Gå til innhold

Kjøpe data spill og maskin til sønnen min i bursdag gave.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var på Elkjøp, og snakket med ung gutt som jobber der. Han anbefalte meg å kjøpe en Hp maskin og "The wisher 3", han sa at det var kjempe bra prosessor som var intel i3 og nevida 1030 ifra msi. Jeg er ikke helt sikker dette er beste valget, siden han virket ikke helt troverdig for meg. Er det noen som vet om harddisker for ca 5 000-10 000 kr og hvor å kjøpe det.

Hp maskinen heter: HP Pavilion p7            

Vi har skjerm og tastatur, bare ny harddisk som mangler. 

Endret av ElinX0Xpoliti
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, bra at du er skeptisk. Slik fungerer det: selger selger en vare og får en del av fortjenesten av salget i lønn.

Når selger er ny prøver selger å være ærlig, å hjelpe kunder. Men over tid lærer selger seg at de andre selger mye mer, fordi de "overdriver" litt og får dermed kunder til å bruke 3-4.000 kroner mer på varer som de ikke trenger. Eller det vil si, de kunne kjøpte en billigere vare som ville vært det de trengte, men i stedet blir de lurt til å bruke mer penger på en "bedre" vare som har ekstra muligheter de ikke trenger. Ny selger tjener lite og trenger høyere lønn for å kunne betale huslån, billån, mat til barn, osv. Ny selger lærer seg etter hvert også å "overdrive" (lyve, manipulere). Ny selger overbeviser seg selv om at, "jeg gjør jo egentlig kundene en tjeneste, for de får en bedre vare enn den de ellers ville ha kjøpt".

Alltid vær skeptisk til selgere! Deres jobb er å få deg til å kjøpe enten varer du ikke trenger, eller verre, i noen tilfeller, varer som er på lager som må ut, ellers blir de "for gamle" og må ut av sortimentet, og det er et tap for bedriften. Jeg mistenker sistnevnte er tilfelle her. i3 er ikke bra. i5 (greit) er absolutt minimum som din sønn trenger til spilling, i7 (bra) er normalen, i9 (overdrivelse) er overkill. Det samme med skjermkortet. 1030 er meh. 1050 er greit. 1080 er toppen. Men kjøper du en i7 med 1080 så har han en maskin i alle fall i fem år fremover, om ikke rent av sju.

Jeg skulle gjerne poengtert at dette er hvordan vårt politiske system fungerer, men jeg vet du ville tatt det litt som en fornærmelse. Jeg mener ikke noe ondt med det dog, bare at... Sånn fungerer kapitalismen. Lure folk til å bruke penger er måten å tjene penger på. Du får gjerne komme med personangrep, men det er ikke personlig ment fra min side. Jeg har det bare i bakhodet når jeg går inn i en slik butikk og en selger kommer, strålende blid og fornøyd over å se på meg som et bytte, og spør, "kan jeg få lurt deg til å kjøpe noe du ikke trenger", eller som de sier, "trenger du hjelp".

Hva sønnen din liker for spill er litt mer individuelt dog. Der kan jeg nok ikke hjelpe deg. Det har mer å gjøre med hva han har for andre type spill (skytespill? bilspill? simulatorer? strategi-spill?).

Anonymkode: 0ee3e...6c3

• Liker 1
Skrevet

Råder deg til å heller oppsøke Gameshop el. der har de mer peiling enn på Elkjøp. 

Skrevet

Ikke kjøp fra Elkjøp, de er mye dyrere og dårligere enn de du får fra komplett.no. Her er noen bedre valg enn det elkjøp kan tilby med sine ferdigbygde pcer; https://www.komplett.no/category/10627/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer

Ellers så er The Witcher 3 regnet som det beste spillet som noen gang er lagd så det er ikke et dårlig valg. Men det kan være ganske skummelt til tider, med videoklipp av hekser som spiser bebbier, mye blod og gørr, avrevne lemmer og også videoklipp av knulling. Spillet har 18 årsgrense , så om sønnen din er et barn så ville jeg funnet et mer barnevennlig spill.

Skrevet
1 time siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg var på Elkjøp, og snakket med ung gutt som jobber der. Han anbefalte meg å kjøpe en Hp maskin og "The wisher 3", han sa at det var kjempe bra prosessor som var intel i3 og nevida 1030 ifra msi. Jeg er ikke helt sikker dette er beste valget, siden han virket ikke helt troverdig for meg. Er det noen som vet om harddisker for ca 5 000-10 000 kr og hvor å kjøpe det.

Hp maskinen heter: HP Pavilion p7            

Vi har skjerm og tastatur, bare ny harddisk som mangler. 

Jeg tror modellen kommer med litt forskjellig oppsett, men utfra hva jeg kan se, dersom denne har en i3-prosessor, så er ikke denne maskinen anbefalt å kjøre "The Witcher 3" på.

Minimum anbefalt maskinvare er følgende:

The Witcher 3: Wild Hunt Minimum Requirements

CPU: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz / AMD CPU Phenom II X4 940
CPU SPEED: Info
RAM: 6 GB
VIDEO CARD: Nvidia GPU GeForce GTX 660 / AMD GPU Radeon HD 7870

FREE DISK SPACE: 40 GB

Det står her i5-prosessor, som er bedre enn i3 som du har blitt anbefalt.

Utfra hva jeg finner ved å google tror jeg grafikkortet du har blitt tilbudt også er under anbefalt nivå - det vil funke, men ikke bra.

Jeg har ikke stålkontroll på disse tingene, men det høres ut for meg som om denne maskinen ikke er et godt valg for bruken.

Tradisjonelt sett er PCer som skal brukes til spilling de som krever mest ytelse (og slik også er dyrest). Jeg ville være veldig skeptisk til å kjøpe en "gaming-pc" til 5 000kr. En ting man må tenke på er at når man kjøper maskinen så skal den gjerne vare i 3 år og takle spill for de neste årene og, nyere spill som krever enda mer.

Jeg ville heller sett på denne listen og ev. startet en chat med en kundebehandler:

https://www.komplett.no/category/10627/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer

ev.

https://www.multicom.no/gaming-pc-stasjonaer/cat-c/c100583

• Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp PC på Elkjøp. Bestill heller en ferdigbygd fra komplett, som flere her nevner. Et par ting som er viktige å passe på når du skal kjøpe en PC er prossessor og skjermkort. Prosessor (også kalt CPU) bør være en Intel i5, helst en Intel i7. Skjermkort bør være en nvidia GTX 1060, helst en GTX 1070.

Witcher 3 er et kult spill, godt valg.

Anonymkode: 1edf8...17e

Skrevet

Takk for innspill alle sammen går inn på komplett og kjøper der. Viste ikke at det var 18 år på Witcher 3, tenker jeg gir han et Steamkort istedenfor da eller hva det kalles.   

Skrevet
1 hour ago, ekkoet said:

Jeg tror modellen kommer med litt forskjellig oppsett, men utfra hva jeg kan se, dersom denne har en i3-prosessor, så er ikke denne maskinen anbefalt å kjøre "The Witcher 3" på.

Minimum anbefalt maskinvare er følgende:

The Witcher 3: Wild Hunt Minimum Requirements

CPU: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz / AMD CPU Phenom II X4 940
CPU SPEED: Info
RAM: 6 GB
VIDEO CARD: Nvidia GPU GeForce GTX 660 / AMD GPU Radeon HD 7870

FREE DISK SPACE: 40 GB

Det står her i5-prosessor, som er bedre enn i3 som du har blitt anbefalt.

Utfra hva jeg finner ved å google tror jeg grafikkortet du har blitt tilbudt også er under anbefalt nivå - det vil funke, men ikke bra.

Jeg har ikke stålkontroll på disse tingene, men det høres ut for meg som om denne maskinen ikke er et godt valg for bruken.

Tradisjonelt sett er PCer som skal brukes til spilling de som krever mest ytelse (og slik også er dyrest). Jeg ville være veldig skeptisk til å kjøpe en "gaming-pc" til 5 000kr. En ting man må tenke på er at når man kjøper maskinen så skal den gjerne vare i 3 år og takle spill for de neste årene og, nyere spill som krever enda mer.

Jeg ville heller sett på denne listen og ev. startet en chat med en kundebehandler:

https://www.komplett.no/category/10627/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer

ev.

https://www.multicom.no/gaming-pc-stasjonaer/cat-c/c100583

Tusen takk for link. :) 

Skrevet

Den ser grei ut den maskinen der hvis det er 10.000kr du tenker å betale. Prosessoren er ikke verdens raskeste, men maskinen blir jo fort dyrere hvis man skal tenke på alt som "kunne vært bedre". Skjermkortet er bra, og er nok det som gir mest valuta for pengene. 8GB RAM er litt lite, men dette er lett å eventuelt oppgradere senere. Men til prisen så ville jeg ikke bekymret meg, den vil uansett kjøre omtrent alt som er ute i disse dager. :-)

Det eneste problemet jeg ser er at maskinen har litt lite lagringsplass. 240GB SSD alene vil fort bli fullt. Jeg mener man minst bør ha 480-512GB SSD for å slippe å hele tiden måtte passe på hvor mye plass man bruker. Hvis han laster ned filmer og serier, ville jeg også lagt til en ekstra "vanlig harddisk" (HDD) på f.eks 2TB til å lagre store filer. Du kan trykke på "Konfigurer"-knappen under "legg i handlevognen" for å legge til eller endre komponenter i den.

Tenk også på at han må ha skjerm, mus, tastatur, headset osv om han ikke allerede har. Hvis ikke ruteren står der som PCen skal stå, så tenk også på at du enten må legge frem nettverkskabel fra ruteren, eller kjøpe et trådløst nettverkskort så den kan ta inn wifi. 

Anonymkode: b131d...c10

Skrevet

De nye prossorene til intel (coffee lake) lanseres nå i oktober. Mye å spare på å vente 4 uker, evt mye ekstra ytelse for sønnen din (så varer pcn noen år ekstra før den må erstattes).

Du kan jo gi gaven nå og si at han får den nye pcn om 4 uker.

Hvor gammel er han? Mtp spill. Er han 8-10 år vil jeg heller anbefale f.eks minecraft.

Skrevet

Du skal ikke heller kjøpe en Playstation og noen spill da? Pc er knot. Som du ser her er det tusen meninger om hvilke deler som er best, hva som gir mest for pengene, osv osv. 

Nå er det jo riktig at noen komponenter er kraftigere enn andre, og da er et bedre valg rent objektivt sett, men så har du dette med pris også. 

Spillkonsoller er fine sånn. Bare å koble til, og alle spill funker. 

Eller hva med å gi han pengene? Sønnen din har sikkert bedre greie på dette enn deg. (sier ikke dette for å være slem på noen som helst måte, men det er tydelig at du ikke aner hva du snakker om eller hva du trenger. Selgere kommer til å gni seg i hendene med dollartegn i øyene) ;)

Gjest To the stars
Skrevet
7 timer siden, Guile skrev:

Du skal ikke heller kjøpe en Playstation og noen spill da? Pc er knot. Som du ser her er det tusen meninger om hvilke deler som er best, hva som gir mest for pengene, osv osv. 

Nå er det jo riktig at noen komponenter er kraftigere enn andre, og da er et bedre valg rent objektivt sett, men så har du dette med pris også. 

Spillkonsoller er fine sånn. Bare å koble til, og alle spill funker. 

Eller hva med å gi han pengene? Sønnen din har sikkert bedre greie på dette enn deg. (sier ikke dette for å være slem på noen som helst måte, men det er tydelig at du ikke aner hva du snakker om eller hva du trenger. Selgere kommer til å gni seg i hendene med dollartegn i øyene) ;)

Støtter denne, kjøp en ps4 pro eller en xbox one x som slippes i november 😊

Skrevet (endret)
8 hours ago, Guile said:

Du skal ikke heller kjøpe en Playstation og noen spill da? Pc er knot.

1 hour ago, To the stars said:

Støtter denne, kjøp en ps4 pro eller en xbox one x som slippes i november 😊

Jeg er definitivt ikke enig. En ps/xbox er billigere i innkjøp, men spillene er BETYDELIG dyrere. I tillegg koster det fra 59kr mnd å kunne bruke konsollen på internett, noe som kommer til å være et must for gutten.

Ei heller er det mulig å bruke mods til spillene, alt mulig av skolearbeid, video og bilde redigering, vesentlig dårligere ytelse osv osv. Lista er lang.

En ps/xbox er noe man kjøper når man allerede har en pc tilgjengelig.

Endret av herremann
Skrevet

The Wisher:fnise:

Anonymkode: 35108...5a6

Skrevet

Huff, jeg cringer inni meg av tanken påhvor mange uvitende som blir lurt av selgere på Elkjøp og lignende butikker :(

Skrevet

Takk for hjelpen alle sammen vi har kjøpt en https://www.komplett.no/product/11121/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i30-crazy-gtx1070# nå. Og et Gameshop kort på 599.-  

Som vi kommer til å skjule i garasjen ;) . Gutten blir 12 år gammel, og får bare lov til å sitte 1 time alene og fri i helgene ved pcen. for de som lurte.   

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...