Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelt og greit. Jeg lurer bare på hvor mye man tjener som nyutdannet lektor, og mener ikke å dra i gang noen endeløs diskusjon om hvorvidt lærere er underbetalte stakkarer som jobber knallhardt og har altfor lav status, eller om de er grådige, late personer som går hjem fra jobb klokken to og har altfor lange ferier. :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

En lektor tjener fra 440-470.000,-

Med andre ord mer enn nok!

Jeg synes forøvrig ikke synd på verken lærere, lektorer eller rektorer. De har en business å drive og det gjør de svært dårlig. Hvilke andre yrkesgrupper behøver såpass mye støtte fra departementene som skolene? De viser seg hjelpsesløse når departementet må ordne alt av kompetanseutvikling for dem. Kan de ikke gjøre jobben sin selv?

Skrevet

Vet du, gjest, egentlig hva en lektor er??? :roll:

Laetitia, jeg har jobbet som lektor (med opprykk), riktignok for noen år siden. Jeg vil tro (har bare lest overfladisk) at du starter ut med en begynnerlønn på ca 300 000, men stiger ganske raskt i begynnelsen.

Se mer her:

http://www.norsklektorlag.no/tariff/lonn.htm

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar Lilith! :-) 300 000 er jo ikke så verst begynnerlønn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vet du, gjest, egentlig hva en lektor er??? :roll:

Laetitia, jeg har jobbet som lektor (med opprykk), riktignok for noen år siden. Jeg vil tro (har bare lest overfladisk) at du starter ut med en begynnerlønn på ca 300 000, men stiger ganske raskt i begynnelsen.

Se mer her:http://www.norsklektorlag.no/tariff/lonn.htm

Du vil nok stige utrolig raskt ja, til over 400.000,- etterhvert.

Klart jeg vet hva en lektor er: jeg jobber med dem! :roll:

Skrevet

ca 400 000 etter tjue år? Er det raskt???

Uansett, jeg er ikke lektor lenger, holder på med noe litt annet.

Skrevet

Begynnerlønnen for en lektor er 298000, i følge KS HTA. Du får ansiennitetsopprykk ved 4, 8, 10 og 16 års ansiennitet.

Skrevet

Lektor:

0 år: 298 000

4 år: 318 000

8 år: 338 000

10 år: 354 000

16 år:391 000

Lektor med tilleggsutdanning:

0 år: 308 000

4 år: 328 000

8 år: 348 000

10 år: 364 000

16 år: 406 000

Dette gjelder i alle landets kommuner unntatt Oslo, som ikke er medlem av KS (Kommunenes Sentralforbund), og derfor har egne avtaler.

Dette er bare grunnlønn. I tillegg kommer f.eks. kontaktlærertillegget (min. 10 000), samt ymse lokale tillegg, enten funksjonstillegg eller personlige tillegg.

"Gjest" lenger oppe har neppe særlig kjennskap verken til lærerlønninger eller skoleliv forøvrig.

Skrevet
En lektor tjener fra 440-470.000,-  

Med andre ord mer enn nok!

Jeg synes forøvrig ikke synd på verken lærere, lektorer eller rektorer. De har en business å drive og det gjør de svært dårlig. Hvilke andre yrkesgrupper behøver såpass mye støtte fra departementene som skolene? De viser seg hjelpsesløse når departementet må ordne alt av kompetanseutvikling for dem. Kan de ikke gjøre jobben sin selv?

Du får ordne opp du, da vet du!

Skrevet

Hva tjener adjunkter da?

Og hva er forskjell på adjunkt og lektor?

Skrevet

En lektor har hovedfag i et av undervisningsfagene sine (fra nå av master), dvs 5/6 år pluss pedagogikk. Du kan også bli lektor med fireårig utdanning fra lærerhøgskole, og så ta hovedfag.

De fleste adjunkter har fireårig lærerutdanning fra høgskole, eller de har en cand.mag (fra nå av bachelor) og ett år praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg.

Skrevet

Adjunkter tjener:

0 år: 285 000

4 år: 301 000

8 år: 311 000

10 år: 321 000

16 år: 356 500

Adjunkter med tilleggsutdanning tjener:

0 år: 289 400

4 år: 311 000

8 år: 325 000

10 år: 334 000

16 år: 366 000

I tillegg er det for begge parter sentaltgitte tillegg som kontaktlærer (10 000) og rådgiver (12 000), og et utall lokaltgitte tillegg for funksjoner eller personlige tillegg (trynetillegg).

(Oslo har egen tariff)

Gjest Embla s
Skrevet

Du vil nok stige utrolig raskt ja, til over 400.000,- etterhvert.

Klart jeg vet hva en lektor er: jeg jobber med dem! :roll:

:ler: Kjenner en lektor m opprykk som har åtte års ansinitet. Hun har mellom 360-370.000,- (så kommer funksjonstillegg, etc i tillegg).

Gjest Anonymous
Skrevet

Den lektoren jeg kjenner tjener 400.000,- og det er jo ikke verst for en med såpass lange ferier og mye avspasering.

Skrevet

Til embla og den siste gjesten:

Grunnlønnen til lektorer, med eller uten opprykk, i alle landets kommuner (unntatt Oslo), står lenger oppe. Den er ubestridelig.

Hvis noen har en årslønn høyere enn det som står der, kommer det av at de har fått personlige tillegg (trynetillegg) av sin arbeidsgiver.

I tillegg til en slik årslønn (personlige tillegg går alltid inn i årslønnen), kan man få lønn for funksjoner.

Funksjonslønn går IKKE inn i den oppgitte årslønnen på lønnslippen, men blir ført spesielt.

Derfor KAN det hende at en og annen lektor med bare 8 års ansiennitet har høyere årslønn enn det jeg har angitt i min tidligere tråd.

Og til siste gjest: En lektor med 16 års ansiennitet, har 406 000 i grunnlønn. Lønn for funksjoner kommer i tillegg. Du kjnner mao. en helt vanlig lektor.

En lektor har seks til syv- års universitetsutdannelse. Det kan godt hende at 406 000 er for mye for en mann med en slik utdannelse og så mange år i jobb, men det er nå en gang forhandlet fram.

Hvis andre med like lang utdannelse ikke har forhandlet fram like høy lønn, så bør man kanskje klandre fagforeningen deres og ikke lærerne?

Gjest Anonymous
Skrevet

De i skoleverket har alt for høye lønninger i forhold til den sløve og trege innsatsen de gjør.

Det er mitt inntrykk etter flere års erfaring med "pedagogisk" personale.

Lurer du på hva du skal bli når du blir stor, orker ikke å gjøre en for stor innsats, er sosialist og ønsker at alle banr skal være like, hater moteklær og sminke, er kjedelig og grå og gladkristen, ja, da bør du vurdere å bli lærer og/eller lektor, og /eller rektor.

Gjest Anonymous
Skrevet

Burde ikke denne tråden snart bli flyttet til Skråblikk og generaliseringer? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...