Gå til innhold

Kjerringråd mot såre sprukne hæler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså ikke forebyggende. Men reparerende og lindrende. Vondt å gå nå... 

Anonymkode: 79cc2...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja men noe som hjelper i dag? Kjøpe scholl repairing krem mot sprukne hæler i morgen. Det har funka bra før. Men vondt nå... Så lurer på om noe jeg kan ha på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Elisabeth Arden green tea kremen min. Hjalp litt. Ga god fukt og den kjølte ned litt. Men må ha noe fetere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men noe som hjelper i dag? Kjøpe scholl repairing krem mot sprukne hæler i morgen. Det har funka bra før. Men vondt nå... Så lurer på om noe jeg kan ha på nå.

Har du en fet håndkrem eller en fet ansiktskrem, så kan du bruke det. Eller evt vaselin eller spenol

Anonymkode: 52bdf...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså ikke forebyggende. Men reparerende og lindrende. Vondt å gå nå... 

Dette sliter jeg med og har prøvd det meste av råd og pleie. Det eneste som har hjulpet er 5 % salisylvasselin fra apoteket. File ned med god fil så mye som mulig, gjerne ta et varmt fotbad og så smøre. På med bomullsokker for å beskytte sko og andre områder du trør på. Jeg gjør dette nå en gang i uken, og hælene er brukbare resten av dagene. Tidligere har jeg hatt store, dype sprekker med blødning og veldig vondt å gå. I flere uker smurte jeg hver kveld for å få orden på elendigheten. 

Anonymkode: 08dc9...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl sin reparerer mine over natten om jeg har vært sløv og fått sprekk ;) 

Anonymkode: 8b008...e52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 3 for 2 på apotek nå for Scholl, så kjøpte en for sprukne hæler, en for hard hud og fotbadsalt. Bør vel vente med å file til hælen har grodd. Tenkte bruke den for sprukne hæler i 3 dg, så den for hard hud i 7, og så gå over til daglif fuktighetskrem for tørre føtter daglig? Fotbad 1-2 dg i uka. Kjøoe babyfeet sokker, men den bør vel vente med til huden er grodd. Hva tror dere om denne planen? Jeg har fått sprukne hæler pga dårlige sko og gange på hardt underlag, samt at jeg er dårlig på smøring. Skal bruke gode joggesko heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, September 21, 2017 den 3.14, AnonymBruker skrev:

Var 3 for 2 på apotek nå for Scholl, så kjøpte en for sprukne hæler, en for hard hud og fotbadsalt. Bør vel vente med å file til hælen har grodd. Tenkte bruke den for sprukne hæler i 3 dg, så den for hard hud i 7, og så gå over til daglif fuktighetskrem for tørre føtter daglig? Fotbad 1-2 dg i uka. Kjøoe babyfeet sokker, men den bør vel vente med til huden er grodd. Hva tror dere om denne planen? Jeg har fått sprukne hæler pga dårlige sko og gange på hardt underlag, samt at jeg er dårlig på smøring. Skal bruke gode joggesko heretter.

Sprukne hælerkremen skal ikke brukes når du har åpne sår/ugrodd hud. Den hjelper ikke meg noe. Da er både Salisylkremen bedre imtillegg til Locobase Repair feit krem. Men du får prøve. 

Å file ned og å bruke skalpell for å få bort hud rundt sprekkene synes jeg minsker trykket og smertene i sprekkene enten det er på fingrene eller hælene jeg får sprekker. (Men man skal vel være vant med å jobbe med skalpell for å gå så drastisk tilverks?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere sliter så mye at det er snakk om blødning og skalpell(!) så er det vel bedre å gå til fotpleier? Tenk på hvor lett dere kan bli smittet av noe med åpne sår på beina! 

Anonymkode: 6a364...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dere sliter så mye at det er snakk om blødning og skalpell(!) så er det vel bedre å gå til fotpleier? Tenk på hvor lett dere kan bli smittet av noe med åpne sår på beina! 

Anonymkode: 6a364...afc

Fotpleier kan ikke gjøre stort mer enn det jeg kan hjemme nå når jeg har midler til å behandle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fotpleier kan ikke gjøre stort mer enn det jeg kan hjemme nå når jeg har midler til å behandle med.

En fotterapeut er ikke det samme som fotpleier.. ville tatt en time for å få tips og veiledning. Der vil de slipe til huden og evt lime sprekkene med egnet lim. 

Nå når du ikke har den muligheten så ville jeg tatt det med ro og brukt beina minst mulig siden du har fått smørt deg. Lehg de litt opp i høyden. Svir de igjen så ta et lindrende fotbad, kjøl de ned litt og se om det lindrer. Ikke bruk såpe i fotbadet! Grønnsåpe skal kun brukes ved sår og for å rense, den tørker hude ut så den bør egentlig unngås. Bruk mykgjørende fotsalt hvis du har, hvis ikke så bare bruk rent vann! 

Har du kokosfett så smør føttene inn med det.

Gehwool cracked skin er god til sprukket hud, lipidro krem er også fantastisk. Disse fås hos fotterapeut. Scholl sine kremer kan ikke måle seg med disse. Scholl sine innleggssåler med gel er igjen verdt å bruke! Disse fås på apotek og på vita.

Ellers bør du tenke på vekt, overvekt fremmer hard hud og sprekker. Dårlig sko tøy, altså sko uten demping og gode såler/ sko som ikke er egnet  til underlaget du går på. 

Når det er en ubalanse mellom fot, sko og underlaget så produserer foten hard hud for å beskytte huden, er du tørr så sprekker denne. 

Det er viktig når man fjerner hard hud at man ikke rar for meget for da produserer en bare mer hard hud. 

Smør huden morgen og kveld om nødvendig. Ha to kremer å bytte på da fungerer de best.

Anonymkode: 78d21...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En fotterapeut er ikke det samme som fotpleier.. ville tatt en time for å få tips og veiledning. Der vil de slipe til huden og evt lime sprekkene med egnet lim. 

Nå når du ikke har den muligheten så ville jeg tatt det med ro og brukt beina minst mulig siden du har fått smørt deg. Lehg de litt opp i høyden. Svir de igjen så ta et lindrende fotbad, kjøl de ned litt og se om det lindrer. Ikke bruk såpe i fotbadet! Grønnsåpe skal kun brukes ved sår og for å rense, den tørker hude ut så den bør egentlig unngås. Bruk mykgjørende fotsalt hvis du har, hvis ikke så bare bruk rent vann! 

Har du kokosfett så smør føttene inn med det.

Gehwool cracked skin er god til sprukket hud, lipidro krem er også fantastisk. Disse fås hos fotterapeut. Scholl sine kremer kan ikke måle seg med disse. Scholl sine innleggssåler med gel er igjen verdt å bruke! Disse fås på apotek og på vita.

Ellers bør du tenke på vekt, overvekt fremmer hard hud og sprekker. Dårlig sko tøy, altså sko uten demping og gode såler/ sko som ikke er egnet  til underlaget du går på. 

Når det er en ubalanse mellom fot, sko og underlaget så produserer foten hard hud for å beskytte huden, er du tørr så sprekker denne. 

Det er viktig når man fjerner hard hud at man ikke rar for meget for da produserer en bare mer hard hud. 

Smør huden morgen og kveld om nødvendig. Ha to kremer å bytte på da fungerer de best.

Anonymkode: 78d21...ee2

Leser du lenger oppe så kunne du spart tiden din på å skrive dette lange svaret. Jeg bruker 5 % Salicylvasselin og trenger ikke annen behandling nå ennden jeg gir meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...