Gå til innhold

Kan man kjøpe bolig når man er sykemeldt, eller går på AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre langtids-sykmeldt, og samboer ønsker å flytte.

Han har 100% fast jobb som ingeniør, mens jeg er sykmeldt, og skal kanskje over på AAP pga feilmedisinering. Har ingen fast jobb, men mulig sjefen ville gi meg fra vikariat til 60% fast om jeg kommer tilbake til jobb innen før jul om jeg blir frisk. Vi har kausjonist, og 300.000 kr spart.

Kan dessverre ikke vite om jeg blir frisk eller ikke, og legen vet heller ikke. Lurer derfor på om det er mulig å kjøpe bolig mens man er sykmeldt, eller når man går på AAP? Hvis ikke, kan man få lån med 50% stilling?

Anonymkode: 38956...4fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få lån med 50% stilling, men det vil naturligvis stå i stil til inntekten din. Samlet vil dere få mye lavere lån hvis du er på aap da utbetalingene dine ikke er noe å juble for etter hva jeg har forstått på andre. Banken er opptatt av at du har en fast inntekt bare, og det har du jo :) men som sagt vil lånet ikke være større enn dere kan betjene med inntekten dere har samme om dere begge er i 100% arbeid eller kun en av dere jobber fult. 

Anonymkode: 665d4...cc6

Skrevet

AAP regnes ikke som fast inntekt. 

Anonymkode: 81cd4...50a

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dessverre langtids-sykmeldt, og samboer ønsker å flytte.

Han har 100% fast jobb som ingeniør, mens jeg er sykmeldt, og skal kanskje over på AAP pga feilmedisinering. Har ingen fast jobb, men mulig sjefen ville gi meg fra vikariat til 60% fast om jeg kommer tilbake til jobb innen før jul om jeg blir frisk. Vi har kausjonist, og 300.000 kr spart.

Kan dessverre ikke vite om jeg blir frisk eller ikke, og legen vet heller ikke. Lurer derfor på om det er mulig å kjøpe bolig mens man er sykmeldt, eller når man går på AAP? Hvis ikke, kan man få lån med 50% stilling?

Banken qvgjør om du kan få lån. Vi på kg driver ikke og sakbehandler lånesøknader. 

Anonymkode: 7485f...4cd

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken qvgjør om du kan få lån. Vi på kg driver ikke og sakbehandler lånesøknader. 

Anonymkode: 7485f...4cd

Snakk for deg sjel.

Jeg har behandlet lånesøknader.

• Liker 1
Skrevet

Ja man kan kjøpe bolig med AAP, så lenge man har kausjonist og banken er villig til å ta risiko. Men alene tror jeg neppe det er mulig da AAP ikke er varig inntekt. Jeg har aldri hatt jobb, vært stort sett på AAP i mange år, og kjøpte meg først en leilighet til 700000 også noen år senere en leilighet til 2.1 mill. Måtte bruke en i familien som kausjonist for å få lån på 2.1. Men det er en mulighet.

Anonymkode: 2ca82...d06

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få lån med 50% stilling, men det vil naturligvis stå i stil til inntekten din. Samlet vil dere få mye lavere lån hvis du er på aap da utbetalingene dine ikke er noe å juble for etter hva jeg har forstått på andre. Banken er opptatt av at du har en fast inntekt bare, og det har du jo :) men som sagt vil lånet ikke være større enn dere kan betjene med inntekten dere har samme om dere begge er i 100% arbeid eller kun en av dere jobber fult. 

Anonymkode: 665d4...cc6

Men, AAP er på 16000 kr mnd, og 50% stilling er utbetalt 15000 kr...

Altså, jeg får mer på AAP enn å jobbe.....

Skrevet

Ok. Men da har jeg med andre ord mulighet til å kjøpe bolig med samboer..

Ts

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, AAP er på 16000 kr mnd, og 50% stilling er utbetalt 15000 kr...

Altså, jeg får mer på AAP enn å jobbe.....

Dette her er helt individuelt. En 50 prosent stilling kan ha utbetalt så lavt som 9 til 10000 kr i mnd. 

Men når der gjelder aap så er summen du oppgir for noen av de som mottar aap fulltid. Aap betaling for fulltid varierer. Noen har så kan sats at de ikke får mer enn ca 12000 i mnd på aap 100 prosent.

Om ts jobber 50 prosent så mottar hun ikke 100 prosent aap men 50 %. Dette vil si halvparten av aap.

Bankene går kun ut i fra den faste inntekten på da 50 prosent. Aap regnes som midlertidig inntekt og er derfor usikker. Å betjene et lån på kun deltidsstilling er det få som har økonomisk kapasitet til. 

Men lykke til ts

Skrevet

Jeg fikk lån som student uten inntekt, hjalp sikkert at mannen tjente 1.2 i året da

Anonymkode: 0836c...efc

Skrevet

Jeg fikk boliglån på 800 000 på aap. aap er på 16 000 i mnd netto. Hadde 1,9 mill i EK pga arv, så banken anså det som tilstrekkelig sikkerhet, selv om aap er usikker inntekt.  

Anonymkode: f5bc1...c36

Skrevet

Så lenge dere har kausjonist, 300K oppspart og din samboer har grei/god lønn så kan det gå. Kommer jo helt an på hvor dere ønsker å bo, hvilken standard og hvor stort. Sats på nøktern, mindre bolig og ikke nødvendigvis hypersentralt, så kan det nok være mulig for dere :)

Anonymkode: 2874d...6c6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk boliglån på 800 000 på aap. aap er på 16 000 i mnd netto. Hadde 1,9 mill i EK pga arv, så banken anså det som tilstrekkelig sikkerhet, selv om aap er usikker inntekt.  

Anonymkode: f5bc1...c36

Jeg får bare 13 i netto på minstesats

Anonymkode: e0272...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...