Gå til innhold

Hvordan skal dressbukser "sitte" / passe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student som skal ut i "voksenlivet" snart, og i bransjen jeg ender opp i er det ikke akseptabelt med jeans. Må bruke skjørt daglig eller dressbukse. Problemet er at jeg aner ikke hvordan det er meningen at en dressbukse skal passe. Har prøvd alle slags størrelser, men blir enten redd for at buksen er for stram eller at den er for baggy. Noen som har en grei måte å forklare meg hvordan dressbukser skal passe?

Anonymkode: 593a8...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

image.jpeg.e8cf8166be75e410e74f30829d8eb8fa.jpegBilderesultat for classic office style women

Anonymkode: 62c2b...bf3

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si noe om hvor du fant bildene / merket på klærne? liker veldig den brune jakken og den grå buksen :)

Snittet er viktig, jeg sliter med å finne godt snitt på dressbukser fra noen butikker mens de fra andre sitter som støpt for eksempel. Fasongen din er også viktig i forhold til snittet på buksen osv.

Hvor har du forsøkt finne klær TS?

Skrevet
5 minutes ago, Carrot said:

Kan du si noe om hvor du fant bildene / merket på klærne? liker veldig den brune jakken og den grå buksen :)

Snittet er viktig, jeg sliter med å finne godt snitt på dressbukser fra noen butikker mens de fra andre sitter som støpt for eksempel. Fasongen din er også viktig i forhold til snittet på buksen osv.

Det var bare et tilfeldig google søk: https://www.google.no/search?q=classic+office+style+women&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjz0_-PsbPWAhXjK5oKHY6xBFEQ_AUICigB&biw=1242&bih=602#imgrc=qoItxIlhQ95M-M:

Men du kan jo se om du finner noen ledetråder der :) 

Skrevet

Jeg synes godt buksene kan sitte noe ledigere enn det de gjør på modellene i innlegget til AB bf3. 

Anonymkode: 43658...a51

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Carrot said:

Jeg har bare bestilt et par bukser på nett, jeg hater å gå i butikker. Er fri retur så da gjør det ikke noe å sende dem tilbake. Jeg kjøpte disse tre; blå Isa bukse, grå Vila bukse, blå Vila bukse. De to siste er samme bukse, men i forskjellige farger (jeg bestilte forskjellige størrelser). Jeg er ganske kort i beina; kjøper normalt ankelbukser siden de da blir "normal" lengde på meg. Jeg er tynn, men jeg har bredere hofter enn normalt. Jeg føler at buksene gir meg litt "ekstra stoff" rundt hoftene/oppe der noe jeg ikke liker siden jeg fra før jo har "nok" der (hoftene mine). Går aldri med bukser som ikke er helt stramme i det området, så det føles så unormalt å gå med (prøve på) bukser som har "mer" stoff akkurat der... jeg går jo normalt for minst mulig stoff der siden jeg ikke akkurat vil ha mer oppmerksomhet til det området. 

Skrevet

Tbh, du burde dra i en butikk. Du får hjelp av betjeningen. Hvis du ikke vet hva du ser etter kan det bli vanskelig å finne den med riktig passform om du bestiller på nett. De vil veilede deg! 

Skrevet

Hvordan de skal sitte avhenger jo av snittet på buksa. Noen er vide, andre er smale og mer tettsittende. 

Anonymkode: 945e2...786

• Liker 1
Skrevet

En dressbukse faller ikke likt en jeans, kanskje du skal se etter en annen fasong enn den du har sett på til nå? 

Jeg er enig med @Mona123 i at det å dra i butikken og få veiledning kan gi det mer tips om hvilke model du bør se på.

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar, men jeg kommer nok ikke til å dra i butikken for å be om hjelp... det er ikke det at jeg ikke klarer å gå ute blant mennesker, men jeg takler virkelig ikke å få hjelp av ansatte i butikker på den måten. Det bryter meg helt ned og er bare ikke en god opplevelse for meg. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar, men jeg kommer nok ikke til å dra i butikken for å be om hjelp... det er ikke det at jeg ikke klarer å gå ute blant mennesker, men jeg takler virkelig ikke å få hjelp av ansatte i butikker på den måten. Det bryter meg helt ned og er bare ikke en god opplevelse for meg. 

Uansett bør du gå inn i en butikk som har de buksene du kan tenke deg. Og så tar du med deg ulike modeller og størrelser inn i et prøverom. Ta på, kjenn, se i speilet, beveg deg. Kjennes det riktig ut? Ser det riktig ut? Hvis det både kjennes og ser riktig ut så er det sannsynligvis riktig.

Er du i tvil mellom 2 størrelser som begge passer, så husk at en dressbukse ikke skal sitte som et pølseskinn, da velger du den største av de to, og bruker et belte. 

De tradisjonelle, helt klassiske dressbuksene sitter pent over baken og har rette ben, og er laget i tynt ullstoff uten stretch. Det betyr i praksis at de sitter etter over baken, men er løsere over lårene og luftige rundt leggene.

I dag kommer dressbukser i mange flere fasonger enn de helt klassiske jeg snakker om.

Viktige poeng er å finne en modell og et merke som passer akkurat til din kropp. Stretch er vidunderlig, da slipper du å presse dressbukser på fritida ;) 

Anonymkode: 89ba9...efe

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Uansett bør du gå inn i en butikk som har de buksene du kan tenke deg. Og så tar du med deg ulike modeller og størrelser inn i et prøverom. Ta på, kjenn, se i speilet, beveg deg. Kjennes det riktig ut? Ser det riktig ut? Hvis det både kjennes og ser riktig ut så er det sannsynligvis riktig.

Er du i tvil mellom 2 størrelser som begge passer, så husk at en dressbukse ikke skal sitte som et pølseskinn, da velger du den største av de to, og bruker et belte. 

De tradisjonelle, helt klassiske dressbuksene sitter pent over baken og har rette ben, og er laget i tynt ullstoff uten stretch. Det betyr i praksis at de sitter etter over baken, men er løsere over lårene og luftige rundt leggene.

I dag kommer dressbukser i mange flere fasonger enn de helt klassiske jeg snakker om.

Viktige poeng er å finne en modell og et merke som passer akkurat til din kropp. Stretch er vidunderlig, da slipper du å presse dressbukser på fritida ;) 

Anonymkode: 89ba9...efe

TS her. Dressbukser høres jo ut som noe som ikke frister i det hele tatt... "løsere over lårene" = enda mer stoff i et område hvor jeg vil ha minst mulig. "Luftige rundt leggene" = bena ser enda kortere ut, og jeg ser enda lavere ut. I tillegg føler jeg at jeg at rompen ser enda flatere ut med dressbukser siden det ikke er noen lommer bak! :/ 

Skrevet

Dressbukser finnes, som andre også har sagt, i både vide og smale modeller. Hvis jeg skal påpeke et par ting om hvordan den bør sitte, enten de er vide eller smale i beina, så er det følgende:
1. Være helt passe i livet, verken for vid eller for trang.
2. Sitte ganske tett rundt hoftene. Ikke så stramt at det er vondt å sitte, men ikke mye vidde, heller.
3. IKKE være sidrumpet! Den må sitte skikkelig over rumpa.

Buksene kan være både høye og lave i livet: der velger du det som passer best for deg og din fasong. Det samme med beinvidde: hvis du synes beina dine ser korte ut, eller at kroppen din blir firkantet med vide buksebein, så velger du smale bein. Personlig er jeg kort, med korte bein, men stikk i strid med alle «regler», så ser faktisk vide buksebein bra ut på meg likevel. Man må velge det som passer for SEG, ikke det som «reglene» sier at man skal velge. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...