Gå til innhold

Fårikål med svin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke glad i sau, men kan til nød spise noe i fårikål. Kan msn lage fårikål med gris istedenfor? Altså svinikål 😂? Hva slags kjøtt skal jeg Evt kjøpe da? 

Anonymkode: cd48c...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blæææhh...... Blir som å spise bløkakake med lunken pils attåt.

Er ikke for ingenting det heter fårikål .... altså   FÅR i kål

God apetitt

Anonymkode: 47cd1...ce5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blæææhh...... Blir som å spise bløkakake med lunken pils attåt.

Er ikke for ingenting det heter fårikål .... altså   FÅR i kål

God apetitt

Anonymkode: 47cd1...ce5

Det er jo smak og behag. Hvorfor skal det ikke gå med svin, når det går med får? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo smak og behag. Hvorfor skal det ikke gå med svin, når det går med får? 

Svin og får smaker ganske så ulikt... 

Det går selvsagt helt fin å koke svinekjøtt i kål, men jeg tviler på at det smaker noe særlig. Fårekjøttet har en helt annen smak. Svin er ofte litt smakløst, synes jeg, og sammen med kokt kål...? Meh, ville ikke servert det til gjester. Da kan man heller servere svinesteik med surkål og litt smakfull saus til. 

Anonymkode: 3c1de...cac

• Liker 1
Skrevet

Svin i kål smaker helt utmerket og du kan bruke koteletter, men velg gjerne noen med litt fett på for å unngå at kjøttet blir tørt.

• Liker 6
Skrevet

Fårikål lages med lam, ikke sau.

Lag heller dansk brunkål med flesk. Det er NYDELIG!!

• Liker 3
Skrevet

Vet om noen som bruker oksekjøtt i stedet for lam, det skal visst være godt. Vi hadde fårikål i helgen og kjøpte lammekjøtt fra "Henriettes" på Coop, det var helt nydelig og veldig mildt på smak. Anbefales!

• Liker 1
Skrevet

Hva med geitikål?
Geit skal visst være ganske likt som får, men mildere.

• Liker 1
Skrevet

Får smaker dritt (sau, altså). Smaker fjøs. Lam er kjempegodt, liker du det bedre?

Svin i denne matretten, tror jeg ikke ville blitt godt... Men kanskje oksekjøtt. Se på oppskriften.

Anonymkode: 49633...512

• Liker 1
Skrevet

Prøv med kylling, smaker utmerket

Anonymkode: d88e2...edb

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ofte fårikål med noen tykke svinekoteletter i, fordi et familiemedlem ikke liker sauekjøtt. Men liker smaken av kraft og kål fra fårikålen. 

Win win. Svinet klarer ikke sette smak på lammet jeg spiser :)

Anonymkode: 71693...09c

• Liker 3
Skrevet

Hahaha.   Hva tror du FÅRikål er?  Det er kun sau eller lam i fårikål.  :fnise:

Men lag deg gjerne svinikål.....

• Liker 1
Skrevet

Det går også an å bruke hvalkjøtt, men det er visst ikke godt, ble brukt en del i forrige årtusen blant soldater i militæret. Tror de fikk sin skrekk av det. Har aldri tenkt tanken på å lage fårikål med svinekjøtt. Hva med kålruletter?

Skrevet
3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Hahaha.   Hva tror du FÅRikål er?  Det er kun sau eller lam i fårikål.  :fnise:

Men lag deg gjerne svinikål.....

Vel, en liten fun fact til deg: Hanna Winsnes, forfatter av den første store kokeboken i Norge i 1845, har en oppskrift på svinikål.

https://www.nrk.no/telemark/ny-hanna-winsnes_-kokebok-1.256082

Sitat

Hilde Diesen har plukket oppskrifter fra den originale kokeboken og prøvd ut sammen med kokk Sissel Kvello. Men å modernisere oppskriftene har ikke vært noen enkel jobb.

- Hennes opprinnelige kokebok er uten bilder, uten målene som vi har i våre kokebøker - det er rett og slett en fortelling til hver oppskrift, forteller Diesen.

- Og det er gamle mål, det er merker og pund og pott. Det var veldig vanskelig å finne ut av hva hun egentlig hadde laget, innrømmer hun.

Kokken Sissel Kvello synes mange av rettene var gode.

- Hun fant mange retter som hun syns var vedlig gode. Svin-i-kål, for eksempel, som vi har kalt den. Det er det samme som får-i-kål, bare med svinekjøtt.

Svin og kål er jo ellers i verden en veldig vanlig kombinasjon, feks i det asiatiske kjøkken. Så det er ingen grunn til at en slik rett ikke skal kunne fungere fint.

Utfordringen kan bli å finne en stykningsdel med nok fett, siden moderne svin jo ikke får lov til å legge på seg lenger - alt skal jo være så forskrekkelig magert.

Anonymkode: fc8a3...517

• Liker 3
Skrevet

Svinikål fungerer helt ypperlig, jeg bruker ribbekjøtt til👍

Skrevet

Svinikål er tradisjon i min familie, og som jeg har spist helt siden jeg var liten. Det smaker mildt, men godt. Vi har flere familiemedlemmer som ikke er begeistret for verken fåre- eller lammekjøtt. Man kan bruke hva som helst av svinekjøtt som har litt fett og litt bein. Koteletter og ribbe passer fint, og man kan også slenge oppi en svineknoke. 

Anonymkode: c82c1...e56

Skrevet

Du kan bruke kjøttdeig som du bare lager boller av og koker sammen med kålen. Boll-i-kål, veldig godt og lettvint. Du kan ikke koke det riktig så lenge da.

Anonymkode: 28f9d...40f

Skrevet

Min mamma pleide å lage elgikål da vi var små. Det går fint å bruke andre typer kjøtt enn sau. Svinikål har jeg ikke smakt, men jeg tipper det blir godt det også.

• Liker 1
Skrevet

Igjen... FÅR i kål beskriver altså FÅR...sau eller lam i gryte med kål, salt og hel pepper..og mel for de som liker det i..

At dere kaller retten med annet dyrs kjøtt for fårikål er jo bare latterlig!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...