AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Noen som har erfaringer? Har nå kobberspiral, men har så mye mensen- og eggløsningssmerter som jeg aldri har hatt før, at nå skal den ut! (Lege sier alt er fint) Men må ha et alternativ da, og vil ikke gå på hormoner. Så kom jeg over Natural Cycles. Ikke 100 % sikker, men kanskje sikker nok? Noen som har erfaringer med å bruke termometer/app som prevensjon? Anonymkode: d5d97...986
bib_84 Skrevet 19. september 2017 #2 Skrevet 19. september 2017 Vi har brukt det i sju år. Har holdt regnign på når eggløsning er, og så har samboer hoppet av i svingen på mine fruktbare dager. Er nå gravid med nummer to, men begge var planlagte. Når det er sagt så vil jeg ikke fortsette med sikre perioder som eneste prevensjon etter at dette barnet kommer - jeg vil ikke ha flere barn, og selv om metoden har fungert for oss i så mange år tørr jeg ikke stole på at det virkelig holder. Det var noe annet da det ikke var så farlig om vi ble gravide. Ser for meg at vi kommer til å bruke kondom den første tiden etter fødsel, og at jeg etterhvert prøver den nye kobberspiralen (eller, den er kanskje ikke så veldig ny lenger?). Er det den du har, TS? Den heter iallfall GyneFix og skal ikke gi så kraftige blødninger og smerter som en vanlig kobberspiral. Men tilbake til sikre perioder: Jeg brukte først LadyComp, et apparat som du måler tempen med hver morgen og som gir deg rødt eller grønt lys avhengig om du er fruktbar eller ikke. Brukte denne noen år, men jeg syntes den var lite brukervennlig. Gikk derfor over til å bare registrere syklusen min i en app, som da viser når du har eggløsning og når du er fruktbar. Jeg kjenner i tillegg veldig godt når jeg har eggløsning (merker det på humør, utflod og sexlyst) og så at det stemte overens med det appen viste, så da valgte jeg å stole på det. Og det gikk jo bra - ingen uønskede graviditeter og de to gangene vi prøvde på barn gikk det på første forsøk. Men som sagt: etter dette barnet blir det annen prevensjon da jeg vil være helt sikker på å ikke bli gravid igjen 1
Gjest making.a.mess Skrevet 19. september 2017 #3 Skrevet 19. september 2017 Så lenge din syklus er stabil kan du regne deg frem til sikre dager. Kanskje lurt å bruke en eggløsningstest de første syklusene så du ser nøyaktig h or de sikre dagene er hen. Virker fint
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #4 Skrevet 19. september 2017 Det høres jo egentlig helt supert ut da! Usikker på hvilken kobberspiral jeg har, har det kommet en ny altså? Har sikkert den gamle, siden det er så ubehagelig. Har hatt den i litt over ett år, og legen nevnte ikke noe spesielt da jeg satt den inn. Er ikke veldig krise om jeg skulle bli gravid, selv om vi pga studier vil vente ett års tid. Anonymkode: d5d97...986
bib_84 Skrevet 19. september 2017 #5 Skrevet 19. september 2017 Vet at denne nye typen kobberspiral festes i selve livmorveggen, og at ikke alle leger kan gjøre det så det utføres ofte hos gynekolog eller lege med kursing i akkurat denne teknikken. Men om det ikke er veldig krise at dere får barn nå ville jeg prøvd trygge perioder, for meg har det iallfall vært veldig befriende å ikke bruke prevensjon som ødelegger livskvaliteten min (slik hormonprevensjon gjorde). 1
boblevann Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Hadde aldri i livet stolt på det hvis jeg virkelig ikke ville bli gravid. Det funker sikkert til å gi en pekepinn, men i mitt hode er det ikke noe prevensjon. Hvorfor kan du ikke bruke kondom? Hvis det ikke er så farlig om du blir gravid, kan det jo funke Men jeg hadde som sagt aldri stolt på det hvis graviditet var krise.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Må jo bruke kondom når det ikke er "sikker" periode så vidt jeg forstår, så nei, er ikke krise det. Men fint å slippe å bruke det alltid også, for jeg synes ikke det er veldig stas. Hadde virkelig ikke vurdert det om graviditet var krise, selvfølgelig. 😊 Anonymkode: d5d97...986
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Med sånn "prevensjon" bør du først diskutere med typen om barn er ok. Anonymkode: 03ad6...1a1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Med sånn "prevensjon" bør du først diskutere med typen om barn er ok. Anonymkode: 03ad6...1a1 Selvfølgelig Vi venter egentlig bare på at jeg skal bli ferdig på uni og få meg en jobb, og helst jobbe litt først. Men vi har egentlig økonomi til å klare det på én inntekt om det likevel skulle skje. (tanken er egentlig hvorfor klare seg på én inntekt når man kan ha to. Selv om av og til tenker jeg at det ikke er verdt å vente..) Jeg er ferdig i juni, så vil ikke begynne på noe hormoner som tuller til systemet igjen. Når det er sagt vil jeg jo virkelig unngå å bli gravid nå da, så det må jo "mest sannsynlig" fungere. Men det virker det jo som det gjør, ut ifra det flere har skrevet her. -ts Anonymkode: d5d97...986
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig Vi venter egentlig bare på at jeg skal bli ferdig på uni og få meg en jobb, og helst jobbe litt først. Men vi har egentlig økonomi til å klare det på én inntekt om det likevel skulle skje. (tanken er egentlig hvorfor klare seg på én inntekt når man kan ha to. Selv om av og til tenker jeg at det ikke er verdt å vente..) Jeg er ferdig i juni, så vil ikke begynne på noe hormoner som tuller til systemet igjen. Når det er sagt vil jeg jo virkelig unngå å bli gravid nå da, så det må jo "mest sannsynlig" fungere. Men det virker det jo som det gjør, ut ifra det flere har skrevet her. -ts Anonymkode: d5d97...986 Ikke gjør som meg iallfall - eller, prøv å unngå det, er ikke så lett å planlegge Jeg ble gravid i mai, var ferdigutdannet i juni, fikk sommervikariat som jeg ble en del sykemeldt fra pga kvalme. Ble så 100% sykemeldt ut svangerskapet pga bekkenløsning, vikariatet gikk ut og nå har jeg et elendig sykepengegrunnlag ettersom vikariatet var så kort og jeg har tjent lite i studietiden. Dermed blir foreldrepengegrunnlaget også dårlig... Vi klarer oss også på det lille jeg får + mannens lønn, men det er litt kjipt. Med første barnet brukte vi lang tid på prøvingen, og jeg var frisk som en fisk hele svangerskapet. Vi tenkte derfor at det var sannsynlig at det samme ville skje igjen, men denne gangen ble jeg gravid med én gang og for dårlig til å jobbe. Skjebnes ironi Anonymkode: 238bd...a3c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå