AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 La oss si du møtte og ble kjent med en hyggelig person, og det kom frem at vedkommende har en fortid med rusmisbruk men har kommet seg ut av det nå. Ville du sett annerledes på personen eller dømt vedkommende? Anonymkode: 9608d...886
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Nei, ville ikke sett annerledes på personen. Jeg har aldri i mitt liv prøvd noen form for rus bortsett fra alkohol, men kjenner tidligere rusmisbrukere og de som fortsatt er rusmisbrukere. De er like fine og hyggelige mennesker som de fleste andre. Jeg kan derimot IKKE være venn med dømmende mennesker som ikke kan skille mellom rusen og personen. Sånne klarer jeg ikke gå overens med i det hele tatt. Anonymkode: e22d9...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Har vært venn med en person som var alkoholiker for mange år siden. Var aldri noe jeg merket på henne, fant det ut grunnet sladder på bygda. Hun var ganske kul, men vi mistet kontakten etter jeg flyttet Anonymkode: 7b547...241 1
gjest 321 Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: La oss si du møtte og ble kjent med en hyggelig person, og det kom frem at vedkommende har en fortid med rusmisbruk men har kommet seg ut av det nå. Ville du sett annerledes på personen eller dømt vedkommende? Anonymkode: 9608d...886 Jeg ville nok heller gjort det motsatte. Jeg ville syntes personen var flink som hadde kommet seg ut av det, og sannsynligvis fått mer respekt for han/henne. Så nei, jeg ville ikke dømt vedkommende. Alle har en fortid, men fortid er nettopp det. Fortid. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Jeg hadde ikke hatt et problem med det så lenge det tilhører fortiden. Nåværende rusmisbruk hadde vært uaktuelt, også i de tilfellene der de akkurat har lagt det bak seg. Anonymkode: fb2a5...030 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 Venn hadde vært ok men ikke innledet forhold. Anonymkode: a06f5...193
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 de aller fleste er sikkert allerede venn med en som har misbrukt rus uten å vite om misbruket. Jeg har flere venner som har misbrukt både ulovlige rusmiddler og misbrukt legemidler på resept eller alkohol. Det er en del av vedkommende sin fortid som de selv må få lov til å prate om når og hvordan de vil. Anonymkode: e46e4...09b 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Nei. Jeg aksepterer ikke rusmisbrukere og vil ikke ha de i min nærhet Anonymkode: 7326c...43e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Nei. Jeg aksepterer ikke rusmisbrukere og vil ikke ha de i min nærhet Anonymkode: 7326c...43e Sjansen er vel overveldende stor for at du både jobber med og omgås rusmisbrukere på fritiden. Alkohol er også et rusmiddel. Mange misbruker piller, men ser ikke på det som misbruk fordi det er legal rus. Rus er rus. Anonymkode: 25eac...6f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Jeg ville ikke lagt vekt på det. Alle har en fortid. Anonymkode: 4da60...ff1 2
altflyter Skrevet 20. september 2017 #12 Skrevet 20. september 2017 Hvorfor i alle dager skulle jeg brydd meg om det? Jeg bryr meg om hvem og hva personen er i nåtid. Ikke hva som har skjedd før. Alle må få lov til å starte på nytt og prøve å bli en bedre versjon av seg selv. 1
Rysiseal Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 Jeg ville bli bli positivt dømmende og se opp for vedkommende som har klart å gå seg ut av dette. Skulle man unngå vennskap med alle som i sin fortid har gjort noe skadende mot seg eller andre, ville man ha det vanskelig å finne personer som tilfresstiller disse kriterier. Jeg holder meg heller unna folk som bedømmer andre så lett på bakgrunn av at de har null toleranse for feil som de selv ikke har begått eller for forhold som de ikke kan relatere seg selv til. Og de personer som jeg ser på som "farlige" er de som, når de føler seg såret, , oppfører seg urettferdig mot andre, sårer andre, bedømmer andre, hevner seg osv, og som etter hvert mister fullstendig evnen til å være objektive (ala "alle menn er drittsekker eller alle kvinner er lurere" osv). 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 Jeg kunne ha blitt venn med en tidligere rusmisbruker ja , men ikke om han sprakk og var rusa rundt meg eller bare drev å klagde over livet sitt og de psykiske etterfølgende han hadde fått av rusen. Har hengt altfor mye med sånne folk og orker det ikke, men dømmer ikke. Kjempe bra at du/noen mestrer å ta avstand fra rus! Keep going! Anonymkode: 11900...840 1
Gjest Embryo Skrevet 20. september 2017 #15 Skrevet 20. september 2017 Nja, selv foretrekker jeg å ha nåværende rusmisbrukere som venner. Tidligere rusmisbrukere er omtrent like plagsomme og moralistiske som de som har slutta å røyke, hver gang noen vil ta seg et glass vin eller et skudd kommer de med hele regla om hvordan de slutta og masse råd du (jeg) ikke vil høre på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå