Gå til innhold

Lypsærer som plutselig begynner å lyse igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg har en lampe i gangen som har 3 stk GU10 LED-pærer (disse: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30304651/
Nå har 2 av disse pærene sett ut til å ha gått i flere dager, og jeg tenkte å bytte de. Men nå i kveld, etter at lyset i den lampen hadde vært avslått i noen timer, og jeg slo lyset på igjen, så lyser alle tre pærene (jeg bor alene, så ingen andre kan ha vært her og byttet de).

Hva har skjedd? :lete: Er dette vanlig oppførsel av slike LED-pærer? På forhånd takk for svar :hjerte: 

Anonymkode: 77234...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:lete: Noen som kan løse gåten for meg?

Skrevet

Nei dette er ikke vanlig, det er nok spøkelser.

Anonymkode: ebba0...824

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spøkelser finnnes ikke. Jeg er sikker på at noen av dere har svar på mysteriet :)

• Liker 1
Skrevet

Bruker å skje med halogenpærer. 

Anonymkode: 9e880...3be

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker å skje med halogenpærer. 

Takk :hjerte: Er det noen av dere som har erfart det samme med LED-pærer, og som vet årsaken?

Skrevet

:essen2: til den som løser gåten for meg :)

Skrevet

Led pærer som kommer og går? Er det dimmer på kursen? Føere pærer på en kurs? Har man dimmer og to lamper eller flere kan det ofte hende man må dimme opp maks for at de skal tenne og så dimme ned. Kan være samme problem uten dimmer. Ikke nok strøm til den eller noe.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne hatt et slikt spøkelse hos meg, kunne spart litt penger på det.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Led pærer som kommer og går? Er det dimmer på kursen? Føere pærer på en kurs? Har man dimmer og to lamper eller flere kan det ofte hende man må dimme opp maks for at de skal tenne og så dimme ned. Kan være samme problem uten dimmer. Ikke nok strøm til den eller noe.

Hei :) Tusen takk for svar! Det er ikke dimmer. Det er flere lamper i flere rom på samme kurs. Men det er kun denne lampen som har 3 ledpærer jeg har erfart dette med. Det er rart om det ikke er nok strøm til de, da jeg bruker svært lite strøm. Kan det være noe galt som kan være brannfarlig, som er årsak til det som jeg erfarer med led-pærene?

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spøkelser finnnes ikke. Jeg er sikker på at noen av dere har svar på mysteriet :)

Jo spøkelser finnes og de ser sånn ut

83fddcc1cd3f19c2e1ca329af8d6fe33--hallow

Er nok en av de som leker seg litt. Helt normalt.

Endret av Axl Rose
Skrevet

Er dette GU10 pære eller vanlig sokkel i en vanlig lampe eller led downlight?

er det koblet på en vanlig kurs som EN lampe skal det ikke ha noe å si. Er det feks en lampe med flere pærer hvor noen er byttet til led kan det bli problem.

Dette har ikke noe med strømforbruket ditt. Ledpærer kan være kinkige. Led på vanlig sokkel eller gu10 er kvasiløsninger som egentlig ikke slltid fungerer 100% sa elektrikteren til meg. Derfor gikk vi for rene led lamper. Hender noen lamper må skrus av og på for at den skal tenne der vi har satt ledpærer i gamle lamper

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er det koblet på en vanlig kurs som EN lampe skal det ikke ha noe å si. Er det feks en lampe med flere pærer hvor noen er byttet til led kan det bli problem.

Dette har ikke noe med strømforbruket ditt. Ledpærer kan være kinkige. Led på vanlig sokkel eller gu10 er kvasiløsninger som egentlig ikke slltid fungerer 100% sa elektrikteren til meg. Derfor gikk vi for rene led lamper. Hender noen lamper må skrus av og på for at den skal tenne der vi har satt ledpærer i gamle lamper

Hei :) Tusen takk for svar. Det er GU10 pærer. 3 stk slike pærer på samme lampe i taket. 

Angående det uthevede, hadde jeg i en overgangsperiode både halogenpærer og ledpærer samtidig på samme lampe, ettersom jeg ønsket å bruke opp halogenpærene. Kan dette ha gitt lampa varige men?

Tusen takk for at du forklarer alt så godt til meg :hjerte: 

For å få rene led lamper, som du nevner, må jeg bytte hele taklampa?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du løste mysteriet for meg :hjerte::klemmer:
Nå skal jeg prøve å slå lampen av og på (som du forteller om) de neste gangene det ser ut som om en pære har gått.

Skrevet

Har hatt en femspots ikea lampe med begge deler her. Gu10 35w og led 7w. Har fungert, men frarådes uten at jeg kan si hvorfor. Led i vanlig pæreform fungerer i de få lampene jeg har, men den ene lampen kortslutter med en gang jeg skrur inn led. Usikkert hvorfor. Men som sagt er ikke ledpærer primært funnet opp for å brukes på sokler eller gu10. De har vel gått på kompromiss med noe. 

Fjernet den siste halogenpæren på mandag i en spot med led. Den ene pæren på 35w som stod igjen bruker det vi har totalt i stuen med led. Har mye lavere strømforbruk etter vi pusset opp med downlights.

Forøvrig har jeg to pendellamper med led hvor det er fem pærer per lampe. Disse må skrus på til maks styrke for at alle skal tenne og så dimmes ned

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...