Gå til innhold

Hvilken sats på hjelpestønad har du som har barn med ADHD og autisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva? Får man hjelpestønad hvis man har barn med adhd!? Har jeg aldri hørt om, og aldri mottatt i så fall (mitt barn har kun ADHD, ikke autist)

Anonymkode: c45ca...8e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om det tilbudet. Har fått beskjed om at man kan få stønad til slitasje på klær(?), men gikk aldri videre med det. Hvordan søker man om dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på ADHD kurs nettopp og ble anbefalt å søke om 2 stønader. En til omsorgen for barnet og den andre på slitasje av klær. 

Anonymkode: 726cc...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Grunn+og+hjelpestonad/hjelpestønad#chapter-1

Kommer an på hvor mye hjelp barnet trenger. Ikke alle ADHD barn f. Eks kan være alene osv

Javel. Takk for svar.

Da har jeg ikke gått glipp av noe. Barnet mitt har aldri hatt behov for noe ekstra, unntatt en assistent i klasserommet i årene på barneskolen. Men det er det jo ikke vi som betaler for, men kommunen.

Beklager avsporing, TS, men jeg ble så forskrekket av å høre at det finnes stønader for dette :-)

Anonymkode: c45ca...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på ADHD kurs nettopp og ble anbefalt å søke om 2 stønader. En til omsorgen for barnet og den andre på slitasje av klær. 

Hva mener du med "omsorgen for barnet"?

Anonymkode: ebc46...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Særlig tyngende omsorgsbehov kan utløse rett til hjelpestønad. Enkelte barn med adhd har særlig tyngende omsorgsbehov, hvilket fører til en belastning og et merarbeid som kan gi rett til hjelpestønad. 

Min har bare adhd, jeg skal søke om hjelpestønad nå.

Anonymkode: b96e4...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barnet trenger mer oppfølging enn ett "normalt" barn. Funksjonsnivået er nedsatt på grunn av diagnosen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjelpestønad sats 1 til barnet med astma og adhd Vi søkte på bakgrunn av astmaen. Aldri søkt om utvidet pga ADHD.

barnet med adhd og Asperger har vi ikke hjelpestønad til. Har heller aldri søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dumt spørsmål, men slitasje på klær? Har barn med ADHD mer slitasje på kærne enn andre barn?

Anonymkode: 366a0...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dumt spørsmål, men slitasje på klær? Har barn med ADHD mer slitasje på kærne enn andre barn?

Noen av dem har det. Alt etter tilleggsvansker etc. Noen driver med nervøs plukking, og ødelegger klærne slik. Andre er ekstremt klønete, og sliter hull i flere bukser pr uke. Andre igjen, får hyppige innfall om å tegne/male på klærne. Eller ødelegger sko jevnlig av ulike årsaker. Noen kan være ekstremt rigide på antrekk, og dermed ha behov for flere par identiske støvler fordi de ikke kan gå med joggesko når det regner. 

Grunnstønad kan også dekke ekstrautgifter til andre ting man vanligvis har i huset - enkelte barn med adhd får sinneutbrudd der de faktisk knuser inventar. 

Og noen barn med adhd har ikke atferd som medfører ekstrautgifter til utstyr. Spekteret er stort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av dem har det. Alt etter tilleggsvansker etc. Noen driver med nervøs plukking, og ødelegger klærne slik. Andre er ekstremt klønete, og sliter hull i flere bukser pr uke. Andre igjen, får hyppige innfall om å tegne/male på klærne. Eller ødelegger sko jevnlig av ulike årsaker. Noen kan være ekstremt rigide på antrekk, og dermed ha behov for flere par identiske støvler fordi de ikke kan gå med joggesko når det regner. 

Grunnstønad kan også dekke ekstrautgifter til andre ting man vanligvis har i huset - enkelte barn med adhd får sinneutbrudd der de faktisk knuser inventar. 

Og noen barn med adhd har ikke atferd som medfører ekstrautgifter til utstyr. Spekteret er stort. 

Ok, takk for svar. Jeg har aldri vært borti barn med ADHD (tror jeg) så jeg vet ikke noe om den diagnosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Asperger og adhd her, vi har sats 3. Tror det kommer litt an på alder også, man kan få mindre når barna er små fordi små barn uansett trenger mye tilsyn. Vi fikk sats 3 når barnet mitt var 11 år gammelt. Har ikke grunnstønad, fordi jeg har et veldig forsiktig barn som ikke sliter mye på klær ol. 

Viktig å få med alt. Må dere være med på fritidsaktiviteter, krever skoleferien mer, er det mer styr med søvn om kvelden? 

Anonymkode: b6c77...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Jeg har aldri vært borti barn med ADHD (tror jeg) så jeg vet ikke noe om den diagnosen :)

Bare hyggelig, og så fint at du spør! Man lærer ved å spørre ☺

Jeg kjenner en del barn med adhd, blant annet mitt eget, så jeg begynner å få litt kunnskap 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal dette egentlig ikke gå på diagnose, men omsorgsbehov. Men mitt inntrykk etter å ha snakket med mange om dette, inkludert en advokat som jobber mye med saker opp mot nav er at de med bare adhd får sats 1, de med bare Asperger får sats 2 og de med Asperger og en tilleggsdiagnose kan få sats 3. Sats 4 får man bortimot bare dersom barnet er pleietrengende 24/7, som barn med store fysiske funksjonshemminger. Men det finnes også noen med barn med ekstrem utagerende atferd som har fått dette, gjerne etter å ha klaget på tidligere vedtak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal dette egentlig ikke gå på diagnose, men omsorgsbehov. Men mitt inntrykk etter å ha snakket med mange om dette, inkludert en advokat som jobber mye med saker opp mot nav er at de med bare adhd får sats 1, de med bare Asperger får sats 2 og de med Asperger og en tilleggsdiagnose kan få sats 3. Sats 4 får man bortimot bare dersom barnet er pleietrengende 24/7, som barn med store fysiske funksjonshemminger. Men det finnes også noen med barn med ekstrem utagerende atferd som har fått dette, gjerne etter å ha klaget på tidligere vedtak. 

Ja, meningen er vel at det skal gå etter hvor mye tid man faktisk bruker på oppfølging ut over det som er vanlig for gitt alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger og adhd her, vi har sats 3. Tror det kommer litt an på alder også, man kan få mindre når barna er små fordi små barn uansett trenger mye tilsyn. Vi fikk sats 3 når barnet mitt var 11 år gammelt. Har ikke grunnstønad, fordi jeg har et veldig forsiktig barn som ikke sliter mye på klær ol. 

Viktig å få med alt. Må dere være med på fritidsaktiviteter, krever skoleferien mer, er det mer styr med søvn om kvelden? 

Barnet er 8 og fritidsaktivitet er grusomt. Har prøvd å få støttekontakt til dette. Barnet må også trene mye på grunn av cp i halve kroppen. Vi har sfo plass i feriene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Er sats 3 jeg føler er riktig. Barnet har trippel diagnose og det jeg føler at mest suger all energi oppi de to andre diagnosene er at han har lammelse i halve kroppen i tillegg. Ikke slik at han sitter i stol, men alt må trenes. Vi bruker mye tid på å trene gågange, balanse osv på grunn av CP, men følte ikke dette ble særlig vurdert. Treningen som skal ta 10-20 min hver dag tar over 1 time. Og når vi kommer hjem halv 5,  4av5 dager og kveldsmat begynner halv 7 så kjenner jeg tidsklemma langt opp i halsen. Søvnen trengs også, eller så blir det ett mareritt neste morgen da barnet trenger ca. 1 time for å "skru av" hodet. Jeg har jobbet redusert siden barnet ble født for å få kabalen til å gå opp så vidt med alt som skjer. Det jeg kjenner på nå er at situasjonen går utover treningen og fritiden hans. Og han trenger ro, men det har vi ikke tid til. Når vi får ro og kvalitetstid så går ofte dette utover søvnen. Da kan en plusse på X antall minutter neste dag for å komme oss ut døren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 8 og fritidsaktivitet er grusomt. Har prøvd å få støttekontakt til dette. Barnet må også trene mye på grunn av cp i halve kroppen. Vi har sfo plass i feriene

Viktig å få med alt. Jeg fikk tips om å skrive om den verst mulige dagen. Så skriv om hvor mye tid dere egentlig bruker på trening og hvor mye tid som brukes dersom barnet har en dårlig morgen. Hvordan er det med lekser? Må dere sitte med barnet hele tiden? Få med hvordan det er i helger og ferier, regner med det krever mer enn hverdagene. Og hvor mye tid bruker dere på møter med skolen, timer på sykehuset osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...