Gå til innhold

Skilsmisse; alt det praktiske.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I løpet av helgen har jeg sendt inn separasjonssøknad og flyttet ut av huset mitt. Jeg har noen spørsmål angående rettigheter og veien og videre. Satser på det finnes andre her som har vært i tilsvarende situasjon :)

1. I og med at mannen min og jeg er deleiere av hus og lån, hvordan er det hensiktsmessig å gå videre? Slik det ser ut nå, vil vi begge ha huset... Men dersom jeg skulle gi meg på det, hvordan går jeg frem nå? Og dersom han skulle gi seg, hva er prosessen videre for meg?

2. Inntil videre, siden jeg ikke bor i huset, kan jeg sette alt av lån og utgifter relatert til huset over på ham? Og den dagen han eventuelt betaler meg ut, kan han trekke disse summene fra det? Høres det rettferdig ut? Jeg har ikke akkurat råd til å sitte å betale fullt på et hus jeg ikke bor i og i tillegg betale hus

3. Ellers insisterer han på å beholde en rasekatt jeg har kjøpt. Den er registrert i mitt navn og det er jeg som har betalt for den. Kan han bare ta den fra meg?

4. Møbler; da vi flyttet sammen kastet vi så og si alle mine ting fordi han ikke ville kvitte seg med noe.. Jeg er ikke interessert i å beholde noen av hans ting, kun det jeg har kjøpt underveis mens vi har bodd sammen. Ting som utemøbler, et par senger, loftstuemøblerm lamper, diverse husholdningssaker etc. Kan jeg eventuelt ta med meg dette?

Beklager rotete innlegg på forhånd, men håper noen kan hjelpe meg.

Anonymkode: 1f7cf...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skriver du først at huset er ditt, når du rett etterpå skriver at dere eier det sammen?

Anonymkode: 4a56c...12d

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du først at huset er ditt, når du rett etterpå skriver at dere eier det sammen?

Anonymkode: 4a56c...12d

Vårt da... Jeg eier det. Han eier det. Ergo vårt. 

Endret av MiaMe
Skrevet

Selvfølgelig må du betale på utgifter tilknyttet huset. Du eier jo halve. Du er pliktig til å betale for utgifter.

Anonymkode: 1babd...f2a

Skrevet

Dette er vel ting dere burde klarlagt før dere kom så langt som til å søke om separasjon?

Anonymkode: 39b2f...a57

Skrevet

Strengt tatt skal han betale deg halv markedsleie for å fortsette å bo i huset inntil det er solgt/oppgjort. Du må betale halvparten av utgiftene på lån som vanlig, men han betaler deg leie for "din" del av boligen hvis han vil bo der. Snakk med advokat om det.

"Betaling av husleie ved samlivsbrudd

Den som flytter ut, kan kreve husleie av den som blir boende i en felles bolig. Loven gir anledning til å kreve markedsleie. Husleien løper i utgangspunktet fra det tidspunkt den som har flyttet ut stiller krav om betaling av leie. I enkelte situasjoner kan den som blir boende igjen, få en viss tid til å områ seg, for eksempel hvis han eller hun har vært hjemme med omsorg for barn og trenger tid for å skaffe seg jobb.   Husleiekrav har ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at hvis den som flytter ut, lar det gå en stund før han eller hun sender et krav om husleie, har han eller hun tapt retten til husleie for perioden fra samlivsbruddet frem til kravet ligger på bordet.   Hvis dere eier en bolig sammen, kan den som flytter ut kun kreve husleie tilsvarende sin egen eierandel."

De andre spørsmålene vet jeg ikke. Vil nok tenkt at en time hos advokat er en god investering akkurat nå. Kanskje trengs det ikke mer heller.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

I løpet av helgen har jeg sendt inn separasjonssøknad og flyttet ut av huset mitt. Jeg har noen spørsmål angående rettigheter og veien og videre. Satser på det finnes andre her som har vært i tilsvarende situasjon :)

1. I og med at mannen min og jeg er deleiere av hus og lån, hvordan er det hensiktsmessig å gå videre? Slik det ser ut nå, vil vi begge ha huset... Men dersom jeg skulle gi meg på det, hvordan går jeg frem nå? Og dersom han skulle gi seg, hva er prosessen videre for meg?

2. Inntil videre, siden jeg ikke bor i huset, kan jeg sette alt av lån og utgifter relatert til huset over på ham? Og den dagen han eventuelt betaler meg ut, kan han trekke disse summene fra det? Høres det rettferdig ut? Jeg har ikke akkurat råd til å sitte å betale fullt på et hus jeg ikke bor i og i tillegg betale hus

3. Ellers insisterer han på å beholde en rasekatt jeg har kjøpt. Den er registrert i mitt navn og det er jeg som har betalt for den. Kan han bare ta den fra meg?

4. Møbler; da vi flyttet sammen kastet vi så og si alle mine ting fordi han ikke ville kvitte seg med noe.. Jeg er ikke interessert i å beholde noen av hans ting, kun det jeg har kjøpt underveis mens vi har bodd sammen. Ting som utemøbler, et par senger, loftstuemøblerm lamper, diverse husholdningssaker etc. Kan jeg eventuelt ta med meg dette?

Beklager rotete innlegg på forhånd, men håper noen kan hjelpe meg.

Anonymkode: 1f7cf...119

Det er ingen god løsning i lengden at dere ikke gjør opp mellom dere. Den som blir sittende med huset må jo løse ut den andre. Dere er begge ansvarlig for lån og utgifter inntil det. Og det er lite praktisk å bli sittende å betale på et hus du ikke bor, samtidig som du skal etablere deg på nytt.
Lån må over på den som beholder huset, og huset skrives over på den samme personen. Altså løse ut den som ikke beholder huset og samtidig blir den som beholder huset stående som eier alene på huset. Ta verdivurdering av huset, og snakk med banken og en advokat.

Anonymkode: 3205e...948

Skrevet

Hvorfor mener han at han har rett på en katt du har særeie på?

Anonymkode: b96e9...664

• Liker 2
Skrevet

Kan kun svare på det med katten siden jeg driver med det, men nei, er pus chippet på deg er pus din. Pus kan ikke bytte eier uten at du sender inn eierskifte skjema og betaler 270 kr. Det er strengt...dør du feks så må de se dødsattest før de omregistrerer pus.

Anonymkode: 044ae...3de

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...