AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #21 Del Skrevet 19. september 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viktig å få med alt. Jeg fikk tips om å skrive om den verst mulige dagen. Så skriv om hvor mye tid dere egentlig bruker på trening og hvor mye tid som brukes dersom barnet har en dårlig morgen. Hvordan er det med lekser? Må dere sitte med barnet hele tiden? Få med hvordan det er i helger og ferier, regner med det krever mer enn hverdagene. Og hvor mye tid bruker dere på møter med skolen, timer på sykehuset osv.... Anonymkode: b6c77...946 Har varierer mellom 1-3 møter hver uke. Noen ganger 4 + kurser. Både heldags og 2 timer i uken over lengre tid. Leksene tar tid. Han er heldig som er faglig flink, men vi må sitte hele tiden med han eller så bruker han timesvis. Han er også lite motivert og det tar tid for å få han i gang. Nå skal skolen prøve å tilrettelegge tilbudet de har med leksehjelp da en av kravene er at barnet må klare seg selv. Så det er for å avlaste oss og at barnet skal få fritid hjemme. På grunn av autisme diagnosen opplever barnet alt som krav. Så har får lite fred når jeg må mase om at han må gå på do, komme å spise osv. Alt er ett mas. Ingenting er en selvfølge Anonymkode: 726cc...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #22 Del Skrevet 19. september 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har varierer mellom 1-3 møter hver uke. Noen ganger 4 + kurser. Både heldags og 2 timer i uken over lengre tid. Leksene tar tid. Han er heldig som er faglig flink, men vi må sitte hele tiden med han eller så bruker han timesvis. Han er også lite motivert og det tar tid for å få han i gang. Nå skal skolen prøve å tilrettelegge tilbudet de har med leksehjelp da en av kravene er at barnet må klare seg selv. Så det er for å avlaste oss og at barnet skal få fritid hjemme. På grunn av autisme diagnosen opplever barnet alt som krav. Så har får lite fred når jeg må mase om at han må gå på do, komme å spise osv. Alt er ett mas. Ingenting er en selvfølge Anonymkode: 726cc...e82 Da prøver du å få med alt dette i søknaden. For alt sånt er mer enn foreldre til et vanlig barn slipper. Det er lett å glemme av ting fordi man blir så vant til sin egen hverdag. Anonymkode: b6c77...946 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #23 Del Skrevet 19. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da prøver du å få med alt dette i søknaden. For alt sånt er mer enn foreldre til et vanlig barn slipper. Det er lett å glemme av ting fordi man blir så vant til sin egen hverdag. Anonymkode: b6c77...946 Ser at det ble en helt feil setning inni her. Var meningen å skrive: "For alt sånt er slikt foreldre til et vanlig barn slipper." Ulempen med å skrive som anonym altså, får ikke redigert det. Anonymkode: b6c77...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 19. september 2017 #24 Del Skrevet 19. september 2017 Hvis barnets hjelpebehov er blitt større siden forrige søknad, bør du skrive en søknad der du ber om en høyere sats. Her har vi ikke ADHD, men et syndrom. Vi har også en diagnose innen autismespekteret hos henne, vi har sats 2. Lag et døgnhjul, fortell alt du gjør for barnet. Hvordan barnet er i forhold til personlig hygiene / måltider / lekser / medisiner /skole. Og ta med all den tiden du selv bruker på møter med ulike etater, og turer på apotek,ansvarsgruppemøter osv. På frambu.no står det mye om hjelpestønad. Frambu er et kompetansesenter for sjeldne diagnoser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #25 Del Skrevet 8. august 2018 Har nettopp hatt min datters sak oppe i trygderetten. Fikk avslag. Hun har hatt sats 2 grunnet arvelig beastet astma, allergi, atopisk eksem. I ettertid har hun hatt store konsentrasjonsvansker, lærevansker, og fått AdHd. Hun har ikke hatt medisin som har fungert. Hun trenger en veileder hele dagen, har assistent på skole. Hun er veldig intens, og følelsesmessig intens med lett irritert, og sinneutbrudd. Det er en krevende hverdag, og hun må følges på alt, kan ikke være hjemme alene. Hun har lite omgang med andre, da hun blir utestengt. Hun har ikke den sosiale utviklingen som andre har, og de velger henne derfor bort. Jeg søkte sats 3, men fikk avslag i trygderetten. De skrev jeg kunne søke når hun ble litt eldre. Jeg kan ikke forstå dette, og har lyst å anke videre. Anonymkode: 772a5...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #26 Del Skrevet 8. august 2018 Har sats 3 på barn med asperger og ADHD. Fikk det nylig fornyet. Jeg tror det kommer veldig an på søknaden altså. Jeg fikk god hjelp til første søknad og det hjalp meg mye. Jeg vet om folk som har minst like mye merarbeid som meg, men som har fått sats 2. Anonymkode: b6c77...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #27 Del Skrevet 8. august 2018 På 19.9.2017 den 11.49, AnonymBruker skrev: Hva? Får man hjelpestønad hvis man har barn med adhd!? Har jeg aldri hørt om, og aldri mottatt i så fall (mitt barn har kun ADHD, ikke autist) Anonymkode: c45ca...8e5 Som oftest får man bare hjelpestønad og ikke forhøyet hjelpestønad til barn med "bare" ADHD. Du må søke for å få det, ikke noen automatikk i at man får det. Anonymkode: b6c77...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå