AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 En jeg gikk i klasse med på barneskolen (og i parallell med på ungdomsskolen) har lenge slitt med psykiske problemer. Etter hva jeg har forstått så sliter vedkommende med traumer etter mye mobbing og familieproblemer. De siste to årene har jeg lagt merke til at vedkommende publiserer mye rart..og ikke minst mye trist. Det kan alt ifra være en oppdatering på hvordan fordøyelsessystemet fungerte den dagen, til at personen skriver et avskjedsbrev og at han/hun kommer til å ta livet sitt (dette har skjedd flere ganger). Dagen etter en slik status ble publisert så kan vedkommende skrive en sint status som er ment til helsevesenet siden de greide å redde vedkommende. Det drøyeste jeg leste var når vedkommende skrev en status hvor vedkommende hintet til at faren hadde misbrukt eller mishandlet han/hun gjennom barndommen. Generelt er det veldig mye privat som blir delt (mye sykdomshistorikk og lignende), og det går sjeldent en måned før vedkommende skriver noe tragisk eller suicidalt. Fått høre i etterkant av en "nærmere kilde" at han/hun har fått diagnosen autist når vedkommende var 12 år. Burde jeg si ifra til noen i familien til vedkommende at personen skriver slike statuser, eller skal jeg bare ignorere? Etter det jeg har sett så har vedkommende ingen familiemedlemmer på lista si. PS: Jeg har aldri opplevd å sett en suicidal status bli publisert imens jeg har vært pålogget. Da hadde jeg selvfølgelig meldt ifra. Disse statusene har jeg gjerne sett en dag eller to etter at de har blitt publisert, og da har vedkommende rukket å publisere at vedkommende lever og ligger på sykehus etter mislykket forsøk.... Anonymkode: 6f3df...56a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Hvor gammel er denne personen? Jeg vil vel tro at familien eller andre personer som står personen nær er kjent med situasjonen. Dersom du imidlertid betviler dette er det ikke noe i veien med å uttrykke bekymring, men bare vær oppmerksom på at det kan tas imot på en dårlig måte, som kan skje hvis de allerede er kjent med det og takler det dårlig eller at de har det vanskelig selv. Fint at du bryr deg! Anonymkode: fc0c2...d63
Sirah Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er denne personen? Jeg vil vel tro at familien eller andre personer som står personen nær er kjent med situasjonen. Dersom du imidlertid betviler dette er det ikke noe i veien med å uttrykke bekymring, men bare vær oppmerksom på at det kan tas imot på en dårlig måte, som kan skje hvis de allerede er kjent med det og takler det dårlig eller at de har det vanskelig selv. Fint at du bryr deg! Anonymkode: fc0c2...d63 Enig i denne. Hvor godt kjenner du familien? Kjenner du eventuelt noen som kjenner familien godt som du kan rådføre deg med?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Nei det er nok mest for å få utløp for frustrasjon der og da. Noen bruker facebook mer som en slags dagbok uten å tenke seg så mye om at det ikke er så lurt å dele dette med alle. Det går sikkert an å sende en hyggelig bekymringsmelding til familien en gang, men ikke overdriv. Gi heller personen støtte ved å sende et hjerte på statusen og vise at noen bryr seg direkte til den det gjelder. Anonymkode: e8a1c...ea1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 Jeg slutter aldri å undre meg over hva enkelte kan få seg til å brette ut på facebook. En bekjent av meg la ut et bilde av en blodig og oppskåret arm etter å ha bedrevet selvskading. Andre igjen legger ut bedrøvelige bilder av seg selv fra sykesengen på psykiatrisk avdeling, selvsagt etterfulgt av en like bedrøvelig tekst. Hva går det av slike mennesker? De virker jo ellers ganske oppegående når man treffer dem. Anonymkode: b395e...5af 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Vanskelig situasjon. Det kan jo være flere mulige grunner til at hun ikke har familiemedlemmer på facebook. Kanskje hun selv ikke vil ha dem der for at de ikke skal se hva hun deler? Vil det i så fall være riktig for deg å likevel fortelle? Kanskje, det kommer an på så mye. For psykisk syke kan familien ofte være en god støtte, som ser og tar affere når ting går for langt. Noen takler ikke denne omsorgen, og skyver familien vekk av den grunn. Hvis det er situasjonen, kan det hende det hjelper jenta om du gir familien beskjed, hvis det fører til at de klarer å ta tak i ting for henne. For andre kan familien være en del av årsaken til sykdommen, eller familiedynamikken kan være med på å forsterke den. Hvis hun har blitt missbrukt er det ikke helt usannsynlig at hun minimerer kontakten med familien for å beskytte seg selv. Det er desverre ikke helt skjelden at familien tar overgripers parti i konflikter, så den utsatte blir stående uten noe støtteapparat. Hvis dette er situasjonen kan en beskjed til familien gjøre situasjonen mye verre for jenta. Det kan også være familiens eget valg å ikke være på facebook listen. Det er slitsomt å være pårørende ved kronisk psykisk sykdom, særlig i de tilfellene der man opplever at man ikke når gjennom, hjelpetiltak fungerer ikke, og situasjonen er fastlåst (kan høres ut som dette er tilfelle for hun du kjenner, ut fra det lille du skriver). Noen ganger må man som pårørende rett og slett beskytte seg selv. Det høres kanskje kaldt og kynisk ut, men på ett eller annet tidspunkt er man nødt til å slippe taket, og å la den syke ta ansvar for seg selv. Hverken den syke eller omverden er tjent med at de pårørende også blir syke, fordi de har gått i konstant alarmberedskap over lang tid. Hvis dette er tilfellet, kan en beskjed fra deg oppleves svært vanskelig for de pårørende, som antagelig allerede sliter med dårlig samvittighet for å ikke stille opp. Vet du hvem som er fastlegen og/eller behandlerene hennes? I så fall kan det være en mulighet å fortelle der (de kan ikke diskutere noe med deg, men de kan ta imot den informasjonen du kommer med). På den måten sørger du for at noen rundt henne vet dette, uten å risikere å gjøre det vanskeligere hverken for henne eller for familien. Anonymkode: 3fd3e...632
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #8 Skrevet 19. september 2017 Hvorfor vil du si fra til familien når hun har et problematisk forhold til dem?Det vil gjøre til at de blir sinte på henne og klandrer henne, noe som vil gjøre situasjonen hennes verre. Jeg kan se at du ikke forstår denne personen når du er ute av stand til å forstå hvor jævlige familie kan være mot egne barn. Du burde ignorere innleggene. Du kan alltids forsøke bli venn med henne om du synes det er for kynisk, men ikke forvent så mye fra noen som er så far gone at de skriver avslørende innlegg på fb fordi de har ingen andre å snakke med Anonymkode: 2b249...7f4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #9 Skrevet 19. september 2017 Hva enkelte gjør for oppmerksomhet altså.... Anonymkode: 62643...c5a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 På 18.9.2017 den 21.39, AnonymBruker skrev: En jeg gikk i klasse med på barneskolen (og i parallell med på ungdomsskolen) har lenge slitt med psykiske problemer. Etter hva jeg har forstått så sliter vedkommende med traumer etter mye mobbing og familieproblemer. De siste to årene har jeg lagt merke til at vedkommende publiserer mye rart..og ikke minst mye trist. Det kan alt ifra være en oppdatering på hvordan fordøyelsessystemet fungerte den dagen, til at personen skriver et avskjedsbrev og at han/hun kommer til å ta livet sitt (dette har skjedd flere ganger). Dagen etter en slik status ble publisert så kan vedkommende skrive en sint status som er ment til helsevesenet siden de greide å redde vedkommende. Det drøyeste jeg leste var når vedkommende skrev en status hvor vedkommende hintet til at faren hadde misbrukt eller mishandlet han/hun gjennom barndommen. Generelt er det veldig mye privat som blir delt (mye sykdomshistorikk og lignende), og det går sjeldent en måned før vedkommende skriver noe tragisk eller suicidalt. Fått høre i etterkant av en "nærmere kilde" at han/hun har fått diagnosen autist når vedkommende var 12 år. Burde jeg si ifra til noen i familien til vedkommende at personen skriver slike statuser, eller skal jeg bare ignorere? Etter det jeg har sett så har vedkommende ingen familiemedlemmer på lista si. PS: Jeg har aldri opplevd å sett en suicidal status bli publisert imens jeg har vært pålogget. Da hadde jeg selvfølgelig meldt ifra. Disse statusene har jeg gjerne sett en dag eller to etter at de har blitt publisert, og da har vedkommende rukket å publisere at vedkommende lever og ligger på sykehus etter mislykket forsøk.... Anonymkode: 6f3df...56a Ring ditt lokale Barnevern! Anonymkode: 5c5b3...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå