AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Jeg har en gutt på tre år som "alltid" har vært veldig løs i magen. Da han var yngre leste jeg at det var normalt hos små barn, men nå har det gått lang tid og til og med barnehagepersonalet reagerer. Han har alt fra én til fire bæsjebleier om dagen, alle er veldig løse i konsistensen og ofte lukter det surt. Vi har vært hos lege og tatt blodprøver (har ikke fått svar på disse enda). Legen sa at ofte kom disse prøvene tilbake negative men at det kunne hjelpe å eliminere enkelte ting fra kosten uansett, og han mente vi like godt kunne prøve dette med én gang. Jeg mistenker at treåringen kanskje reagerer på melkeprodukter, da det er relativt vanlig i min familie og fordi han alltid er ekstra ille etter at han har spist is, drukket mye melk, kakao osv. Vi tenker derfor å prøve laktoseredusert kost i første omgang - men hvor lenge bør vi holde på dette før vi konkluderer med om det hjelper eller ikke? Noen med erfaring? Anonymkode: dfc70...f0e
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #2 Skrevet 19. september 2017 Kontakt astma og allergiforeningen / naaf.no før du kutter ned på eller ut viktige næringskilder til et lite barn. Videre bør barnet får nåde kostholdveiledning og utredning før du eksprimenterer med å elimenere matvarer. Anonymkode: 9890e...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #3 Skrevet 19. september 2017 Lege først. Anonymkode: 84d2b...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #4 Skrevet 19. september 2017 Lurt å lese innleggene skikkelig folkens, hun sier de har vært hos legen og fått beskjed om at det er lurt å prøve å kutte ut ting allerede nå. Ville prøvd å kutte ut melk fullstendig først ts, og så innføre laktosefritt hvis det hjelper med melkefritt. Man klarer se helt fint uten melkeprodukter, så lenge man spiser variert ellers. Anonymkode: 63566...19f 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #5 Skrevet 19. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lurt å lese innleggene skikkelig folkens, hun sier de har vært hos legen og fått beskjed om at det er lurt å prøve å kutte ut ting allerede nå. Ville prøvd å kutte ut melk fullstendig først ts, og så innføre laktosefritt hvis det hjelper med melkefritt. Man klarer se helt fint uten melkeprodukter, så lenge man spiser variert ellers. Anonymkode: 63566...19f Men da er det jo naturlig å ta oppfølgingsspørsmålene med denne legen også... Anonymkode: 63ec8...2d9 3
sofie777 Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Lege og henvisning til kostholdsveileder. Anonymkode: 30589...493
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Vi har altså vært hos lege (i går, samme dag som jeg skrev innlegget). Han sa det var lurt å prøve uten melkeprodukter/laktose dersom vi trodde dette var årsaken - men jeg glemte å spørre hvor lenge vi måtte holde på. Bortsett fra frokostblanding med melk om morgenen og melk til måltidene i bhg får han i seg lite melk/melkeprodukter i hverdagen - det er i helger, familieselskaper osv det gjerne blir is, kakao eller noe i den dur, og det er jo lett å kutte ut. Frokostblandingen har vi bestemt oss for å bytte ut med havregrøt lagd på vann ettersom han er veldig glad i det, og i bhg får han nå laktosefri melk. Får prøve dette frem til vi får svar på prøvene iallfall Takk for svar! Anonymkode: dfc70...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har altså vært hos lege (i går, samme dag som jeg skrev innlegget). Han sa det var lurt å prøve uten melkeprodukter/laktose dersom vi trodde dette var årsaken - men jeg glemte å spørre hvor lenge vi måtte holde på. Bortsett fra frokostblanding med melk om morgenen og melk til måltidene i bhg får han i seg lite melk/melkeprodukter i hverdagen - det er i helger, familieselskaper osv det gjerne blir is, kakao eller noe i den dur, og det er jo lett å kutte ut. Frokostblandingen har vi bestemt oss for å bytte ut med havregrøt lagd på vann ettersom han er veldig glad i det, og i bhg får han nå laktosefri melk. Får prøve dette frem til vi får svar på prøvene iallfall Takk for svar! Anonymkode: dfc70...f0e Et barn skal bli fulgt opp fra en kostholdsveileder. Anonymkode: 30589...493
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn skal bli fulgt opp fra en kostholdsveileder. Anonymkode: 30589...493 Ja, jeg tenker det er naturlig dersom det viser seg at det er utslag på blodprøvene, eller at det ikke hjelper med laktosefri kost og vi må ty til ytterligere reduksjoner i kosten. Å bare kutte ut vanlig melk, fløteis og kremkaker går nok helt fint uten oppfølging fra spesialist, han vil jo fremdeles få meierismør, hvitost og laktosefri melk som er gode kilder til de næringsstoffene som er i melk Anonymkode: dfc70...f0e 1
stan Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Vi gjorde noe lignende, både laktose og gluten. Vi gjorde det i noen måneder, men ikke så lenge som et halvt år. Det var nødvendig å være uten i noen uker før legen kunne utføre noen tester. Ungen ble bedre, selv om magetrøbbel ikke var hovedsak hos oss. Men når vi etterhvert begynte med normal mat igjen, fortsatte alt å være bra. Hos oss tror vi i etterkant at noe forårsaket magetrøbbel, ukjent hva. Så når vi lagde laktose og gluten fri mat så ble det asiatisk preget, slik at alt var varmebehandlet. Asiatisk mat kan være et tips for laktosefri mat, men lag den selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå