Gå til innhold

Sykemeldt samboer som aldri vil legge seg samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg sliter med å argumentere for hvorfor samboer bør legge seg tidligere, og jeg lurer på om jeg i det hele tatt bør bry meg borti det? 

Samboer har de siste to månedene vært sykemeldt, etter en operasjon, og kommer til å være sykemeldt en periode til. Jeg legger meg tidligst kl.23 på hverdager, for det er 8 timer før jeg skal opp. Ofte blir nok klokka 23.30-00.00 før jeg får lagt meg også. Problemet er at samboer ikke er interessert i å legge seg så "tidlig." 01.00-02.00 er vanlige klokkeslett for han å legge seg, og av og til drøyer det til 03.00-04.00 også. Jeg syns det er veldig koselig å legge seg sammen, i tillegg til at jeg sover litt urolig, så jeg sliter med å sove før jeg vet at alt er "på plass", dvs at han også er i seng. Han ligger selvfølgelig til langt ut på dag, og har ikke vært oppe mange timene når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har prøvd å si at denne døgnrytmen ikke er bra, men han sier at det bare er å snu når han blir friskmeldt igjen. Han lover hver dag at han ikke skal ligge hjemme, så han får gjort noe husarbeid mens jeg er på jobb(en del ting kan han gjøre selv om han har blitt operert), men det skjer aldri. Han har "ikke rukket" å sette inn i oppvaskmaskinen en gang. 

Noen innspill? 

Anonymkode: eb8a2...660

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg sliter med å argumentere for hvorfor samboer bør legge seg tidligere, og jeg lurer på om jeg i det hele tatt bør bry meg borti det? 

Samboer har de siste to månedene vært sykemeldt, etter en operasjon, og kommer til å være sykemeldt en periode til. Jeg legger meg tidligst kl.23 på hverdager, for det er 8 timer før jeg skal opp. Ofte blir nok klokka 23.30-00.00 før jeg får lagt meg også. Problemet er at samboer ikke er interessert i å legge seg så "tidlig." 01.00-02.00 er vanlige klokkeslett for han å legge seg, og av og til drøyer det til 03.00-04.00 også. Jeg syns det er veldig koselig å legge seg sammen, i tillegg til at jeg sover litt urolig, så jeg sliter med å sove før jeg vet at alt er "på plass", dvs at han også er i seng. Han ligger selvfølgelig til langt ut på dag, og har ikke vært oppe mange timene når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har prøvd å si at denne døgnrytmen ikke er bra, men han sier at det bare er å snu når han blir friskmeldt igjen. Han lover hver dag at han ikke skal ligge hjemme, så han får gjort noe husarbeid mens jeg er på jobb(en del ting kan han gjøre selv om han har blitt operert), men det skjer aldri. Han har "ikke rukket" å sette inn i oppvaskmaskinen en gang. 

Noen innspill? 

Dette skulle egentlig være ligge lenge. Ts

Skrevet

Hvis han ikke har noe problemer med å bevege seg etter operasjonen så skal han selvfølgelig hjelpe til hjemme. Sett foten ned å si at når jeg kommer hjem i morgen skal oppvaskmaskinen være satt på, søppelpose knyttet, og du skal ha vasket klær. En ting er å legge seg kl 01, men det er noe helt annet å legge seg 04. 

Klarer han ikke gjøre dette på dagen får han bruke kvelden eller natten på slike ting. Barnet mitt er flinkere enn han til å hjelpe til hjemme. 

Anonymkode: ea880...40c

• Liker 6
Skrevet

Saboern min er slik også, en han er ikke sykemeldt (haha). Han jobber kun ettermiddag, deltid, så har mye fri og mye tid til spilling med venner på natt/kveld. Jeg som er fulltidstudent og har 2 jobber, som oftest må opp tidlig, får ikke sove så godt når han er oppe :(  Aff, skjønner jo at det er gøyere å være oppe seint når man kan (hadde jo hatt lyst tl det samme selv), men kjipt.. Føler det er så mye nærhet i det å legge seg sammen..

Anonymkode: d2b46...efe

Gjest Evelynita
Skrevet

Her forstår jeg begge sider. Jeg har selv vært sykemeldt og vil da gjerne være oppe lenge. Men og aldri legge seg med kjæresten er jo også kjedelig. Syns han kan legge seg til "din tid" ihvertfall noen dager i løpet av uka, og være oppe sent de andre!

Skrevet

Jeg synes ikke du har noe med når han legger seg, selv om det selvsagt kunne vært hyggelig om han tilpasset seg deg av og til, men han bør selvsagt gjøre det husarbeidet han er i stand til når han likevel er hjemme. 

Anonymkode: 0fcc8...7ef

• Liker 14
Skrevet

Wow... det er mye man skal henge seg opp i. 

La nå mannen være sykemeldt og ta ansvar for seg selv. Han er vel en voksen mann?! Hva han skal gjøre av husarbeid er en annen ting, det går an å få ting gjort, selv om man er sykemeldt. Men at voksne mannen skal ha leggetid fordi dama skal sove er virkelig ikke nødvendig.

• Liker 7
Skrevet

Samboer er også sykemeldt (vært en mnd nå) og legger seg senere enn meg. Ja det er kjipt å ikke legge seg sammen, men jeg kan da ikke gi leggetider til en voksen mann. Han vet jeg liker å legge meg samtidig som han så han legger seg litt tidligere når jeg jobber kveld/har fri (jeg kan jo ikke snu hele døgnet). Funker helt fint, er jo bare for en periode. Om jeg våknet litt når han legger seg tilbyr han alltid en armkrok. 

Husarbeid derimot gjør han mest av nå når han går hjemme. Det skulle bare mangle når han ikke er sykemeldt for noe som gjør husarbeid vanskelig.

Om jeg var deg ville jeg satt ned foten når det kommer til husarbeidet, men leggetider kan du ikke gi han. Si evt at du savner å legge deg sammen med han, men uten å forlange noe.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg blir irritert, skikkelig irritert, bare ved tanken på at noen andre skal bestemme når jeg, et voksent menneske, skal gå og legge meg. Skal jeg gå og legge meg flere timer før jeg har lyst, bare fordi en annen "syns det"? NEI.

La fyren være i fred, og legg deg når DU er trøtt. La han få legge seg når han vil.

Husarbeidet synes jeg imidlertid godt han kan ta. Der får du gi han et spark bak.

Endret av Million
  • Liker 13
Skrevet

Husarbeid skal han selvfølgelig delta i selv om han er sykemeldt når det er noe han kan gjøre. Så det kan du forlange at han gjør. 

Leggetider er det ikke opp til deg å bestemme. Så lenge han ikke sitter oppe og bråker og holder deg våken på den måten, så er han voksen nok til å bestemme selv når han vil legge seg. Og du skal selvfølgelig ikke starte å gi leggetider til han som om han var et barn og du mora hans. 

Å legge seg uten å være trøtt er pyton. Og folk flest klarer fint å snu døgnet tilbake når de skal på jobb igjen. 

Anonymkode: f0d7d...8a0

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde samme problemet med mannen min, det vil si, eksmannen min... At søvnmønster kan skli ut i perioder er forståelig, men å nekte å tilpasse seg, ta hensyn eller hjelpe til hjemme er bare dust. For min del var det en av mange småting som til slutt endte forholdet, og jeg sover så uendelig mye bedre uten ham!

Selvsagt er det dumt å skulle styre et annet menneske sin leggetid, men skal man kompromissere egen helse i stedet? Søvn er jo ganske viktig, og dette har pågått en stund. Kan du be ham sove i et annet rom? i stua? Det blir jo uanseyy ikke noe sex ved leggetid når han legger seg så mye senere enn deg, og jeg kjenner igjen problemet med å ikke få sove når partner ikke er "på plass", eller bli vekket når han kommer og legger seg midt på natten. Han bør få styre som han vil, men se om dere klarer å finne løsninger som ikke går ut over deg i like stor grad?

Anonymkode: 7d187...300

• Liker 4
Skrevet

Nei, du har ingenting med når han legger seg. Å kalle det et problem finner jeg merkverdig. Noen av oss er skapt slik at vi liker å legge oss sent, og jeg kan fint legge meg både i 3- og 4-tida om natta i helgene eller når jeg har fri. Heldigvis har jeg ingen som bestemmer over når jeg skal legge meg. Så nei, jeg synes at det er helt feil å prøve å kontrollere dette. 

Når det er sagt bør han selvsagt bidra innenfor rimelighetens grenser (jeg tenker da på at han er sykemeldt, og så lenge det ikke går utover hans helse bør dere jo være likestilt på det området), men om han gjør det mens du er på jobb eller etter du har kommet hjem, hvilken rolle spiller egentlig det?

• Liker 6
Skrevet

Jeg legger meg som regel alltid tidligere enn samboeren min - det vi ofte gjør er at han blir med og legger seg litt ved siden av meg før han går og setter seg med jobb/spill/tv-serie. Da får vi det kvarteret med å ligge i armkroken til hverandre og bare prate om løst og fast, det er koselig og det gjør at jeg på en måte "finner roen" og sovner lett. Det skal sies at han ofte sover på gjesterommet på grunn av at barnet vårt våkner mye på natta (han tar nattevåk, jeg står opp tidlig), så jeg slipper å våkne igjen når han skal legge seg :)

Anonymkode: 228e8...bee

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Noen innspill? 

Å hjelpe til hjemme er en ting,men at han som en voksen må ha leggetid samtidig som deg,når han likevel ikke må opp tidlig på jobb er feil.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke man kan gi leggetider til voksne mennesker. Det er jo så slitsomt å tvinge seg selv til å sove når man ikke EE trøtt. Min samboer er ikke sykemeldt, men han har ikke jobb for tiden. Han liker å sitte lengre oppe på kvelden, for han blir ikke like fort trøtt som meg ila dagen. Jeg har jobb og studier, og er derfor jeg blir tidligere trøtt enn han. Noen ganger legger vi oss samtidig, andre ganger kan han sitte oppe i noen timer etter meg. Det går helt fint for meg, så lenge vi kan stå opp samtidig. Legger han seg fire, så står han likevel opp med meg åtte for å spise frokost og sånt. I tillegg jobber han på huset, i hagen og ordner andre småting når jeg er ute av huset. Hadde han ikke gjort alle disse tingene, hadde jeg også blitt irritert. Men da er det mangelen på innsats i hjemmet som plager meg, og ikke når han legger seg på kvelden. 

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Noen innspill? 

Beklager men han er en voksen mann. Makan så kjerringer skal være kontrollerende.  Skal bestemme når man skal legge seg også? Du er urimelig. La mannen være ifred. Plag noen andrr

Anonymkode: 8351a...320

• Liker 3
Skrevet

Vi har forskjellig søvnbehov så jeg har lært meg å sovne alene. Syns det er helt ok! 😊 rart om jeg skulle bestemt hans leggtider 😅

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husarbeid skal han selvfølgelig delta i selv om han er sykemeldt når det er noe han kan gjøre. Så det kan du forlange at han gjør. 

Leggetider er det ikke opp til deg å bestemme. Så lenge han ikke sitter oppe og bråker og holder deg våken på den måten, så er han voksen nok til å bestemme selv når han vil legge seg. Og du skal selvfølgelig ikke starte å gi leggetider til han som om han var et barn og du mora hans. 

Å legge seg uten å være trøtt er pyton. Og folk flest klarer fint å snu døgnet tilbake når de skal på jobb igjen. 

Anonymkode: f0d7d...8a0

Hun kan egentlig ikke forlange noen som helst noe. Han er en voksen mann. Slutt å vær så jevlig kontrollerende. Ingenting kan forlanges

Anonymkode: 8351a...320

• Liker 1
Skrevet

Tenker dette gir en god mulighet for at du får øve deg på å klare å sove "uten at alt er på plass" :) Voksne mennesker bør ikke få leggetider fra partneren. Dett med husarbeid blir en annen sak. Her bør han skjerpe seg litt.

Anonymkode: 63bd3...9cd

• Liker 3
Skrevet

Har dere et gjesterom? En av dere kan kanskje sove der? Viktig at du får søvnen din! Ellers kan han kanskje sove på sofaen? 

Jeg har vært borti det samme, tortur å våkne midt på natten og ikke få sove igjen. 

Anonymkode: f34f7...600

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...