esmer Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Hei! Jeg bor i hybel der vi har åpent nett. Har med andre ord ikke tilgang til privat nett. Jeg lurer på hvor trygt det er å bruke nettbanken med et åpent nett? Koden sendes jo også via mobilen (koblet til dette nettet). Kan jo bruke 4g på mobilen, men det er så tungvindt i lengden når jeg skal betale regninger o.l.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #2 Skrevet 19. september 2017 Ja, det er trygt forutsatt at adressen begynner med "https" og har sånn grønn hengelås (alt etter hvilken nettleser du bruker), samt at du ikke får opp sånn advarsel om "ugyldig sertifikat" når du besøker nettsiden. Da er informasjonen kryptert slik at ingen kan se den selv om nettet er åpent, og hengelåsen garanterer også at du er på den ekte nettsiden til banken din, og ikke på en falsk kopi som prøver å lure til seg innlogging. Det skal veldig mye til, selv for myndighetene, å klare å lure seg rundt dette. :-) Anonymkode: 5f1cd...18a
lurings Skrevet 19. september 2017 #5 Skrevet 19. september 2017 16 minutter siden, esmer skrev: Hei! Jeg bor i hybel der vi har åpent nett. Har med andre ord ikke tilgang til privat nett. Jeg lurer på hvor trygt det er å bruke nettbanken med et åpent nett? Koden sendes jo også via mobilen (koblet til dette nettet). Kan jo bruke 4g på mobilen, men det er så tungvindt i lengden når jeg skal betale regninger o.l. Ja da, det er ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Spør kundeservice i banken din. Jeg ville ikke gjort dette. Anonymkode: 7a3c2...dea
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 Nei. Åpne trådløse nettverk er ikke trygge til noe som helst. Spesielt ikke nettbank. Ville faktisk ikke ha brukt det nettet til noen ting. Huseieren kan jo se alle nettsidene du er innom, hva du skriver på kvinneguiden osv. Https hjelper (masse) men du er fortsatt mindre trygg. Åpne trådløse nett er som sex uten kondom Anonymkode: 0c14a...50b 1
ajarRun Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Åpne trådløse nettverk er ikke trygge til noe som helst. Spesielt ikke nettbank. Ville faktisk ikke ha brukt det nettet til noen ting. Huseieren kan jo se alle nettsidene du er innom, hva du skriver på kvinneguiden osv. Https hjelper (masse) men du er fortsatt mindre trygg. Åpne trådløse nett er som sex uten kondom Anonymkode: 0c14a...50b Prøver du å si pcn er gravid?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 Men hvem er det som eier nettet da? Åpne nett er ikke spesielt sikkert nei. https://www.digi.no/artikler/flere-tusen-lurt-av-falsk-wifi-i-barcelona/320595 Anonymkode: ae1f6...676
boblevann Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Hadde aldri nærmet meg nettbanken på åpent nett. Hadde brukt 4G på telefonen, eller enda enklere: mobilbank.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 13 timer siden, boblevann skrev: Hadde aldri nærmet meg nettbanken på åpent nett. Hadde brukt 4G på telefonen, eller enda enklere: mobilbank. 4G eller mobilbank? Logisk. Anonymkode: 9f67c...331
penny_ Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 13 timer siden, boblevann skrev: Hadde aldri nærmet meg nettbanken på åpent nett. Hadde brukt 4G på telefonen, eller enda enklere: mobilbank. Så du ville aboslutt ikke brukt 3G?
boblevann Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4G eller mobilbank? Logisk. Anonymkode: 9f67c...331 Man kan dele internett og logge seg på pc'en med 4G nettet - i stede for å bruke bankappen. Logisk. 48 minutter siden, penny_ skrev: Så du ville aboslutt ikke brukt 3G? Hmm. Til nøds kanskje Edge også, hvis jeg absolutt måå
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 Kommer vel litt an på hvilket trådløst nett vi snakke om - trådløsnettet på jobben, som jeg tidligere også var med å drifte - null stress. Trådløsnett på en shabby cafe et eller annet sted i verden. Nope, da kjører jeg i så fall VPN tunnel på dette trådløse nettet sånn for sikkerhets skyld. Eller benytter mobildata. Anonymkode: b05b0...fa4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Åpne trådløse nettverk er ikke trygge til noe som helst. Spesielt ikke nettbank. Ville faktisk ikke ha brukt det nettet til noen ting. Huseieren kan jo se alle nettsidene du er innom, hva du skriver på kvinneguiden osv. Https hjelper (masse) men du er fortsatt mindre trygg. Åpne trådløse nett er som sex uten kondom Anonymkode: 0c14a...50b Det er mye åpne trådløse nett ikke er sikre til. Men det å bruke nettbank er faktisk ikke en av de, under de forutsetningene jeg nevnte over. Det er faktisk tryggere å bruke nettbanken på et åpent nett enn det er å lese avisen eller KG på et åpent nett. :-) Husk også at det ikke bare er på åpne trådløse nett at folk kan se ukryptert informasjon. Trafikken går åpent gjennom flere nett før den når serveren i andre enden. Men selvfølgelig.. Man bør vel ha passord på nettet likevel. Anonymkode: 5f1cd...18a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå