Gå til innhold

Bli spurt på privatisteksamen om ting som ikke står i læreplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går VG3 og har tatt meg litt vann over hodet og klart å melde meg på 3 privatisteksamener :tongue: Har ikke fått vite dato enda men det tidligste jeg kan komme opp er i starten av november og er jeg uheldig kommer alle tre nesten på en gang.

Den opprinnelige planen var å holde lese alt i boka med hovedfokus på læreplanen, men nå vurderer jeg rett og slett bare å hoppe tvert over det, evt. skumleste veldig fort.

For eksempel i geografi så er kompetansemålene for et kapittel:

• Finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilde og statistiske fremstillinger fra digitale og andre kilder.
  • Gjøre greie for hvordan jorden er oppbygd, hovedtypene av bergarter og hvordan de er dannet.
  • Forklare hvordan indre og ytre krefter former landskap, og kjenne igjen typiske landformer i Norge.
  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hva slags virkninger de har på samfunn som blir rammet. 

Likevel står det masse i boka om Big Bang og geologisk tidsalder og hvordan jorda ble til. Kan jeg få spørsmål om dette på eksamen da? Kan jeg fortsatt få 6er selv om jeg hopper rett over de delene av boka som ikke er relevant for pensum?

Også et spørsmål til, dette er også krav som står i læreplanen:

• lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  • bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  • gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng
  • finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder

Trenger jeg å lære meg det her? Altså det er vel ingen måte jeg kan bevise dette for sensor på eksamen? 

Takk for svar! :)

Anonymkode: a3826...2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sensor forholder seg ikke til læreboka sånn sett, men til kompetansemålene. Kompetansemålene blir brutt opp i mindre bestanddeler i en lærebok. Dersom disse du nevner kan plasseres inn under et eller flere punkter i læreplanen så kan du selvfølgelig få spørsmål om det. Kart kan du bli bedt om å vise at du kan forklare på eksamen ja.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...