Gå til innhold

Hva i all verden går det av dagens ungdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være vi foreldre som gjør en fantastisk jobb eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: 1c5cf...de7

• Liker 1
Skrevet

Tror heller det er internett og sosiale medier som har skylden og ikke bedre foreldre. Folk sitter stort sett med nesa inn i skjermen i stedet for å samles slik som tidligere.

• Liker 8
Skrevet

Jeg svarte aldri ærlig på de undersøkelsene på skolen. Enten så over/underdrev jeg svarene veldig. Mine venner gjorde akkurat det samme. Siden vi nå er i generasjon som skal være så flinke så trur jeg ingenting på det som vises i den artikkelen. Jeg er 35 nå. 

Anonymkode: 39c21...169

• Liker 2
Skrevet

Ja, og færre og færre unge har et arbeid, går på NAV og får psykiske problemer. Er det foreldrene som gjør enn god jobb eller hva?

Anonymkode: 1b29b...be0

• Liker 2
Skrevet

Annenhver ungdom lider av en eller annen psykisk diagnose så jeg vet ikke helt om jeg hadde vært så fornøyd som foreldre jeg...

• Liker 4
Skrevet

Ja, ta æren for ungdommenes fornuftige valg. 

Nei, dagens foreldre er ikke noen unike sjeler som skiller seg spesielt ut fra tidligere generasjoner. 

Anonymkode: 276b5...a16

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Ruccula skrev:

Annenhver ungdom lider av en eller annen psykisk diagnose så jeg vet ikke helt om jeg hadde vært så fornøyd som foreldre jeg...

Det har jo noe med at hver eneste lille ting skal ha en diagnose nå for tiden.

Tror forøvrig ikke foreldrene alene skal ha æren for denne utviklingen. Den må nok deles med stadig bedre lærere og andre ansatte i skolen, og at forebygging både mot alkohol/rus og mobbing har vært bedre. Jeg tror barn og unge i større grad møter forståelse og anerkjennelse nå enn tidligere. Det er mer aksept for å være annerledes enn andre, og det kan være derfor færre tyr til alkohol og annen rus, også.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og færre og færre unge har et arbeid, går på NAV og får psykiske problemer. Er det foreldrene som gjør enn god jobb eller hva?

Anonymkode: 1b29b...be0

Det har like mye å gjøre med at det er vanskeligere å få jobb nå enn før. Kravene til formell kompetanse er langt høyere, og dermed faller flere utenfor. I tillegg er det mye arbeidsinnvandring og asylinnvandrere som kjemper om de samme jobbene.

De psykiske lidelsene du snakker om handler vel først og fremst om et økt fokus på det, i tillegg til det på mange måter er et tøffere liv nå for mange, lettere å falle utenfor, av de grunner som er nevnt over.

• Liker 4
Skrevet

De vil kanskje ikke ligne på foreldrene sine som fortsatt røyker og drikker ganske så mye?

Anonymkode: fd095...dd9

• Liker 1
Gjest solavskjerming
Skrevet

Og i den samme undersøkelsen kom det frem at i samme tidsrom har psykiske plager økt mye.

Har ikke dokumentasjon/link, men hørte det på nyhetene når undersøkelsen ble omtalt.

Skrevet

50% sitter foran pcn og gamer. 25% har psykiste liderlser og 25% drikker.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ta æren for ungdommenes fornuftige valg. 

Nei, dagens foreldre er ikke noen unike sjeler som skiller seg spesielt ut fra tidligere generasjoner. 

Anonymkode: 276b5...a16

Jeg glemte at spøk sjelden når frem i tekst. Beklager det. 

Selvsagt mener jeg ikke at foreldrene er fantastiske. Men at vi på gruppenivå har en nærmere og mer omsorgsfull tilnærming til barna våre i dag, er jeg ikke i tvil om. 

Årsakene til de gode tallene er mange. At de får trigget belønningssystemet i hjernen foran skjermene er nok en. Folk som ikke kjeder seg, finner ikke så lett på sprell.    

Skrevet
2 timer siden, MåBare skrev:

Tror heller det er internett og sosiale medier som har skylden og ikke bedre foreldre. Folk sitter stort sett med nesa inn i skjermen i stedet for å samles slik som tidligere.

Det er sant. Kjedsomhet er nok en undervurdert årsak til mye hærverk og lignende. 

Det er også helt klart at dagens foreldre på gruppenivå har en annen tilnærming til barna sine. Vi gjør dem trygge, og viser at vi bryr oss om dem. Det gjør stor forskjell i et lite barnesinn.  

Skrevet (endret)

Jeg var en av de som startet tidlig med rus så jeg var ikke noe å skryte av. Nå er jeg 27 og sprakk i år, har ikke rørt etter det men drikker mye. Frister hver jævla dag den dritten så er evig glad for at det går ned blant ungdommer. Ingen fortjener å havne i det der. Men, livet er ikke blitt bedre for ungdommene. Tvert i mot blir det verre og verre. Barn og unge er mindre aktive nå, og mer hjemmekjær pga internett og sosiale medier. De møtes sjeldnere og skriver med hverandre oftere. Flere og flere blir late, flere blir overvektige. Mer mobbing. Mer kroppspress spesielt blant jentene, men også guttene. Mer psykiske sykdommer. Flere som gir faen i utdanning eller ikke orker mer, og havner under nav (jadda der havnet jeg). Det er kjempebra at færre ruser seg, men alt det andre er langt i fra bra. I min barndom fra 1990-2003 så var vi alltid ute, besøkte hverandre, syklet, spilte fotball, sto på rulleskøyter, klatret i trær osv. Samme i tenåra selv om msn dukket opp da. Ble mer internett men var mye ute. Hvis vi ser bort i fra at jeg dessverre ble en vanskelig tenåring, så var jeg og alle på min alder mer aktiv enn de er nå. Så hva skjedde? Jo internett og sosiale medier tok overhånd. Det er nok skyld i det verste kroppspresset blant jentene. Nå sitter nesten alle barn og ungdommer inne på internett og telefonene sine. Er de ute så er telefonen med og sitter mer der enn å prate med hverandre. Trist. 

Endret av Axl Rose
Skrevet

Jeg syns ikke det. Flere virker som de er litt ute å kjøre etter å ha lest blogger fra flere ungdom. Så mange er ikke så flinke og dyktige slik du beskriver Ts. En del av de er helt ute å kjøre så det virker som om at det ikke går så bra for de, nei. 😬Hvis man ser på bloggerne så kunne det vel gått bedre med en del av dem. 

Anonymkode: 13ac2...1e7

Skrevet
På 19.9.2017 den 20.54, herremann skrev:

50% sitter foran pcn og gamer. 25% har psykiste liderlser og 25% drikker.

og jeg gjør alle tre B) 

Anonymkode: 64c36...ade

• Liker 1
Skrevet
På 20.9.2017 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det. Flere virker som de er litt ute å kjøre etter å ha lest blogger fra flere ungdom. Så mange er ikke så flinke og dyktige slik du beskriver Ts. En del av de er helt ute å kjøre så det virker som om at det ikke går så bra for de, nei. 😬Hvis man ser på bloggerne så kunne det vel gått bedre med en del av dem. 

Anonymkode: 13ac2...1e7

Dette handler ikke om hva du eller jeg synes, men om faktiske tall basert på undersøkelser blant ungdom.
Hvis du leser innlegget mitt en gang til, vil du se at det ikke er jeg som beskriver dette. Det er Folkehelseinstituttet.

Jeg skjønner at det er lett å dra slutninger basert på hva en selv har opplevd og synes en ser rundt seg, men de store tallene er klare.   

• Liker 1
Skrevet
På 19.9.2017 den 18.03, Kalevala skrev:

Det må være vi foreldre som gjør en fantastisk jobb eller?

Så dere har gjort dem til kjedelige tøffer? Vil ikke akkurat si at det er så fantastisk.

Anonymkode: 282f4...4d0

Skrevet

A4 presset. Særlig her i vesten. Det er en eneste oppskrift på det riktige livet. For mange gir ikke dette mening og det blir heller et liv fylt av kjedsomhet og meningsløshet. 

Anonymkode: 31aa8...05e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...