Gå til innhold

Prøver å få barna til å spise mer fisk - tips til tilbehør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere f. Eks sammen med torskefilet, sprøbakt torskefilet, fiskegrateng, pangasiusfilet? Hvilken saus eller tilbehør utenom poteter? 

Hva spiser dere sammen med hval biff? 

Lurer også på om når dere bruker crapsticks utenom på skivene? 

Har dette i frysen nå. 

Anonymkode: cf773...8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

crabsticks kan fint brukes i f.eks. fiskesuppe :)

Torskefilet: ovnsbakt torsk med tomatsaus og ris. wok med torsk. torskefilet med poteter og kokte grønnsaker. Pesto eller sursøt saus er godt til torsk. Går også an å ta torskefilet + grønnsaker i folie sammen med litt smør/olje. Da kan alle velge hvilke grønnsaker man vil ha :) Og kanskje litt gøy for barna. 
Sprøbakt torskefilet: Samme som over. Eventuelt kan du bruke dette inni en burger - fiskeburger. Da bruker du det tilbehøret du ellers bruker til hamburger. 
Fiskegrateng: pleier kun å bruke rå raspede gulrøtter. Evt. litt smør å ta over gratengen. 
pangasiusfilet: er jeg ikke vant til å spise :P 

Sauser er jeg egentlig ikke så vant til når det gjelder fisk. 

Skrevet
5 minutter siden, Luckiness skrev:

crabsticks kan fint brukes i f.eks. fiskesuppe :)

Torskefilet: ovnsbakt torsk med tomatsaus og ris. wok med torsk. torskefilet med poteter og kokte grønnsaker. Pesto eller sursøt saus er godt til torsk. Går også an å ta torskefilet + grønnsaker i folie sammen med litt smør/olje. Da kan alle velge hvilke grønnsaker man vil ha :) Og kanskje litt gøy for barna. 
Sprøbakt torskefilet: Samme som over. Eventuelt kan du bruke dette inni en burger - fiskeburger. Da bruker du det tilbehøret du ellers bruker til hamburger. 
Fiskegrateng: pleier kun å bruke rå raspede gulrøtter. Evt. litt smør å ta over gratengen. 
pangasiusfilet: er jeg ikke vant til å spise :P 

Sauser er jeg egentlig ikke så vant til når det gjelder fisk. 

Takk takk

Anonymkode: cf773...8e3

Skrevet

Chorizo passer også kjempegodt til hvit fisk - prøv en chorizosalsa eller lignende til torsk :) 

Anonymkode: acdc9...abf

Skrevet

Det er jo bare fantasien som setter begrensningen på hva du kan ha av tilbehør. Vi spiser mye fisk og bruker alle slags grønnsaker. Det går mye i ovnsbakte rotgrønnsaker fordi det er måten å få 3-åringen her til å spise grønnsaker. Da ovnsbaker vi typisk søtpotet, gulrøtter, pastinakk, rødbeter, gulbeter og kanskje litt rødløk. Bare kutter i biter, heller over olje og steker på varmluft, vender på grønnsakene halveis. Har på litt flaksalt til oss voksne og evt noen friske urter.

Ellers liker barna godt en tradisjon fra svigerfamilien, såkalt tullekling. Da har vi en variant med speltlomper, som man putter biter av lettsaltet torsk, gulrøtter og potet med litt smør og så pakker man det sammen som en pakke og spiser. Det syns de små er gøy. Dette tror jeg er tradisjonsmat, opprinnelig spist med hjemmelagde lefser.

Skrevet

Favoritten til mine barn er fullkornspasta, gulrot og brokkoli til laksefilet eller råkostsalat til stekt hvit fisk. 

Anonymkode: e9f24...cba

Skrevet

Spagetti med sei.

Anonymkode: 482af...7f3

• Liker 5
Skrevet

Torsk med nøtteskorpe(fedon oppskrift) til to porsjonsbiter fisk nøtte skorpen er 10-15 hasselnøtter hakket og blandet med 2 ss creme fraiche og litt revet pepperrot. Smøres på fisken og bakes i ovn. Server med råkost  og noen ganger kokt potet.

laks/ørret ovnsbakt med skolda mandler og limeskiver, servere med dampet spinat med dressing av soyasaus, chili og hvitløk og ris til. 

I tillegg bruker vi godfisk.no mye. Veldig mye fin inspirasjon der. 

Anonymkode: c2a30...2af

Skrevet

Jeg ville heller fokusert på å blande fisken inn i selve maten fremfor å servere alt separat. Fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller, laks med pasta, fiske taco, fiskepinner, gratinert fiskeform, fish n chips, fiskesuppe, osv 

Anonymkode: c960f...076

Skrevet

Mine unger er glad i  rømme til stekt fisk, evt til ovnsbakt el kokt laks. Eller persillade: bland selv ved å blande rømme med hvitløkspulver, persille , litt pepper og evt salt. 

Fiskesuppe er også populært her. 

Da jeg var barn, pleide bestemor få i  oss fiskemiddag ved å legge most potet og fisk mellom to flatbrød med smør. 

Skrevet

sweet chili saus

creme fraiche 

hollandaisesaus

glaserte gulrøtter

bacon

Anonymkode: 40342...e73

Skrevet

Her går det mest fisk ned i en mild thai suppe/thai gryte - jeg kan kaste alt av fisk opp i der og det blir spist.  

Anonymkode: e210c...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...