Annie Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Sambo og jeg skal ha et vennepar på middag på lørdag og jeg har sluppet opp for ideer. Vi har hatt viltgryte og einerrøkt skinkestek med sennepssaus. Må prøve noe nytt denne gangen. IKKE fisk eller skalldyr. Sambo er allergisk. Noen tips?
Gjest the imp Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Mat jeg synes er veldig god: Innbakt indrefilet av svin Brun indrefileten raskt i panne og krydre med salt og pepper. Kjevle ut butterdeig og dekk med frisk salvie og pakk indrefileten inn. Steikes i ovnen på 225 C i ca 15 min. Til 4 personer bør du nok ha 2 stk indrefileter. De selges gjerne i stykker på 400 g. Server med f.eks potetbåter eller fløtegratinerte poteter. Lag rødvinssaus eller eplesaus til. Eplesaus: Dette skal du ha i: ca 2,5 - 3 del eplejuice ca 3 dl kremfløte ca 1 dl konsentrert kraft/buljong eller ferdig fond på flaske (Knorr har) Gjør slik: 1. Eplejuicen reduseres (kokes inn) til ca 1/3 av mengden - til den går over til eplesirup 2. Spe med kraften og fløten - reduser igjen til ca 1/3 mengde 3. Smak til med salt, pepper og eventuelt litt timian/oregano/basilikum Eller fyllt kalkunfilet: Beregn ca 200 g pr person. Skjær fileten i ca 3 cm tykke biffer. Bland hvitløk, olje, parmesan og urtekrydder (f.eks persille, timian og basilikum) i foodprosessor og legg en dæsj av blandingen på hver biff. Litt salt og pepper i tillegg også bretter du sammen biffene og fester med tannpirker. Brun dem litt i en panne før du krydrer med salt og pepper utenpå og steker dem på 200 C i 10-12 minutter. Server denne med potetbåter og hvitvinssaus f.eks. Hvitvinssaus: 3-4 dl hvitvin kokes inn til det halve. Tilsett 2 dl kyllingkraft. En mel/smørbolle piskes inn til sausen tykner. Bruk like deler mel og smør. Så lar du sausen småkoke i 5 min. Visp sammen ei eggeplomme og 1 dl fløte. Bland inn litt av sausen i egge/fløteblandingen og hell dette tilbake i kjelen. Varm sausen til kokepunktet og smak til med salt og pepper. Både indrefileten og kalkunen kan serveres med f.eks asparges frest litt i panna, en frisk salat, eller grønnsaker som paprika, litt løk og sukkererter frest i panna.
Gjest Espera Skrevet 19. januar 2005 #3 Skrevet 19. januar 2005 Moussaka med gresk salat og tzatziki? Pai? Lag to litt mindre med forskjellig fyll f eks... En god salat til Fajitas - fylt med marinert kylling el biffkjøtt, frest paprika og løk. Gratinert i ovn. Server med meksikansk ris, grønn salat, hjemmelaget salsa og guacamole - lune tortillachips ved siden av? Indisk? Server med agurk&rødløksalat, varme naan og raita...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå