Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jordmoren under siste fødsel sa at jeg har den ideelle fødekroppen- jeg er høy og slank/normalvektig, med hverken smale eller  spesielt brede hofter. I kampens hete spurte jeg ikke henne om noe mer om dette, og det er mulig hun bare sa det for å gi meg motivasjon underveis. Men har lurt litt på det i ettertid, hva er den ideelle fødekroppen og hvorfor, noen som vet?

Anonymkode: e696c...722

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk høre det samme av overlegen på fødeavdelingen. Jeg er knapt 160, slank (50kg som ikkegravid) og har smale hofter. 

Anonymkode: d2913...ca9

Skrevet

Om hoftene er smale eller brede har ikke nødvendigvis noe å si for den innvendige størrelsen på bekkenet. Når det er sagt vet jeg ikke hva som menes med "fødekropp".

• Liker 1
Skrevet

En kropp som skal føde er en fødekropp. La ikke dette bli enda en diskusjon om hva som er den ideelle kvinnekroppen...

Anonymkode: c08c3...71f

• Liker 9
Skrevet

Jeg er 185 og fikk høre akkurat det samme da jeg fikk mine barn. Aaaaner ikke hvorfor!

Skrevet

Jeg fikk også høre det av legen på sykehuset, men da hadde de faktisk tatt røngten av bekkenet for å måle indre bekkenmål (som er det som teller, ikke ytre mål, som ikke nødvendigvis alltid henger sammen med de indre). Dette var fordi jeg skulle føde i seteleie og er ikke noe man normalt gjør. Men jeg har visstnok veldig romslige bekkenmål, da. Og da sa de at høye damer ofte har det, om enn ikke alltid, og at det er derfor de gjerne sier at friske, slanke/normalvektige, høye damer har en typisk "fødekropp". 

Men, nå er det vel også mulig at høye damer oftere får større babyer og omvendt, men er jo litt vanskelig å vite hvordan genene slår ut der. Jeg har hvertfall en venninne som er liten og tynn og hun fikk små barn (født til termin), og der var både hun og faren små babyer også. Så det var som hun fikk babyer som passet veldig godt til den lille kroppen sin. Mens jeg har hørt at det ikke er en ideell kombinasjonen når små asiatiske damer får barn med høye, norske menn med store hoder, og at de kan ende med å føde barn som er større enn kroppen deres er beregnet til.

Skrevet
52 minutter siden, bib_84 skrev:

Om hoftene er smale eller brede har ikke nødvendigvis noe å si for den innvendige størrelsen på bekkenet. Når det er sagt vet jeg ikke hva som menes med "fødekropp".

Dette er helt sant. Har fått høre hele livet av forståsegpåere at jeg er så tynn og har så smale hofter at jeg neppe kom til å bli gravid og at jeg ville få problemer under fødsel. Ble gravis på andre forsøk og har god størrelse på det innvendige bekkenet så var ingen problemer under fødsel. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kropp som skal føde er en fødekropp. La ikke dette bli enda en diskusjon om hva som er den ideelle kvinnekroppen...

Anonymkode: c08c3...71f

Jepp. Fikk inntrykk av legen at han egentlig mente at perfekt fødekropp handlet om en frisk gravid i relativt god form. 

Anonymkode: d2913...ca9

Skrevet

Tror jordmødre bare sier sån for å motivere som en peptalk.. Jordmora mi joika om det på hver kontroll. Fødselen kommer til å bli så enkel for deg for du er så sprek, slank, man ser jo knapt at du er gravid blabla.. Vel fødselen tok 3 døgn og jeg er fortsatt plaget med underlivet 4 år senere. Dårlig sying og ting jeg ikke skal gå inn på i detaljer. Termin om 2 uker, spent på hvor ødelagt understellet skal bli denne gangen. Fikk beskjed av legen at "skaden" allerede var skjedd, så om jeg var heldig fikk de klippet det opp å sydd bedre denne gang. Mistenker at det kun sier det for medlidenhet, menmen.. 

Tror ikke de kan se på folk om de kommer til å bli en enkel fødsel, er så mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 14753...c33

Skrevet

Jeg fikk også høre at jeg har fødekropp og jeg er liten og tjukk. Har bare hatt raske og enkle fødsler.

Anonymkode: 258f1...642

Skrevet

Jeg er 160 og har veldig smale hofter utad, sånn veldig boyish figur. Men de er visst store nok innvendig, eller ihvertfall fleksible nok til at jeg hadde to enkle fødsler.. Tror det er vanskelig å si sånn utifra bare utseende. Men er du sporty og sunn av utseende,og hadde en enkel graviditet og fødsel, så har du vel fødekropp, tenker jeg. :) 

men altså.. de alle fleste har jo det.. menneskerasen ville ikke spredd seg så sinnsykt ellers..

Anonymkode: 514c5...c51

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jordmødre bare sier sån for å motivere som en peptalk.. Jordmora mi joika om det på hver kontroll. Fødselen kommer til å bli så enkel for deg for du er så sprek, slank, man ser jo knapt at du er gravid blabla.. Vel fødselen tok 3 døgn og jeg er fortsatt plaget med underlivet 4 år senere. Dårlig sying og ting jeg ikke skal gå inn på i detaljer. Termin om 2 uker, spent på hvor ødelagt understellet skal bli denne gangen. Fikk beskjed av legen at "skaden" allerede var skjedd, så om jeg var heldig fikk de klippet det opp å sydd bedre denne gang. Mistenker at det kun sier det for medlidenhet, menmen.. 

Tror ikke de kan se på folk om de kommer til å bli en enkel fødsel, er så mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 14753...c33

Nei, de kan jo ikke si det bare ved å se på utseendet til en enkelt person. En venninne ser kanskje ut som en med typisk fødekropp, men har antakelig trangt indre bekken, for begge barna har sittet bom fast og måttet hentes ut med akutt ks. Men, statistisk sett kan man nok sikkert si at en viss type gravide har enklere fødsler, men man kan jo ikke spå noe om enkelttilfeller. Og det bør jo jordmor vite også.

• Liker 1
Skrevet

Så mye dumt jordmødre sier.Dette burde de som autorisert helsepersonell holde seg for god for!

Anonymkode: bae72...ce6

Skrevet

Jordmor påsto i forkant av fødselen at jeg hadde det. Vet ikke hvorfor, kanskje jeg har relativt brede hofter?

Fødselen gikk i dass. Røntgen etterpå viste at jeg har en deformitet i bekkenet, på tross av min utad "perfekte fødekropp". Jeg konfronterte faktisk jordmor med det etterpå. Senere sa hun til meg at hun hadde sluttet å si det til førstegangs pga meg.

Anonymkode: 09dae...476

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...