Gå til innhold

Hvordan gå opp minst mulig i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnet høy BMI så bør jeg naturligvis ikke gå så mye opp i svangerskapet, men hittil klarer jeg ikke å spise sunt og trene da jeg kaster opp så mye. Trodde at å kaste opp hver dag skulle gi vektnedgang, men neida. Gått opp nesten en kilo og er i uke 10. Kastet opp siden uke 4. Vanligvis trener jeg fire ganger i uken og spiser sunt (har alltid vært kraftig), men bare jeg går mer enn ti meter begynner jeg å kaste opp og det eneste som roer kvalmen litt er når jeg har dyttet noe i magen så jeg ikke kjenner den ulvehungeren som gjør at jeg begynner å brekke meg. Spiser jo alt for mye bare for å slippe å kaste opp og når jeg først kaster opp så er det ikke store mengdene. Skulle vel helst ikke ha lagt på meg noe ennå, så spent hvordan det blir når kvalmen gir seg😳

Så hva gjør dere andre litt større enn gjennomsnittet for å unngå å legge på dere normalt? Man skal visstnok ikke slanke seg i svangerskapet, men man må vel nesten det da alt det andre som baby, livmor osv veier 11 kilo eller noe til sammen? 

Anonymkode: 0cd80...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare slappe av litt, og vente til den verste kvalmen går over? Da blir det lettere å regulere inntaket. Ikke stress for mye! 

Jeg hadde gått opp 3 kg i uke 18, og var redd for at det var for mye. Jordmor sa faktisk at jeg kunne legge på meg mer! 

Jeg er litt større enn gjennomsnittet til vanlig, men nå i 7 måned har jeg slett ingen stor mage. Barnet i magen er i fin form! Og jeg har ikke vært supernøye med kostholdet, det ble for mye stress og feil fokus på mat og vekt. Ble mange selvforaktende tanker.  Men jeg har spist variert, og tatt egne "mammavitaminer".   Så har jeg beveget meg masse i skog og mark. Lege og jordmor er veldig fornøyde med meg, så jeg tror ikke jeg gjør så mange feil. 

Anonymkode: 6b59e...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare slappe av litt, og vente til den verste kvalmen går over? Da blir det lettere å regulere inntaket. Ikke stress for mye! 

Jeg hadde gått opp 3 kg i uke 18, og var redd for at det var for mye. Jordmor sa faktisk at jeg kunne legge på meg mer! 

Jeg er litt større enn gjennomsnittet til vanlig, men nå i 7 måned har jeg slett ingen stor mage. Barnet i magen er i fin form! Og jeg har ikke vært supernøye med kostholdet, det ble for mye stress og feil fokus på mat og vekt. Ble mange selvforaktende tanker.  Men jeg har spist variert, og tatt egne "mammavitaminer".   Så har jeg beveget meg masse i skog og mark. Lege og jordmor er veldig fornøyde med meg, så jeg tror ikke jeg gjør så mange feil. 

Tusen takk for svar. Hadde tenkt å gå ned før graviditeten for å slippe dette stresset her, men uplanlagt ble vi gravide. Jeg klarer ikke å sette pris på fosteret ennå da jeg tenker så mye på at 'filleren at jeg spiste det og så kastet jeg ikke opp så da går jeg unødvendig opp i vekt".   Det er jo så mye snakk om å bevege seg osv og ut og opp i trærne og jeg vet jo det, men orker ikke egentlig ikke å kaste opp mer enn nødvendig heller. Godt å høre at det ordnet seg for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av frem til kvalmen gir seg du :) Spis små og lette måltider og få i deg nok væske. Når du slutter å kaste opp kan du tenke på vekta. Hovedfokuset nå som du er kvalm er at du skal ha det så greit som mulig - da har også babyen det best :)
Når kvalmen gir seg kan du fokusere mer på vekt/kosthold. Jeg er veldig overvektig og har fått beskjed om å legge på meg minst mulig, helst ikke mer enn 5 kg, og absolutt maks 9. I hele svangerskapet totalt....
Spis sunt og variert, og ikke spis for store porsjoner. Ta heller èn liten porsjon, vent litt, og forsyn deg en gang til hvis du fortsatt er sulten. Gå tur, svøm, eller hva annet du liker å gjøre for å bevege deg, helst hver dag, men la det være lystbetont. Ta folat, og evt andre kosttilskudd hvis du trenger. Generelt - ta vare på kroppen din! Tenk på maten du spiser; er den bra for kroppen? Setter kroppen din pris på en tur i frisk luft? Stress ned, tenk på det mirakelet kroppen utfører, og tenk at din jobb er å hjelpe til så godt du kan. Det innebærer sunn mat, og mosjon; men det innebærer også å kose seg litt en gang i blant . Ett kakestykke ER lov ;)
Hvis du er så overvektig at du allerede har fått beskjed om å unngå mye vektoppgang, så blir dette nøye fulgt opp av lege/jordmor og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Monstrum skrev:

Slapp av frem til kvalmen gir seg du :) Spis små og lette måltider og få i deg nok væske. Når du slutter å kaste opp kan du tenke på vekta. Hovedfokuset nå som du er kvalm er at du skal ha det så greit som mulig - da har også babyen det best :)
Når kvalmen gir seg kan du fokusere mer på vekt/kosthold. Jeg er veldig overvektig og har fått beskjed om å legge på meg minst mulig, helst ikke mer enn 5 kg, og absolutt maks 9. I hele svangerskapet totalt....
Spis sunt og variert, og ikke spis for store porsjoner. Ta heller èn liten porsjon, vent litt, og forsyn deg en gang til hvis du fortsatt er sulten. Gå tur, svøm, eller hva annet du liker å gjøre for å bevege deg, helst hver dag, men la det være lystbetont. Ta folat, og evt andre kosttilskudd hvis du trenger. Generelt - ta vare på kroppen din! Tenk på maten du spiser; er den bra for kroppen? Setter kroppen din pris på en tur i frisk luft? Stress ned, tenk på det mirakelet kroppen utfører, og tenk at din jobb er å hjelpe til så godt du kan. Det innebærer sunn mat, og mosjon; men det innebærer også å kose seg litt en gang i blant . Ett kakestykke ER lov ;)
Hvis du er så overvektig at du allerede har fått beskjed om å unngå mye vektoppgang, så blir dette nøye fulgt opp av lege/jordmor og :)

Jeg kan allerede det jeg trenger om kosthold/ trening da utdannelsen min omhandler mye av dette så er ikke der utfordringen ligger ellers har du gode tips 😉 Det er bare at nå når jeg er så kvalm spiser jeg så mye og forbrenner sånn cirka like mye som en komapasient 🙄 Jeg har fedme type 1 og legen bare lo av meg og var ikke bekymret når jeg sa jeg var bekymret fordi jeg var så stor, men han vet jo det at jeg normalt sett spiser sunt, trener, er med på sykkelritt osv. Så har ikke fått beskjed om å gå opp minst mulig, men jeg kan jo lese litteratur og det er det som bekymrer meg det som står der. Har ikke møtt jordmor ennå, men regner med at hun gir meg noen alvorsord 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Hadde tenkt å gå ned før graviditeten for å slippe dette stresset her, men uplanlagt ble vi gravide. Jeg klarer ikke å sette pris på fosteret ennå da jeg tenker så mye på at 'filleren at jeg spiste det og så kastet jeg ikke opp så da går jeg unødvendig opp i vekt".   Det er jo så mye snakk om å bevege seg osv og ut og opp i trærne og jeg vet jo det, men orker ikke egentlig ikke å kaste opp mer enn nødvendig heller. Godt å høre at det ordnet seg for deg:)

Jeg er sikker på at det ordner seg for deg også. Prøv å nyte graviditeten! Det er så koselig når magen vokser og du merker at du har en kompis i magen. Ikke tenk for mye på vekten, og ikke la noen andre folk enn de du spør gi deg råd. 

Jeg syns at det er et helt vanvittig mas på gravide for tiden. Man skal omtrent ikke legge på seg, og jogge rundt hele dagen. Være yummy mummy og Gud vet hva. Klare alt og se ut som en modell. 

Du kommer til å slippe verste kvalmen snart, og da blir alt så mye lettere, på alle vis. ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at det ordner seg for deg også. Prøv å nyte graviditeten! Det er så koselig når magen vokser og du merker at du har en kompis i magen. Ikke tenk for mye på vekten, og ikke la noen andre folk enn de du spør gi deg råd. 

Jeg syns at det er et helt vanvittig mas på gravide for tiden. Man skal omtrent ikke legge på seg, og jogge rundt hele dagen. Være yummy mummy og Gud vet hva. Klare alt og se ut som en modell. 

Du kommer til å slippe verste kvalmen snart, og da blir alt så mye lettere, på alle vis. ♥️

Tusen takk for gode ord ❤️ Heldigvis er mannen veldig støttende og blir oppriktig lei seg når jeg snakker nedsettende om kroppen min. Men jeg kjenner at neste personen som sier at det er så sunt og bra å ut å gå tur i svangerskapet kommer til å få dødsblikket mitt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om at overvekt ikke bra for barnet, at man ikke skal gå opp for mye osv. Helst være slank når man blir gravid. 

Men etter å ha sett og snakket med kvinner rundt meg har jeg gjort meg noen tanker om at det er mer tilfeldig. Store damer har født små barn, små damer store barn. Og disse barna har endret seg i alle mulige former og høyder. Vi er forskjellige uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger jo ikke spise mye om gangen for å stille kvalmen? En salt liten kjeks eller lignende i timen burde rekke lenge for akkurat det mellom måltider..

Anonymkode: 62ae8...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode ord ❤️ Heldigvis er mannen veldig støttende og blir oppriktig lei seg når jeg snakker nedsettende om kroppen min. Men jeg kjenner at neste personen som sier at det er så sunt og bra å ut å gå tur i svangerskapet kommer til å få dødsblikket mitt 😂

Høres ut som mannen min også! Og det er ikke meningen at man skal trene/styre på når man er kvalm. Man skal ta det med ro! Dødsblikk er litt mildt, jeg ville heller bedt folk lukke kjeften. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du trenger jo ikke spise mye om gangen for å stille kvalmen? En salt liten kjeks eller lignende i timen burde rekke lenge for akkurat det mellom måltider..

Jeg gjør det fordi jeg blir ekstra kvalm når den såkalte ulvehungeren kommer. En kjeks hjelper ingenting på meg da. Jeg er ikke litt kvalm så en kjeks eller gulrot roer det. Det er hele døgnet, våkner av at jeg brekker meg og rekker knapt å få hodet over bøtta for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som mannen min også! Og det er ikke meningen at man skal trene/styre på når man er kvalm. Man skal ta det med ro! Dødsblikk er litt mildt, jeg ville heller bedt folk lukke kjeften. 😊 

❤️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du burde gjøre deg selv den tjenesten og ikke presse deg selv. Hvis man er overvektig, gravid eller ikke gravid er det bra å gå ned i vekt. MEN så er det folk som er overvektig, men likevel er ganske sunne og aktive. Du utsetter deg selv for psykisk stress, og det er heller ikke bra. Tror du vet selv hva som er sunt og ikke. Fint å prøve å holde seg aktivt, og spise sunt, men når du er gravid er ikke det tiden å være hard mot seg selv. Altså trenger ikke spise 5 kanelboller om dagen, men ikke gi deg selv dårlig samvittighet om du går opp i vekt eller er for kvalm til å trene. 

Prøv heller å slapp av og få et fint svangerskap. Det er mye mer gunstig for deg, og babyen enn en mor som gir seg selv dårlig samvittighet. Man er sårbar som gravid, og det er slikt press som kan kjøre deg inn i depresjon osv. 

Lykke til og gratulerer med graviditet  :nordvesta:

Anonymkode: 21f4b...066

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde BMI på 29 da jeg ble gravid. Jeg tok der opp med både fastlege og to jordmødre. Alle så det samme: IKKE stress med vekten. Dette er ikke tiden for det! Dersom vi ser at du ikke følger kurven din tar vi det når det kommer. 

Ett kilo på 10 uker er ikke mye.  Prøv å roe ned!  Dersom du er så kvalm at du kaster opp hele tiden bør du vurdere sykemelding. Babyen i magen kan bli stresset!

Anonymkode: 5e0c2...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du burde gjøre deg selv den tjenesten og ikke presse deg selv. Hvis man er overvektig, gravid eller ikke gravid er det bra å gå ned i vekt. MEN så er det folk som er overvektig, men likevel er ganske sunne og aktive. Du utsetter deg selv for psykisk stress, og det er heller ikke bra. Tror du vet selv hva som er sunt og ikke. Fint å prøve å holde seg aktivt, og spise sunt, men når du er gravid er ikke det tiden å være hard mot seg selv. Altså trenger ikke spise 5 kanelboller om dagen, men ikke gi deg selv dårlig samvittighet om du går opp i vekt eller er for kvalm til å trene. 

Prøv heller å slapp av og få et fint svangerskap. Det er mye mer gunstig for deg, og babyen enn en mor som gir seg selv dårlig samvittighet. Man er sårbar som gravid, og det er slikt press som kan kjøre deg inn i depresjon osv. 

Lykke til og gratulerer med graviditet  :nordvesta:

Anonymkode: 21f4b...066

Tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde BMI på 29 da jeg ble gravid. Jeg tok der opp med både fastlege og to jordmødre. Alle så det samme: IKKE stress med vekten. Dette er ikke tiden for det! Dersom vi ser at du ikke følger kurven din tar vi det når det kommer. 

Ett kilo på 10 uker er ikke mye.  Prøv å roe ned!  Dersom du er så kvalm at du kaster opp hele tiden bør du vurdere sykemelding. Babyen i magen kan bli stresset!

Anonymkode: 5e0c2...477

Takk for oppklarende svar 😊 Jeg er 100 prosent sykemeldt da jeg ikke klarer å dusje engang uten å kaste opp flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg føler med deg, ts. Jeg tenker at 1. trimester må anses som en unntakstilstand når man er mer kvalm enn snittet. Da handler det bare om å komme seg gjennom dagen, tenker jeg. Og de som sier at trening hjelper på kvalmen, tror jeg ikke har slitt ordentlig med kvalme. Jeg er også sykmeldt pga kvalme og oppkast, og er det noe som er helt uaktuelt er det trening. Jeg føler også litt på det, ikke pga vekt, men fordi jeg har troa på å være aktiv i graviditeten. Heldigvis kan dette tas opp igjen når kvalmen roer seg, det gjorde det hvertfall forrige gang jeg var like kvalm som dette i starten.

Men jeg tenker det er bra når man slipper å gå ned i vekt pga kvalme. Det gjorde jeg forrige gang og det ble jeg veldig sliten og svimmel av, så jeg setter pris på at jeg hvertfall får i meg mat denne gangen (jeg klarer å spise på kvelden, men ikke på formiddagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje det som funker for akkurat deg, men for mange er en kjeks helt ubrukelig. Jeg blir kjempedårlig om jeg går sulten. En kjeks kan jeg love deg overhodet ikke hjelper. Jeg må spise meg mett, og jeg sliter med så forferdelig ulvehunger at en kjeks bare er bensin på bålet. 

Anonymkode: bfd89...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kvalm i nesten hele trimester,og orket ikke trene.Lå stort sett bare på sofaen.Spiste det jeg hadde lyst på,og har ikke lagt på meg noe enda (uke 16 nå).Nå skal det sies at jeg spiste stort sett sunn mat.Men jeg hadde skikkelig ulvehunger og spiste MYE.F.eks 6 brødskiver i slengen. Deretter gikk det kanskje bare et par timer før jeg var skrubbsulten igjen.Men å stille sulten var det eneste som hjalp mot kvalmen.

Anonymkode: fd962...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...