Gå til innhold

Ble svindlet 16.000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, var ei som hadde kjøpt en ting fra meg som kosta 16.000kr. Denne personen fikk tingen sin levert, og sa at jeg skulle få pengene om 3 dager. Dumt nok stolte jeg på denne personen, med tanke på at h*n kjenner en del av mine venner. Så derfor tenkte jeg å sende den også får pengene sin etter par dager.

så kom dagen som h*n skulle overføre meg pengene, først sa h*n at pengene hadde blitt sendt og jeg skulle få de 1-2dager senere. Sjekka banken 2 dager etter, og forsatt ikke fått noe. Så kontaktet jeg personen igjen, og da sa h*n at det var noe problemer og at jeg skulle få de pengene par dager senere etter ting hadde ordnet seg. Gang etter gang sier denne personen at h*n har enten problemer med banken sin, eller at h*n skulle få lønning og betale meg senere. Det har gått i nesten 1 mnd og 3 uker. Jeg har gitt denne personen flere sjanser for å overføre meg de pengene. Jeg trenger virkelig pengene for å betale regninger, ikke så lett å jobbe og betale regninger når man har lån. Så jeg sliter med økonomi akkurat nå. Og trenger virkelig de 16.000kr. 

Hva skal jeg gjøre? Har tenkt å anmelde dette, men vet ikke om politiet vil ta saken med en gang, eller om den vil bli henlagt.. jeg er redd for å miste de 16.000kr.  Det et jo snakk om ganske stor beløp? Men vil det hjelpe å anmelde dette. Jeg har bevis og alt. 

Frustrert frue. 

Anonymkode: bf3ef...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lærer aldri folk at å levere vare før betaling ikke skal forekomme? I det minste ha en skriftlig avtale om at betalingen skal komme da eller da, så det finnes klokkeklar avtale.

• Liker 14
Skrevet

Opplys vedkommende om at du kommer til å gå til politiet, så samler du alt du har av skriftlig kommunikasjon og gjør alvor av trusselen. Du har ingenting å tape på det.

Anonymkode: 05a64...861

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplys vedkommende om at du kommer til å gå til politiet, så samler du alt du har av skriftlig kommunikasjon og gjør alvor av trusselen. Du har ingenting å tape på det.

Jeg har gjort det og da skrev denne personen - kjør på om du vil anmelde.... 

Skrevet
4 minutter siden, Catrin skrev:

Men da gjør du det :) Hva har du å tape? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Catrin skrev:

Da anmelder du. 

Vet ikke hvor gira du er på å gjøre dette men var ei her inne som la ut på FB at hun ville ha tilbake en ting eller penger eller hva det var. Når det ble offentliggjort på den måten ble den andre personen kjapp på å bla opp.. de færreste vil bli kjent for å være en tyv, (selv om de er villig til å stjele..)

Anonymkode: 5e544...b6b

• Liker 8
Skrevet

Dra hjem til vedkommende å gå inn å hent tingene dine om hun ikke betaler. 

Anonymkode: 491b7...d68

• Liker 8
Skrevet

Få tatt print screen av ALT i tilfelle personen blokkerer deg. Så drar du og anmelder i morgen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Å anmelde vil sannsynligvis bare føre til henleggelse da de ikke har ressurser nok for slike saker.

Send en inkasso som en privatperson heller, mye mer effektivt om du har skriftlig dokumentasjon, som du har, på at personen skylder deg penger.

Endret av moroklompen
  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, moroklompen skrev:

Å anmelde vil sannsynligvis bare føre til henleggelse da de ikke har ressursen nok for slike saken.

Send en inkasso som en privatperson heller, mye mer effektivt om du har skriftlig dokumentasjon, som du har, på at personen skylder deg penger.

Aha..hvordan gjør jeg det? 

Skrevet
Akkurat nå, Catrin skrev:

Aha..hvordan gjør jeg det? 

Du tar kontakt med ett inkassobyrå å sier du vil sende en inkasso som privatperson. De tar ett gebyr for dette og tar saken videre for deg, du må bare sende dem de skriftlige bevisene for gjelden.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, moroklompen skrev:

Du tar kontakt med ett inkassobyrå å sier du vil sende en inkasso som privatperson. De tar ett gebyr for dette og tar saken videre for deg, du må bare sende dem de skriftlige bevisene for gjelden.

Ok, da prøver jeg heller dette. Tusen takk for svar :) 

Skrevet

Send skriftlig melding om at du anmelder til politiet og tar ut forliksklage dersom pengene ikke er på konto Fredagmorgen. 

Ring Forliksrådet og få veiledning om fremgangsmåte for Forliksklage, eller kontakt noen som gir fri rettshjelp, Jussbuss ol. 

Anonymkode: 4cabb...bb4

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Send skriftlig melding om at du anmelder til politiet og tar ut forliksklage dersom pengene ikke er på konto Fredagmorgen. 

Nei. Skal du gi råd, må du ha greie på hva du snakker om.
For det første: politiet legger seg ikke oppi sivilrettslige tvister.
For det andre: det settes formelle krav til brevet en sender og også hvor lang fristen må være. Hvis ikke, risikerer man at kravet ikke er gyldig. Søk hjelp til dette eller undersøk selv. Det er ikke umulig, om en setter av noen dager til å studere dette.

Anonymkode: 02b67...c48

• Liker 2
Skrevet

Kunne du ikke fått tilbake tingen så du kunne solgt den til noen andre som betaler for seg? 

Anonymkode: 9bed4...2bc

Skrevet

Politiet bryr seg vel aldri om slike småsaker? :P      

Dette blir sannsynligvis henlagt ganske kjapt. 

Anonymkode: 76ee9...930

Skrevet

Høres mer ut som en sak for konfliktrådet?

Anonymkode: be6a1...78d

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, var ei som hadde kjøpt en ting fra meg som kosta 16.000kr. Denne personen fikk tingen sin levert, og sa at jeg skulle få pengene om 3 dager. Dumt nok stolte jeg på denne personen, med tanke på at h*n kjenner en del av mine venner. Så derfor tenkte jeg å sende den også får pengene sin etter par dager.

så kom dagen som h*n skulle overføre meg pengene, først sa h*n at pengene hadde blitt sendt og jeg skulle få de 1-2dager senere. Sjekka banken 2 dager etter, og forsatt ikke fått noe. Så kontaktet jeg personen igjen, og da sa h*n at det var noe problemer og at jeg skulle få de pengene par dager senere etter ting hadde ordnet seg. Gang etter gang sier denne personen at h*n har enten problemer med banken sin, eller at h*n skulle få lønning og betale meg senere. Det har gått i nesten 1 mnd og 3 uker. Jeg har gitt denne personen flere sjanser for å overføre meg de pengene. Jeg trenger virkelig pengene for å betale regninger, ikke så lett å jobbe og betale regninger når man har lån. Så jeg sliter med økonomi akkurat nå. Og trenger virkelig de 16.000kr. 

Hva skal jeg gjøre? Har tenkt å anmelde dette, men vet ikke om politiet vil ta saken med en gang, eller om den vil bli henlagt.. jeg er redd for å miste de 16.000kr.  Det et jo snakk om ganske stor beløp? Men vil det hjelpe å anmelde dette. Jeg har bevis og alt. 

Frustrert frue. 

Anonymkode: bf3ef...812

Hent tinga dine

Anonymkode: 6242a...4b5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hent tinga dine

Anonymkode: 6242a...4b

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hent tinga dine

Anonymkode: 6242a...4b5

Ikke så lett.. siden jeg aner ikke hvor hun her bor for det første. Kjenner a ikke så godt.. vet Ingentkng om denne personen...  skal oppdatere senere, har  kontaktet personen. Sa skulle svare meg innen idag, etter at hun har spurt om penger fra faren sin og arbeidsgiver og noen venner ... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...