Gå til innhold

Sparer dere i IPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/hvorfor ikke?

Sliter med å bestemme meg. Er ung så regner med jeg vil få bra avkastning på skattefradraget, men skummelt å låse pengene så lenge. Er det virkelig ingen måte å få dem ut før pensjon? Man må teorien gå på sosialen med flere mill på pensjonskontoen, liksom?

Anonymkode: cc9ee...6e5

Skrevet

Skal fylle opp BSU førs, altså ut siste året. Så blir det en vurdering av IPS kontra indeksfond for min del. Lener mot fond i første omgang. Men vi får se.

Anonymkode: e5d59...b61

Skrevet

IPS er fond.

Anonymkode: 91e8d...5f7

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

IPS er fond.

Hvor pengene låses. Det kommer jo dermed an på hvilken sparemåte som er mest hensiktsmessig for hver enkelt. Har man gjeld? Da kan det lønne seg å betale ned denne før IPS. For eksempel. Uansett er det en fordel jo tidligere man begynner å spare.

Anonymkode: e5d59...b61

• Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet

Når den nye IPS-ordningen slippes, kommer jeg til å spare en del i den, og en del i indeksfond utenom. Å utsette skatt med 30-40 år har en helt enorm verdi, selv om pengene låses. 

Skrevet

De som sparer mer enn 60 000-70 000 i året utenom vanlige avdrag på boliglån og studielån, bør spare i IPS. For da binder de bare omtrent halvparten av den langsiktige sparingen sin. Men jeg ville ikke bundet 100% av sparingen min til etter pensjonsalder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...