitt litt bedre, da vi først startet med medisiner holdt han det gående til 12 på kvelden. Han er et mareritt å få opp enkelte dager og da er han vanskelig å vekke og bare sur og grinete. Jeg noterer ned dette også til legetimen.

Rutineskjema tror jeg kunne vært en fin ting å ha for oss, det fungerte noenlunde en liten periode i første klasse før han ble umotivert. Kanskje han er mer moden for det nå. Han blir veldig frekk når jeg må gi en beskjed flere ganger. At ikke jeg har tenkt på dette før, men man ser seg vel blind på ens egen situasjon noen ganger. Hvilke poster har dere på det skjemaet?

Lekser går som regel greit så lenge han bare kommer i gang, men merker jo at de dagene jeg henter han tidlig sånn at han får gjort leksene mens medisinen fortsatt virker, er mye bedre enn når vi må begynne med lekser i 17-18 tiden. 

Igjen, takk for at du deler din erfaring, det var veldig nyttig og fikk meg til å se situasjonen vårt i et annet lys :) Nå skal jeg gå og hente skjønningen og klemme han ekstra mange ganger!

Skrevet

Kjenner til det med innsovningsvansker - og på slaget 23.30 er som regel tålegrensa mi nådd. Da er det sinnamamma som kommer. Nå går det som regel greit da, ritalinen gjør at vi greier å gjennomføre rutinene tidsnok til at hun får nok søvn selv om hun trenger tid til å sovne.

Vi har som sagt ikke sånt skjema, men jeg ser for meg:

Ta medisin 

Kle på 

Spise frokost 

Pusse tenner

Hente sekk

Legge i matpakke 

Jeg synes du skal være hjerteskjærende ærlig til bup, om hvor ofte det oppstår krangel, at du blir sint og kjefter langt over det du synes er greit og at du trenger hjelp og verktøy for å slippe å være sinnamamma. For sinnamamma er ikke bra for ungen, selv om hun er forståelig. Jeg har brukt ordene 'vi kan ikke ha det sånn, det er ikke bra for henne'. 

Lykke til, de er ekstremt krevende disse bokstavbarna våre, men gudbedre de er verdt det!

Skrevet

Forresten, hvordan har du det? Får du hentet deg inn og hvilt deg litt mellom slagene? Har du litt avlastning innimellom? Får du tatt vare på deg selv? 

Jeg spør fordi som bokstavforelder blir man litt vant til at alle lurer på hvordan barnet har det, men hvordan man selv har det kan spille mye inn på hvordan dere har det i relasjon... Og som aleneforelder uten noen å spille på i det daglige, kan det bli mye...

Skrevet

Regner med det er depot tablett ha  får om morgen? Hvor mange mg?

Min 6 åring får nå 20 mg morgen, 11 åringen 40 mg. Begge depot. Så får de 10 og 20 mg hurtigvirkende MED EN GANG de kommer inn døra fra skolen.

Hadde ikke overlevd uten...

(Skal de noe spesielt og være sent oppe, ( jul/nyttår ol) får de en ekstra tablett sent ettermiddag.)

Og det har hjulpet så på livskvaliteten til hele familien med medisiniering om ettermiddag.

Kursing er vel og bra, har selv hatt Martemeo og PMTO, men medisin trengs for oss som et grunnlag. Ingen metoder funker når de pga manglende medisinering ikke er mottakelige, og foreldrene er utslitte...

Så vil råde deg til å se på muligheter for ettermiddagsmedisinering og så spe på med PMTO, som er veldig nyttig om du føler det trengs.

Lykke til 🙂

Skrevet

Ser han kan ligge lenge før han klarer å sove, og slenger meg på tipset med Melatonin. Dette får begge mine, og har også hjulpet mye.

Spesielt for meg, som får litt tid på å hente meg inn og slappe av istedenfor å måtte inn og ut av rommene 100 ganger før de endelig sovnet i 12 tiden...

Skrevet

Hvorfor tar han ikke medisin om kvelde også. Så virker den større deler av døgnet. 

Anonymkode: ed7a5...211

Skrevet

Jeg er voksen. 47 år Fikk diagnosen for et år siden. 

Bruker Conserta, som jeg tar 2 ganger og dag. Går tom ca kl 2200. Har også hurtigvirkende Ritalin som evt dose. Liker egentlig ikke Ritalin,  får hodepine. Bruker av og til hurtig virkende som sovemedisin 

Anonymkode: 8cb67...9ee

Skrevet

Gutt på 13 her. Det går egentlig bra, dvs han henger med på skole og fritidsaktiviteter. Prøver å holde ham opptatt med ting, ellers forsvinner han inn bak en skjerm og blir der resten av døgnet. Relativt få konflikter nå som han går på Concerta, men enkelte slag har jeg rett og slett tapt. Jeg har blitt ram på å velge mine kamper, det er så mye viktigere at han gjør lekser enn at rommet er ryddig for eksempel...

Anonymkode: babf5...d3e

• Liker 2
Skrevet

Å velge sine kamper, ja! Folkeskikk, lekser og personlig hygiene fires ikke en millimeter på. Og små skritt av gangen i selvstendiggjøring. Én rutineendring/kravøking av gangen. 

Stabilt blodsukker, nok søvn og et relativt ryddig hjem ser jeg hjelper min mye - sammen med medisin.

Skrevet

Er det adhd som feiler mine tro? Mye mas her og, men ingen diagnose...

Anonymkode: 52fd8...0ba

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Umulig å si. Diskuter oppmelding til PPT med skole/barnehage dersom du mener barnet ditt er utenfor normalområdet.

Skrevet

Har han tidsperspektiv? 

Vi sliter med mye av det samme på vår 9 åring. Vi har alltid gitt beskjed slik som du, om ti minutter så.. Om fem minutter så... Det hjelper kanskje bittelitt, men det er ikke mye. Nå er hun nylig utredet, og de mener hun ikke har skikkelig tidsperspektiv. Vi har aldri egentlig merket det skal jeg være helt ærlig. Men det vil si at uansett hvor mye hun er blitt forberedt, så kommer det like brått når tiden er ute!

Vi venter på en time på hjelpemiddelsentralen, for å teste ut noen hjelpemiddler, da blandt annet noe som visualiserer hvor mye tid det er igjen. Har jo ikke fått forsøkt det enda, så effekten kan jeg ikke si noe om, men...

Skrevet
6 minutter siden, Fluttershy skrev:

Har han tidsperspektiv? 

Vi sliter med mye av det samme på vår 9 åring. Vi har alltid gitt beskjed slik som du, om ti minutter så.. Om fem minutter så... Det hjelper kanskje bittelitt, men det er ikke mye. Nå er hun nylig utredet, og de mener hun ikke har skikkelig tidsperspektiv. Vi har aldri egentlig merket det skal jeg være helt ærlig. Men det vil si at uansett hvor mye hun er blitt forberedt, så kommer det like brått når tiden er ute!

Vi venter på en time på hjelpemiddelsentralen, for å teste ut noen hjelpemiddler, da blandt annet noe som visualiserer hvor mye tid det er igjen. Har jo ikke fått forsøkt det enda, så effekten kan jeg ikke si noe om, men...

Det har jeg også lyst å prøve, hvordan gikk dere frem? 

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Det har jeg også lyst å prøve, hvordan gikk dere frem? 

Det var Bup som søkte. :)

Skrevet
7 minutter siden, Fluttershy skrev:

Det var Bup som søkte. :)

Da skal jeg lufte det der. Min er bare seks år, men en konkret som 'når alle lysene slukker' hadde vært gull 😊

Skrevet

Nå kommer det et langt svar fra meg her :) 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, hvordan har du det? Får du hentet deg inn og hvilt deg litt mellom slagene? Har du litt avlastning innimellom? Får du tatt vare på deg selv? 

Jeg spør fordi som bokstavforelder blir man litt vant til at alle lurer på hvordan barnet har det, men hvordan man selv har det kan spille mye inn på hvordan dere har det i relasjon... Og som aleneforelder uten noen å spille på i det daglige, kan det bli mye...

Tusen takk som spør, helt ærlig er jeg helt utkjørt for tiden. Har nettopp kjøpt ny leilighet og startet i ny jobb, så det kan jo godt hende at dette også virker inn på gutten og at han er mer utagerende nå med forandring i bosituasjon. Han er hos faren sin ca. annenhver helg og jeg kjenner at det er veldig godt å få hvilt og slappet av de helgene. Samtidig savner jeg han når kvelden kommer og det er helt stille. De er jo herlige også disse barna :) Ellers er jeg bortskjemt med besteforeldre som mer enn gjerne passer, men det kan heller ikke bli for ofte fordi da sklir rutinene helt ut og det kan gå dager før alt er tilbake til "normalen". De har ikke helt samme syn på diagnosen som meg og bup og de mener jo selvfølgelig at gullgutten er den beste og at andre tar feil. Men det har jeg lært å leve med.

22 timer siden, mimoe skrev:

Regner med det er depot tablett ha  får om morgen? Hvor mange mg?

Min 6 åring får nå 20 mg morgen, 11 åringen 40 mg. Begge depot. Så får de 10 og 20 mg hurtigvirkende MED EN GANG de kommer inn døra fra skolen.

Hadde ikke overlevd uten...

(Skal de noe spesielt og være sent oppe, ( jul/nyttår ol) får de en ekstra tablett sent ettermiddag.)

Og det har hjulpet så på livskvaliteten til hele familien med medisiniering om ettermiddag.

Kursing er vel og bra, har selv hatt Martemeo og PMTO, men medisin trengs for oss som et grunnlag. Ingen metoder funker når de pga manglende medisinering ikke er mottakelige, og foreldrene er utslitte...

Så vil råde deg til å se på muligheter for ettermiddagsmedisinering og så spe på med PMTO, som er veldig nyttig om du føler det trengs.

Lykke til 🙂

Det er depot tablett ja, han tar 30 mg om morgningen. Tusen takk for tips, dette er veldig nyttig. Merker at etter diagnosen ble satt så ble vi på en måte overlatt til oss selv uten noe oppfølging, men jeg får henge på bup og komme meg på noen kurs.

22 timer siden, mimoe skrev:

Ser han kan ligge lenge før han klarer å sove, og slenger meg på tipset med Melatonin. Dette får begge mine, og har også hjulpet mye.

Spesielt for meg, som får litt tid på å hente meg inn og slappe av istedenfor å måtte inn og ut av rommene 100 ganger før de endelig sovnet i 12 tiden...

Noterer ned og tar med meg dette på neste legetime :) Jeg får jo knapt slappet av på kvelden før jeg må legge meg, så det hadde vært deilig.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar han ikke medisin om kvelde også. Så virker den større deler av døgnet. 

Anonymkode: ed7a5...211

Det var denne doseringen som legen hos bup mente var best, men skal ta det opp med legen om ikke vi kanskje burde ha en ettermiddagsdose også.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen. 47 år Fikk diagnosen for et år siden. 

Bruker Conserta, som jeg tar 2 ganger og dag. Går tom ca kl 2200. Har også hurtigvirkende Ritalin som evt dose. Liker egentlig ikke Ritalin,  får hodepine. Bruker av og til hurtig virkende som sovemedisin 

Anonymkode: 8cb67...9ee

Det er ritalin han går på, må innrømme at jeg ikke kan så mye om hverken dette eller Conserta. Hva er forskjellen? Han har heldigvis aldri klaget på hodepine, men blir småspist mens medisinen virker.

Gutt på 13 her. Det går egentlig bra, dvs han henger med på skole og fritidsaktiviteter. Prøver å holde ham opptatt med ting, ellers forsvinner han inn bak en skjerm og blir der resten av døgnet. Relativt få konflikter nå som han går på Concerta, men enkelte slag har jeg rett og slett tapt. Jeg har blitt ram på å velge mine kamper, det er så mye viktigere at han gjør lekser enn at rommet er ryddig for eksempel...

Anonymkode: babf5...d3e

Jeg har også innsett at jeg må velge mine kamper. Han har noen oppgaver i huset som vi av og til må gjøre sammen på de verste dagene (rydde inn av oppvasken, tømme søpla osv) og rommet hans pleier vi å ta sammen i helgene. 

Å velge sine kamper, ja! Folkeskikk, lekser og personlig hygiene fires ikke en millimeter på. Og små skritt av gangen i selvstendiggjøring. Én rutineendring/kravøking av gangen. 

Stabilt blodsukker, nok søvn og et relativt ryddig hjem ser jeg hjelper min mye - sammen med medisin.

Han er heldigvis en veldig høflig gutt (bortsett fra når det svartner og han blir et troll, men da er det jo mest med det går utover) og jeg har mange ganger fått skryt for at han takker for maten og rydder etter seg på besøk. Han pleide å slurve veldig med håndvask, men dette har blitt bedre etter at jeg luktet på hendene hans etter hvert dobesøk. Dusje vil han helst ikke og jeg må mase en del for at han skal komme seg på badet, men dette har også blitt litt bedre heldigvis. 

Siden vi har en kattunge hjemme er det stort sett ryddig hver dag. Den river jo ned det meste og røyter :) Jeg tåler dårlig å ha det rotete, da blir det bare kaos i hodet.

Hvis du mistenker det kan du kanskje snakke med læreren til ungene og eventuelt legen din :) 

18 timer siden, Fluttershy skrev:

Har han tidsperspektiv? 

Der sier du noe, han blir ofte overrasket over at de 5 minuttene har gått. Han skjønner heller ikke at det er leggetid klokka åtte på sommeren, for det er jo lyst ute. Den diskusjonen hadde vi sikkert annenhver dag fra vår til nå nettopp "fordi det er jo så lyst ute, det er midt på dagen og jeg vil ikke legge meg". Uansett hvor mye jeg forklarte gikk det ikke inn :P 

Igjen, takk for alle svar og tips, hverdagen virker lettere nå. Og det er "godt" å vite at vi er flere i samme båt :) 

Skrevet

Det er ikke store forskjellen på ritalin og concerta. Begge er sentralstimulerende, med litt ulik sammensetning. Noen får god virkning av den ene, noen av den andre. Noen får mye bivirkninger av den ene, noen av den andre. Det kommer an på kroppskjemi. Hvis han har god virkning og ikke plagsomme bivirkninger, er det ikke noe å tenke på. Jeg ba om å få prøve Concerta depot først, fordi den har litt lengre virketid enn ritalin depot. Og siden den fungerer for vesla, ser jeg ingen grunn til å bytte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...