AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Jeg er så nysgjerrig på religioner og livssyn. Jeg vet at det er både kristne og muslimske i forskjellige grader. Men her f.eks, kan kvinner miste jomfrudommen uten at det gjør noe, men hun blir jo fort sett på som løs om hun ligger rundt. I tillegg Er jeg ikke noe fan av at folk har ons i fylla eller på andre måter blir uplanlagt gravide fordi de glemte kondomet eller pilla. Og folk som skiller seg etter noen års ekteskap, eler bare bryter forholdet etter de har fått barn så gå går de videre og får barn med neste partner. Det er det negative med vestlig kultur. jeg sier ikke at jeg kunne tenkt meg å leve som muslimsk kvinne heller. Hvis det er slik st hun skal være jomfru , om ikke blir hun drept osv. Og må dekke seg til og har skyld i voldtekt. Og i tillegg så er de kanskje ganske ivrige på å lage flere barn med samme partner enn oss. det jeg liker bedre med deres kultur, er at de ikke drikker. De hopper ikke fra partner til partner og sprer kjønnssykdommer. (Kanskje jeg tar feil her). Noen innspill? Anonymkode: 8da98...c40
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Ja, at moral er et menneskeskapt fenomen der vi prioriterer det som er praktisk Det du skisserer derimot er tåpelig og tilbakestående Anonymkode: f7d96...adf 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Så det er greit å ikke kunne skille seg? Anonymkode: df34c...ba3 2
Illuminatum Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: et jeg liker bedre med deres kultur, er at de ikke drikker. De hopper ikke fra partner til partner og sprer kjønnssykdommer. (Kanskje jeg tar feil her). Noen innspill? Anonymkode: 8da98...c40 Det er bare jentene som ikke får lov til noe. Gutta ligger rundt som alle andre. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 En god indikator på at vi gjør mye riktig her er å se på levestandard og lykkelighet, vi i vesten topper lister over mest lykkelige år etter år- Alle de tingene du nevner er personlige valg og vil forekomme i alle kulturer Anonymkode: 6f1e3...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 Menn i muslimske land puler like mye rundt. De fra strengere kulturer som saudi-arabia reiser til mer liberale land, drikker og kjøper prostituerte. Anonymkode: 05225...3dc
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 Det er jo bare å se på lands generelle økonomi. Muslimske land henger konsekvent etter. Vesten er langt fra perfekt, men det er jo bedre utviklet. Vestlige land har jo vært slik muslimske land nå er, det er bare et tilbakelagt stadium. Anonymkode: 3e827...6f3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 På generelt grunnlag tror jeg vi i vesten har mistet noe på veien, og det er det å ta vare på familien, noen som de er veldig flinke til i mange land nedover. Her i Norge og Sverige spesielt, sitter vi alene, Ca 40% er alenehusholdninger, mye ensomhet. Noe gikk galt på veien vår der alså. Anonymkode: 78387...ad1
stan Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 En indikator på at et samfunn er bra for alle, er at man kunne tenke seg å bytte plassen med hvem som helst i det samfunnet. Tror ikke mange kan tenke seg å være en kvinne i muslimske land, ikke om man har valget. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det er greit å ikke kunne skille seg? Anonymkode: df34c...ba3 Alle muslimer har lov å skille seg. Vi tåler motgang bedre. Vi fikser alle problemer i ekteskapet (som oftest) slik at skilsmisser ikke skjer. Slik som deres eldre generasjoner gjorde/gjør. Hilsen en muslimsk hustru. Anonymkode: d684a...16a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Det er ikke slik at alle lever likt innenfor den samme kulturen. Det kan være lett å tro det noen ganger. Ikke at jeg tror det er det som er poenget ditt, men viktig å få frem likevel. Jeg lever et ganske rolig liv og jeg tror på Jesus. Hadde jeg bodd i Frankrike, hadde jeg nok drukket alkohol. Der har de et litt mer fornuftig forhold til det enn her. Videre er jeg ingen fan av ons (syns det er synd at noe så fint skal nedgraderes til en forkortelse som det). Har konservative holdninger til sex, men kan ikke kalle meg en nonne. Men tror du at alle muslimske jenter kan det? Litt vanskelig når de oftest er omskjært i tillegg, da. Slik kontroll er ikke kjærlighet! Det er press og tvang. Mennene gjør som de vil. Kvinnene og mennene forskjellsbehandles så til de grader i islam, noe som er naturlig da de anser kvinnen for å være dum (!). Takke meg til Jesus, som behandler kvinner og menn med lik respekt. Og dette gjelder uansett bakgrunn. Derfor skulle jeg ønske vi kunne hjelpe muslimske kvinner enda mer. Anonymkode: 79b6d...d40
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #12 Skrevet 20. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: På generelt grunnlag tror jeg vi i vesten har mistet noe på veien, og det er det å ta vare på familien, noen som de er veldig flinke til i mange land nedover. Her i Norge og Sverige spesielt, sitter vi alene, Ca 40% er alenehusholdninger, mye ensomhet. Noe gikk galt på veien vår der alså. Anonymkode: 78387...ad1 Helt enig! Er det en ting vi kunne ha "adoptert" av andre kulturer er det nettopp dette. Anonymkode: 017e5...e3d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at alle lever likt innenfor den samme kulturen. Det kan være lett å tro det noen ganger. Ikke at jeg tror det er det som er poenget ditt, men viktig å få frem likevel. Jeg lever et ganske rolig liv og jeg tror på Jesus. Hadde jeg bodd i Frankrike, hadde jeg nok drukket alkohol. Der har de et litt mer fornuftig forhold til det enn her. Videre er jeg ingen fan av ons (syns det er synd at noe så fint skal nedgraderes til en forkortelse som det). Har konservative holdninger til sex, men kan ikke kalle meg en nonne. Men tror du at alle muslimske jenter kan det? Litt vanskelig når de oftest er omskjært i tillegg, da. Slik kontroll er ikke kjærlighet! Det er press og tvang. Mennene gjør som de vil. Kvinnene og mennene forskjellsbehandles så til de grader i islam, noe som er naturlig da de anser kvinnen for å være dum (!). Takke meg til Jesus, som behandler kvinner og menn med lik respekt. Og dette gjelder uansett bakgrunn. Derfor skulle jeg ønske vi kunne hjelpe muslimske kvinner enda mer. Anonymkode: 79b6d...d40 At Jesus behandler kvinner og menn likt er jeg helt uenig i. I Norge er vi ikke veldig "kristne" hvis du klarer å forstå hva jeg sier. Jeg hadde en mann fra et svært kristent land, og der var det ikke store forskjellen fra den muslimske kulturen. Jenter skulle være jomfru til de giftet, føde barn, være på kjøkkenet, helst ikke snakke med andre menn. Det var et rent helvete å bo der. Alt i Guds navn. Så at kristendommen er så mye bedre kan du reise lengre ut på landet med. Det som er forskjellen på religioner er hvordan de praktiseres og kulturen i landet det praktiseres i. Anonymkode: 017e5...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle muslimer har lov å skille seg. Vi tåler motgang bedre. Vi fikser alle problemer i ekteskapet (som oftest) slik at skilsmisser ikke skjer. Slik som deres eldre generasjoner gjorde/gjør. Hilsen en muslimsk hustru. Anonymkode: d684a...16a Min bestevenninne er også muslim, og etter å ha prøvd lenge å fikse ekteskapet skilte hun seg. Med støtte fra familien. Så du har helt rett. De kommer ellers fra en ganske konservativ familie, så mange (spesielt nordmenn) tror nok at skilsmisse hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 017e5...e3d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #15 Skrevet 20. september 2017 Jeg har sett mye umoral og usømmelig oppførsel i muslimske land. Her i Norge er det skam å kjøpe sex for eksempel, i flere muslimske land er det mer vanlig, og noe "alle" unge gutter gjør, samt single unge menn og ektemenn som "trenger" noe attåt. Sexkjøp foregår temmelig åpenlyst. Å drikke er heller ikke uvanlig, selv om man gjør det spesielle steder/bydeler, og ikke overalt i byen. Utroskap er temmelig vanlig. Hva var bedre sa du? Når folk snakker om muslimske land tror jeg de ofte tenker på land som Saudi Arabia og Afghanistan. Dette er annerledesland, også ut fra mange muslimers målestokk. Det er ting som er bedre i muslimske land, men ikke de tingene som TS nevner. Familiesamholdet er bedre, og nabosamholdet er bedre. Dersom man ikke finner seg ektemann/kone, så går slekt og venner inn for å hjelpe til med å koble to som trenger partner. Det er mindre ensomhet, og man vil aldri stå alene om ting. Har man ikke inntekt vil man bli ivaretatt av slekt og naboer, sliter man vil man bli ivaretatt av samme. Men mer sømmelige... vel, da har jeg gått glipp av noe! Tvert imot har jeg ofte sittet med hakeslepp i forhold til hva som som så åpenlyst foregår, som vi ser på som umoralsk. Anonymkode: bddc2...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #16 Skrevet 20. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett mye umoral og usømmelig oppførsel i muslimske land. Her i Norge er det skam å kjøpe sex for eksempel, i flere muslimske land er det mer vanlig, og noe "alle" unge gutter gjør, samt single unge menn og ektemenn som "trenger" noe attåt. Sexkjøp foregår temmelig åpenlyst. Å drikke er heller ikke uvanlig, selv om man gjør det spesielle steder/bydeler, og ikke overalt i byen. Utroskap er temmelig vanlig. Hva var bedre sa du? Når folk snakker om muslimske land tror jeg de ofte tenker på land som Saudi Arabia og Afghanistan. Dette er annerledesland, også ut fra mange muslimers målestokk. Det er ting som er bedre i muslimske land, men ikke de tingene som TS nevner. Familiesamholdet er bedre, og nabosamholdet er bedre. Dersom man ikke finner seg ektemann/kone, så går slekt og venner inn for å hjelpe til med å koble to som trenger partner. Det er mindre ensomhet, og man vil aldri stå alene om ting. Har man ikke inntekt vil man bli ivaretatt av slekt og naboer, sliter man vil man bli ivaretatt av samme. Men mer sømmelige... vel, da har jeg gått glipp av noe! Tvert imot har jeg ofte sittet med hakeslepp i forhold til hva som som så åpenlyst foregår, som vi ser på som umoralsk. Anonymkode: bddc2...d9a Hvor vanlig er sexkjøp i muslimske land? Hvem kjøper de sex av siden kvinner blir drept om de har sex før ekteskapet? Og jeg har vært flere steder i Tyrkia og det er jo mye innpåslitne og respektløse menn. Men jeg kjenner et par andre, fra litt mer ordentlige familier. Jeg kan ikke forestille meg at de går rundt og kjøper sex. De drikker ikke og de setter familien veldig høyt. Bønner er også vanlig og de faster. Men de er opptatt av respekt også for andre religioner. Er det så vanlig med sexkjøp at man er unormal om man ikke gjør det? Anonymkode: 8da98...c40
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #17 Skrevet 20. september 2017 Tja... Nå er det jo slik at alt du skriver som negativt om norsk kultur er frivillig. Det er ting individer bestemmer om de selv ønsker å gjøre eller ikke, og derfor har vesten et fokus på at man ikke bør straffes for slike valg når det bestemmes om man vil gjøre det som et individ, uten at det er pålagt. Om man vil ha ons har man det, om man ikke vil det er det ikke noe krav om det. Samme med alkohol. Anonymkode: d420c...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå