Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer jus. Eller jeg tror i alle fall det. Jeg er nemlig veldig usikker på om jeg gjør det rett, for jeg har alltid hør at jus er så mye lesing og man må omtrent sitte 24/7 å lese for å lære det man skal. 

Jeg leser nesten ingenting. Jeg er på forelesninger, noterer og husker det som blir sagt der. Før forelesning går jeg raskt gjennom pensum for å få et overblikk over temaet. Utenom forelesning så leser jeg gjennom loven fra første til siste paragraf. Deretter lager jeg meg en slags stikkordsoversikt over hva den typen loven/retten handler om. Etter det løser jeg oppgaver(både teoretiske og korte praktikum). Samtidig som jeg lager meg den oversikten så slår jeg opp andre relevante lover, leser dommer, forarbeid, osv. 

Greia er at jeg leser veldig lite i pensumbøkene. Jeg føler at foreleserne forklarer alt man trenger å vite, og jeg bruker heller bøkene som oppslagsverk dersom det er noe jeg ikke forstår eller er usikker på. 

Gjør jeg noe feil? Jeg går bare 1. avd og har derfor ikke fått testet om jeg har de kunnskapene jeg skal ha. Innspill? 

Anonymkode: 00c5b...405

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli med i en kollokvie. Få testet kunnskapene der.

Anonymkode: 5587b...78a

• Liker 2
Skrevet

Folk lærer på forskjellige måter og mange som bruker mer tid på oppgaver enn å lese. Hvor mye av pensum som gås gjennom på forelesningene varierer. Enkelte ganger er faget lite nok til at man kommer gjennom alt, andre ganger så fokuserer de på oversikten og noen ganger så fokuserer de kanskje på det som er tungt forklart i boka. 

Pensumbøkene varierer også. Enkelte er lettere å lese enn andre. 

Anonymkode: aabfb...8a0

Skrevet

Du får vite hvordan det ligger an på eksamen. For noen fungerer det helt fint å bare dra på forelesning, andre kan gi F i 90% av semesteret og ta et skippertak siste uka, mens andre er nødt til å jobbe mye med stoffe hele året.

Folk lærer forskjellig. 

Anonymkode: 75deb...277

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bli med i en kollokvie. Få testet kunnskapene der.

Vi har sånne kollokvier, men skjønner ikke hvordan jeg skal få testet kunnskapen der? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sånne kollokvier, men skjønner ikke hvordan jeg skal få testet kunnskapen der? 

Dere diskuterer oppgaver, og du ser hvordan du ligger an i forhold til andre?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere diskuterer oppgaver, og du ser hvordan du ligger an i forhold til andre?

Men det er jo ikke noen veldig inngående diskusjon da. Det blir en ganske overflatisk og enkel diskusjon, og jeg føler ikke at jeg får testet kunnskapen min der.

Jeg har levert inn en øvingsoppgave, men ikke fått den igjen enda. Regner med å få en pekepinn da.

Skrevet

Hvor går du, TS? Jeg er akkurat ferdig med fem år i Bergen, og har ikke lest så mye som mange medstudenter har. Ofte droppet jeg til og med forelesninger siden jeg følte jeg ikke fikk med meg noe. Jeg har gode karakterer på alle år unntatt ett (da var jeg utbrent av studier og flere deltidsjobber, og burde ha tatt pause fra studiene). Jeg tror at en kan få ganske grei kunnskap til å løse praktikumsoppgaver ved å kun gå på forelesninger, men når det gjelder teorioppgaver så må en ofte ha lest pensum mer nøye for å kunne karre seg ut med en god karakter.

Men folk lærer forskjellig. Har studievenner som ble helt oppgitt av at jeg aldri gikk på forelesninger - mens jeg blir oppgitt over at de faktisk gikk. Det er litt vanskelig å egentlig vite helt om en har funnet en studieteknikk som vil fungere på eksamen før en faktisk har tatt eksamen. Du kan jo eventuelt se på tidligere eksamensoppgaver i de fagene du tar, og se hvordan du klarer deg med dem.

Anonymkode: 68a17...3f1

Skrevet

13340.jpg

Anonymkode: a65c3...f5b

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går du, TS? Jeg er akkurat ferdig med fem år i Bergen, og har ikke lest så mye som mange medstudenter har. Ofte droppet jeg til og med forelesninger siden jeg følte jeg ikke fikk med meg noe. Jeg har gode karakterer på alle år unntatt ett (da var jeg utbrent av studier og flere deltidsjobber, og burde ha tatt pause fra studiene). Jeg tror at en kan få ganske grei kunnskap til å løse praktikumsoppgaver ved å kun gå på forelesninger, men når det gjelder teorioppgaver så må en ofte ha lest pensum mer nøye for å kunne karre seg ut med en god karakter.

Men folk lærer forskjellig. Har studievenner som ble helt oppgitt av at jeg aldri gikk på forelesninger - mens jeg blir oppgitt over at de faktisk gikk. Det er litt vanskelig å egentlig vite helt om en har funnet en studieteknikk som vil fungere på eksamen før en faktisk har tatt eksamen. Du kan jo eventuelt se på tidligere eksamensoppgaver i de fagene du tar, og se hvordan du klarer deg med dem.

Anonymkode: 68a17...3f1

Jeg studerer i Tromsø. 

Skal se om jeg finner noen eksamener, men samtidig så kan jeg jo ikke vite om jeg har løst de rett, selv om jeg synes at jeg har løst det greit. 

Vi skal også ha muntlig eksamen, og jeg lurer på hvordan det blir. Om man må løse et praktikum på sparket foran sensor, eller hva..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som lærer mest gjennom å samarbeide og diskutere problemstillingene med andre. Jeg er nok en av dem men folk er veldig forskjellige og du må finne din læringsstil. Kollokvier er frivillige

Anonymkode: fbbd0...9e4

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som lærer mest gjennom å samarbeide og diskutere problemstillingene med andre. Jeg er nok en av dem men folk er veldig forskjellige og du må finne din læringsstil. Kollokvier er frivillige

Anonymkode: fbbd0...9e4

Ja, alt er frivillig. Jeg også liker å diskutere, men vi er ganske mange på gruppa, 12-15 stk, så det blir ikke alltid så gode diskusjoner. 

Det er kollokvier som er arrangert av skolen og ledet av en 4. eller 5. års student. 

Skrevet

Signerer vedkommende over her som nettopp er ferdig med studiet i Bergen. Det høres ut som om du arbeider riktig, TS.

Lærebøkene er først og fremst en systematisering av rettskildene på det aktuelle rettsområdet. Bruk bøkene som oppslagsverk etter du har skaffet deg overblikk, gjerne i forbindelse med oppgaver. Få skrivingen under huden. Du kan også med fordel kultivere evnen til å forstå hva som er sentralt i pensum. Et tips: Begynn bakfra, gå på en manuduksjon for de som ligger semesteret foran deg. Der ser du hva som er viktig. Så kan du gå i dybden, og selvfølgelig gjentar du manuduksjonen i ditt eget semester.

Anonymkode: f8885...15b

Skrevet

Utfordringen på teoretisk del er jo at de ofte forventer at du kan mer enn det som blir sagt i forelesningene. Ikke alltid foreleser dekker alt som står i pensum, og noen ganger kan du da ha skikkelig uflaks på eksamen. 

Når det er sagt, leste jeg ikke mye da jeg gikk på jussen selv. Om du har lett for å huske ting, trenger du jo ikke sitte og repetere...

Anonymkode: cc0ac...ddf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...