Annie Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Et av mine er bl.a: Om jeg skal lage gelè, så koker jeg opp vann på vannkokeren og blander gelèn ut i den bollen den skal stivne i. Moren min klaget på at hun hadde fått "brent" gelèen, syntes dette tipset var kjempesmart. Jeg kommer sikkert på fler etterhvert. Andre som har lignende "at jeg ikke har tenkt på det før" tips å dele?
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Mitt beste tips er å IKKE lage hvit saus på den gammeldagse måten jeg lærte på skolen med å blande inn mel gradvis i smeltet smør og spe med melk. Jeg tar melet sammen med passe mengde melk i et ristebeger (syltetøyglass med lokk kan også brukes!), rister godt, koker opp blandingen under omrøring, og sper så med mer melk til passe tykkelse. Så kan jeg tilsette det jeg ønsker av smør (blir ofte mye mindre enn oppskriften!) og krydder... Dette er mye enklere, og med mindre risiko for klumper!
Væren Skrevet 19. januar 2005 #3 Skrevet 19. januar 2005 Vannkokeren er i grunnen grei til andre ting også, Annie! Skal man ha kokt opp vann litt kjapt, går det nemlig mye fortere i vannkoker enn i vanlig gryte på komfyren. Ellers vet jeg ikke om jeg akkurat har "oppfunnet kruttet" - men jeg steker i alle fall kjøttdeig rett i tykkbunnet gryte, f.eks. når jeg lager pizzafyll eller pastasaus. Og så har jeg resten i etterpå. Hopper over stekepannen! Hvis man skal steke store porsjoner er det selvsagt lurt å steke litt om gangen, så kjøttdeigen ikke blir seig. Vi bruker håndmixer når vi lager potetstappe/mos - da blir den luftig og uten klumper. Avhenger av hvordan man liker den, da...
Gjest En annen gjest Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 Vi bruker håndmixer når vi lager potetstappe/mos - da blir den luftig og uten klumper. Avhenger av hvordan man liker den' date=' da...[/quote'] Mener du når du lager stappe fra hele poteter eller fra pose (juks )? Dersom du mener fra poteter vil jeg gjerne vite hva slags vispeblader du bruker. De samme som en lager krem med?
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #5 Skrevet 19. januar 2005 * Engangshansker er fine å bruke når du renser/hakker chili. * Alle slags salater holder seg mye bedre om du legger dem i en boks med tett lokk og har litt vann i bunnen. * Frys ned vin som er igjen i flaskene. Enten i poser eller i isbitformer. Veldig greit å bruke til gryteretter, supper, sauser osv. Fløterester kan du også fryse ned. * Rester av ost rives og fryses, klar til gratinering. * Istedet for å vaske på toppen av kjøkkenskapene, dekker du bare overflaten med kjøkkenpapir. Det kan du bytte med jevne mellomrom og trenger aldri vaske av det ekle fettet. * For å åpne skrulokk som sitter godt fast, dunk med en skje langs kanten, så kan du skru lokket av på null komma niks. * Ikke bruk stapper når du lager potetmos, den beste måten er en slik moser som ser ut som en stor hvitløkspresse. Klumpefri og luftig mos. * For å unngå iskrystaller på iskremen, legg et ark aluminiumsfolie tett opp iskremen og krystallene danner seg utenpå folien istedet. * For å unngå søl når du åpner en makrell i tomatboks, åpne den i en plastpose.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #6 Skrevet 19. januar 2005 * Istedet for å vaske på toppen av kjøkkenskapene, dekker du bare overflaten med kjøkkenpapir. Det kan du bytte med jevne mellomrom og trenger aldri vaske av det ekle fettet. Enda bedre synes jeg det er å ha skap helt opp og eventuelt få tilpasset en list øverst som tar den siste glippen. Mine foreldre har alltid hatt det og det skal jeg gjøre første gang jeg skal pusse opp et kjøkken.
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2005 #7 Skrevet 19. januar 2005 Vet ikke om jeg gjør så mange smarte ting på kjøkkenet Kanskje det er bare common knowlegde jeg kommer med.. Men når man skal fryse ned kjøttdeig, kjøttsaus, skinkebiter etc, så er det lurt å klemme posen flat. Sparer plass, og tiner mye fortere. Når man lager kjøttkaker er det lurt å ha en bolle med vann ved siden. Slipper at fettet fester seg på hendene. Eddik tar bort merkelig lukt fra oppvaskmaskin.
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #8 Skrevet 19. januar 2005 Ja, det er det aller beste (og noe av det første vi skal endre på når kjøkkenet pusses opp i år), men ikke alle har slike kjøkken, så da er det greit å ha en annen løsning på problemet.
Tuddelidu Skrevet 20. januar 2005 #9 Skrevet 20. januar 2005 Eddik tar bort merkelig lukt fra oppvaskmaskin. Hvordan gjør man det??
Gjest gjest1 Skrevet 21. januar 2005 #10 Skrevet 21. januar 2005 Hvordan gjør man det?? Heller eddik i såpekammerat og kjører en tom maskin.
Pbrina Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Når du skal koke opp noe med melk (f.eks. risengrynsgrøt), bruk en tresleiv som er tverr "i enden" å røre med. Da kommer du til i hele bunnen av gryta og slipper at noe brenner seg fast (du må selvsagt passe på hele tiden og ikke bruke full guffe på plata).
søndagsengel? Skrevet 21. januar 2005 #12 Skrevet 21. januar 2005 Det er lurt å fryse ned matvarer i melkekartonger, for de er veldig fine å stable. Utnytter plassen godt. Issalat skal rives, og ikke skjæres i. Slå stilkfestet hardt mor et bord el, så løsner det og kan dras ut. deretter rives bladene på salaten i ønsket størrelse. Legges de i isvann noen minutter blir salaten veldig sprø og god!
Gjest LoisLane Skrevet 21. januar 2005 #13 Skrevet 21. januar 2005 Mange gode tips fra deg, Arkana! Det hadde jeg nesten forventet, også... Men DETTE er jo ikke godt! Potetmos skal ha gode klumper, ellers blir den jo helt industri! [color=indigo* Ikke bruk stapper når du lager potetmos, den beste måten er en slik moser som ser ut som en stor hvitløkspresse. Klumpefri og luftig mos. * For å unngå søl når du åpner en makrell i tomatboks, åpne den i en plastpose. ...eller bare drite i hele sølepålegget. Haaater lukta av det pålegget! Mitt tips: Sukker! Ha i en klype sukker når du koker grønnsaker - det framhever smaken. Og når du steker poteter er det godt med en hel teskje...
søndagsengel? Skrevet 21. januar 2005 #14 Skrevet 21. januar 2005 Mitt tips: Sukker! Ha i en klype sukker når du koker grønnsaker - det framhever smaken. Og når du steker poteter er det godt med en hel teskje... Litt sukker gir bedre smak til hvit saus, kålrotstappe og ertestuing også! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #15 Skrevet 21. januar 2005 Litt sukker gir bedre smak til hvit saus, kålrotstappe og ertestuing også! :-) Sukker gir i det helt tatt god smak til mye forskjellig. Det samme gjelder for fett :-?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #16 Skrevet 21. januar 2005 Når du skal koke opp noe med melk (f.eks. risengrynsgrøt), bruk en tresleiv som er tverr "i enden" å røre med. Da kommer du til i hele bunnen av gryta og slipper at noe brenner seg fast (du må selvsagt passe på hele tiden og ikke bruke full guffe på plata). Jeg synes forøverig at risengrynsgrøt blir overlegent best om en bruker ris som skal varmes i 45 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå