Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har slitt med sykdom før i livet, men som har blitt helt frisk. Men som også sliter med å få jobb pga store hull i CV og hva som er? Har bare hatt korte jobber de seneste årene. Vært så og si arbeidsledig hele tiden. Skikkelig tragisk, da jeg føler meg litt utenfor samfunnet.

Noen som har noen tips til hva som er best for meg å gjøre? Setter meg på skolebenken igjen hvis dette fører til jobb innen max 2 år. Trenger penger for å overleve sånn som alle andre vet du. Er 40 år! :/

Tips til yrke som man kan komme innenfor uten gjennom bekjente ?

Anonymkode: 9986d...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli voksen lærling. Det var jeg nå har jeg fullført utdannelse og jobb.

Som lærling får du penger under utdanning

Anonymkode: 27669...189

• Liker 2
Skrevet

Du har krav på å få ta videregående via voksenopplæring på AAP når du ikke har fullført videregående fra før.

Anonymkode: f5e83...cdd

Skrevet

Det beste hadde nok vært å få tatt vgs.

Yrkesfag+lærling?

Anonymkode: be430...1be

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan bli voksen lærling. Det var jeg nå har jeg fullført utdannelse og jobb.

Som lærling får du penger under utdanning

Anonymkode: 27669...189

Har prøvd å søke lærlingplass, men er for gammel. De har kun plasser til yngre lærlinger. Hvilke yrke er det du fikk lærlingplass og alderen din?

Skrevet

Første bud er å fullføre VGS. Det finnes fortsatt noen jobber man kan få med kun vgs, og man kan alltids ta studier senere, men det er lurt for både utvikling ogstudiekompetanse å ta VGS siden det er nøkkelen til noen jobber og eventuelt også videre studier.

Så ville jeg parallelt vurdert å jobbe litt frivillig. Bygg CV sakte men sikkert, få noen gode referanser og legg sten for sten :) Det er ofte enklere å få frivillige jobber enn betalte jobber, og selv om noen opplever det som kjipt å ikke få betalt, så kan frivillig erfaring være gull verdt. Man viser at man gidder, og man får hvis man står på litt, gode referanser man kan ta med seg i en jobbsøkerprosess. 

Anonymkode: 91703...3e2

Skrevet

Jeg må jo ha sånn ca 16000 utbetalt i mnd om jeg skal holde på hus og betale for alt (det er minimum). Trodde lærlinglønn var veldig lav jeg?

Skrevet

Joda, jeg kunne sikkert utdannet meg i 5-10år jeg om det ikke hadde vært for at jeg MÅ ha arbeid med utbetalt minst 16k i mnd. Det er greit om det er en utdanning jeg kan ta iløpet av 1-2 år for så å få jobb. Men hvis jeg skal dille på med VGS, så føles det ikke som jeg stiller kjempesterkt etter å ha fullført dette. Ville det ikke vært bedre å gått voksenopplæring innenfor et fagområde?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg kunne sikkert utdannet meg i 5-10år jeg om det ikke hadde vært for at jeg MÅ ha arbeid med utbetalt minst 16k i mnd. Det er greit om det er en utdanning jeg kan ta iløpet av 1-2 år for så å få jobb. Men hvis jeg skal dille på med VGS, så føles det ikke som jeg stiller kjempesterkt etter å ha fullført dette. Ville det ikke vært bedre å gått voksenopplæring innenfor et fagområde?

Voksenopplæring er jo vgs for voksne da. 

Anonymkode: f0733...3ad

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes nok ennå noen kortere, mer nærlingsrettede utdanninger, men disse kan koste penger avhengig av hva du ønsker. Men også et fagbrev vil ta 4 år med normal progresjon, 2 år på yrkeslinje VGS og deretter to år i lære innenfor det aktuelle fagfeltet. 

Anonymkode: 91703...3e2

Skrevet

Det finnes jo snarveier til ok lønnet arbeid. 

F.eks:

- Førerkort Kl. C/CE

- Maskinførerbevis 

- Stillaskurs

- Riggerkurs

- Oljeboringskurs (men nå er det jo dårlige tider med tanke på arbeid offshore, så dette er nok ikke så lurt). 

Tar du kontakt med NAV kan nok de også være behjelpelige. 

I forhold til voksenopplæring (evt. andre snarveier til lønnet arbeid) kan du forhøre deg med fylkeskommunen.

Mange måter :)

Skrevet

Må ha 16000...hva lever du SV nå da, siden du ikke jobber? 

Rette plassen for deg et vel å oppsøke nav. Om du har blitt frisk av sykdom, så lå de vel hjelpe deg.

Hva er intressens dine? Få nav til å hjelpe deg med praksisplass. Eller oppsøk personalkontor hos kommunen

Anonymkode: 80e8f...c5d

Skrevet

Opus! Voksenopplæring. Går der selv. Eldste i klassen er snart 60 år. Aldri forsent. Da velger du jo yrke selv. 

Anonymkode: e69f4...e8e

Skrevet

Nettbasert voksen opplæring. Er 36 år og tar det selv. Ikke ferdig før til våren. Da er jeg 37. Håper å få begynt på høyskole fra neste høst. Så aldri for sent😊

Anonymkode: baa4e...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...