Gå til innhold

Leie ut bil privat (uten formidler) - hvilken forsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et firma hvor jeg leier ut leiligheter og diverse annet utstyr.

Innimellom har kundene behov for å leie bil, og dette har jeg tidligere løst ved å formidle utleie for dem (kundene er stort sett utenlandske) hos et lokalt bilutleiefirma. Nå har dette imidlertid blitt svært arbeidsomt fordi bilparken til firmaet ikke er oppdatert på mange år, og den eneste ansatte som kunne snakke engelsk har sluttet. Jeg har derfor besluttet å begynne med helt enkel bilutleie selv, men av forskjellige økonomiske årsaker ønsker jeg å leie ut bilene som privatperson, og ikke via firmaet mitt.

Dette virket i orden både fra regnskapsførers og advokats ståsted, men nå viser det seg at forsikringen jeg har kjøpt på bilene (vi snakker delkasko og gamle biler) ikke er gyldig dersom bilene "brukes til utleie, budbil, taxi eller annen persontransport mot betaling".

Nå håper jeg jo at det aldri blir behov for å bruke forsikringen, (det vil i tilfelle være ved personskader siden bilene har såpass lav verdi at jeg ikke er villig til å ødelegge egen bonus for å rette opp evt. skader) men jeg ønsker jo å leie ut forsvarlig og med gyldig forsikring.

Jeg har nå googlet til krampen tok meg, og jeg finner ikke forsikringer som gjør det mulig å leie ut bil privat, uten å gå igjennom nabobil osv. Dette er ikke aktuelt fordi så store deler av overskuddet da vil gå bort at det ikke er verdt å drive med.

Noen som har erfaring eller gode tips til helt enkel privatforsikring som ikke faller bort ved utleie av bilen?

Anonymkode: b7cca...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har et firma hvor jeg leier ut leiligheter og diverse annet utstyr.

Innimellom har kundene behov for å leie bil, og dette har jeg tidligere løst ved å formidle utleie for dem (kundene er stort sett utenlandske) hos et lokalt bilutleiefirma. Nå har dette imidlertid blitt svært arbeidsomt fordi bilparken til firmaet ikke er oppdatert på mange år, og den eneste ansatte som kunne snakke engelsk har sluttet. Jeg har derfor besluttet å begynne med helt enkel bilutleie selv, men av forskjellige økonomiske årsaker ønsker jeg å leie ut bilene som privatperson, og ikke via firmaet mitt.

Dette virket i orden både fra regnskapsførers og advokats ståsted, men nå viser det seg at forsikringen jeg har kjøpt på bilene (vi snakker delkasko og gamle biler) ikke er gyldig dersom bilene "brukes til utleie, budbil, taxi eller annen persontransport mot betaling".

Nå håper jeg jo at det aldri blir behov for å bruke forsikringen, (det vil i tilfelle være ved personskader siden bilene har såpass lav verdi at jeg ikke er villig til å ødelegge egen bonus for å rette opp evt. skader) men jeg ønsker jo å leie ut forsvarlig og med gyldig forsikring.

Jeg har nå googlet til krampen tok meg, og jeg finner ikke forsikringer som gjør det mulig å leie ut bil privat, uten å gå igjennom nabobil osv. Dette er ikke aktuelt fordi så store deler av overskuddet da vil gå bort at det ikke er verdt å drive med.

Noen som har erfaring eller gode tips til helt enkel privatforsikring som ikke faller bort ved utleie av bilen?

Nei. Av den enkle grunn at risikoen og skadefrekvensen ved utleie er betydelig høyere enn ved vanlig, privat bruk og det er forsikringsselskapene svært klar over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Leo skrev:

Nei. Av den enkle grunn at risikoen og skadefrekvensen ved utleie er betydelig høyere enn ved vanlig, privat bruk og det er forsikringsselskapene svært klar over.  

Takk for svar. Men det må da gå an å betale for å veie opp for den risikoen forsikringsselskapet i tilfelle tar ved å gi forsikring som dekker privat utleie?

Jeg stusser på at produktet tilsynelatende ikke finnes i forsikringsverdenen. Om det vil være verdt å betale det de måtte komme til å kreve er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du snakke med forsikringsselskapet ditt om. 

En annen ting som heller ikke kan synes å være i orden er hva bilene brukes som, når du leser vognkortene. Der er det også nemlig vanligvis en bestemmelse om at bilen ikke skal brukes til annet enn privatbil. Tror du trenger litt mer profesjonell hjelp enn både kg, advokaten din og regnskapsføreren kan gi deg. 

Anonymkode: 4abb1...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men det må da gå an å betale for å veie opp for den risikoen forsikringsselskapet i tilfelle tar ved å gi forsikring som dekker privat utleie?

Jeg stusser på at produktet tilsynelatende ikke finnes i forsikringsverdenen. Om det vil være verdt å betale det de måtte komme til å kreve er jo en annen sak.

Men produktet finnes jo. Bil i næring som leies ut. Og ut fra det du beskriver så er det jo nettopp det det er. Det finnes ikke noe som heter privat utleie. Driver man med bilutleie så er det å betrakte som næring. At du ikke ønsker å betale det det koster er en helt annen sak.

Og som en liten advarsel kan jeg informere om at hvis du velger å forsikre disse bilene som privatbiler, det oppstår en skade og forsikringsselskapet oppdager hva du har holdt på med (Ansatte i forsikringsselskaper har gjerne lang erfaring med å bli forsøkt lurt og det finnes egne ansatte, gjerne tidligere politifolk, som har som jobb å avdekke svik) så risikerer du i beste falla en avkortning som svir. Det skal ikke store ansvarsskaden til før det virkelig svir i lommeboka for i våre dager skal det ikke mye til før en liten karrosseriskade på en annen bil blir taksert til flere titalls tusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...