Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 17 uker på vei og har siden uke 9 slitt med kvalme. Sistgang hadde jeg hyperremisis , gikk ned 6 kg på 3 mnd og er livredd for å havne der igjen. Spiser lite og har gått ned 4 kg. Er konstant sliten og kvalm, og vi har ei jente på 2 år som  krever sitt. Idag gråt jeg på vei til jobb fordi jeg er sliten. Er det da OK med en egenmld? "Spysyken" feks? Å få ta meg litt inn? Har begynt i vikariat for 3 mnd siden, og er livredd for å ikke få fast dersom jeg er borte. Men er også redd for å havne i kjelleren igjen..

Anonymkode: 34ead...430

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si kvalme er god nok grunn til egenmelding. Er selv sykemeldt pga kvalme og oppkast i svangerskapet.

Skrevet
5 minutter siden, Cocosa skrev:

Jeg vil si kvalme er god nok grunn til egenmelding. Er selv sykemeldt pga kvalme og oppkast i svangerskapet.

Kan jeg si jeg er syk? Vil ikke de skal tenke det er pga svangerskapet..

Skrevet

Det er selvsagt IKKE ok å lyve - ærlig talt! Om du er så dårlig at du ikke kan jobbe må du jo gå til legen din og få en ordentlig sykemelding. 

Anonymkode: 4532c...255

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg si jeg er syk? Vil ikke de skal tenke det er pga svangerskapet..

Det er ikke greit å lyve, nei. Det viser dårlige moralske holdninger. 

Anonymkode: d90ae...20d

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt IKKE ok å lyve - ærlig talt! Om du er så dårlig at du ikke kan jobbe må du jo gå til legen din og få en ordentlig sykemelding. 

Man er jo syk når man er kvalm pga svangerskap?

• Liker 3
Skrevet

Når man leverer egenmelding trenger man ikke si hvordan syk man er. Men å lyve synes jeg ikke noe om, så hold deg for god til å skylde på omgangssyke eller influensa. Om dette vedvarer over tid, skaff deg sykemelding.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egenmelding er jo til bruk av sykdom det også. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må ts faktisk ikke. Egenmeldingsdager er nettopp til bruk ved sykdom, for at man skal slippe å renne ned legekontoret hver gang man er litt skral. Man trenger heller ikke oppgi hvorfor man er syk, man trenger bare si man er syk og tar egenmelding, punktum. 

Og om man er vekke fordi man spyr, så er det revnende likegyldig for arbeidsgiver om det er spysjuke grunnet en bakterie, eller om det er kvalme grunnet et svangerskap. 

Anonymkode: 82580...3eb

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan du bruke egenmelding når du er dårlig som gravid. Ideelt sett bør du jo snakke med legen om sykmelding hvis det vedvarer. Men om du absolutt ikke vil bli sykmeldt må du jo ta deg et par dager hjemme hvis du er dårlig. Trenger ikke oppgi grunn. Jeg ville heller helst ikke sykmeldes pga kvalme, men måtte legge inn årene til slutt. Gravidkvalme er grusomt, og kan være grunn til å være hjemme fra jobb om det er mer enn bare litt morgenkvalme. For da er det jo som å være syk. Men det går jo vanligvis over.

Skrevet

Bedre med et par dager fri enn å ende opp med sykemld vel..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...