Gå til innhold

Hvordan takler dere umoralske venner egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne nå jeg vurderer å kutte kontakten med fordi oppførselen hennes ikke er i tråd med mine verdier. Man kan si at det ikke er min business og hun får leve sitt liv uten at det går ut over meg etc, men faktum er at nå tror folk jeg er som henne, noe jeg overhodet ikke er. Hun dater menn konstant, kun fordi hun liker oppmerksomheten virker det som. Nå dater hun en rik fyr, kun fordi han spanderer masse, middager, gaver etc. Men hun syns han er lite attraktiv og kunne aldri blitt sammen med han. I tillegg har hun klina med en fyr som er forlovet (og ja hun visste det), og hatt et seksuelt forhold til en mann som har kjæreste. Er alltid en 3-4 menn hun holder på med samtidig, til hun blir lei. 

Jeg har prøvd å spille på hennes samvittighet, hadde du likt om noen behandlet deg på samme måte etc og da sier hun nei, men at hun ikke ser noen grunn til å si nei til dates og middager når hun kan få det gratis. "Ikke mitt problem at han har lyst på meg selv om han har kjæreste" er noe hun ofte sier. I helgen møtte jeg noen felles bekjente som sa "Å ja, det er du som er venn med Sara. Hun er ikke helt real". Fordi hun hadde utnyttet en kompis av dem som var lei seg.

Damer blir jo lei seg om menn er slemme mot de, men det her er jo like ille. Kjenner jeg blir lei av alt drama. Og nei jeg er ikke perfekt selv, men syns den regelen om å behandle andre som man vil bli behandlet selv er ganske bra :)

Flere som har umoralske venner, og hvordan forholder dere dere til dem? 

Anonymkode: cf09b...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de er hyggelige mot meg så gir jeg en god beng hvordan de behandler andre såfremt det ikke er snakk om overgrep rettet mot barn eller kvinner - dette vil selvfølgelig bli anmeldt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke opp i hvem eller hvordan mine venninder dater , men en som har et forhold til en gift eller opptatt mann kunne jeg rett og slett ikke vært venninde med. Jeg syntes folk med så dårlig moral bør støtes ut fra samfunnet, samme gjelder pedofile og voldtektsmenn. 

Har kuttet kontakten med flere venninder fordi jeg syntes de blir for umoralske, men det har hovedsaklig vært fordi de har snakket mye dritt om andre og vært kjempe falske og smiskete når de har møtt vedkommende, ikke turt å ta parti på rett side bare fordi noen med status de vil bli likt av skal like de, ikke turt å stå opp mot urett, og hatt dårlige holdninger når det kommer til sex og bekjente. Det er helt greit at andre går på fest for å sitte å rote med 4 gutter og på byen for å finne noen å ha sex med, men da passer det ikke at vi går ut sammen siden jeg ikke er sånn selv og syntes det blir alt for dumt. Da finner vi heller mer passende venner på hver vår kant å gjøre ting med . 

Anonymkode: 53cde...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet kontakten med noen men da har det vært fordi de behandlet MEG dårlig. Akkurat hva venner gjør med menn og sånt legger jeg meg ikke bort i, med mindre det er mer alvorlig. 

Anonymkode: 32dd2...6b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i hvert fall ikke vært venninne med en som venninnen din. Skjønner ikke helt hva du får ut av å være sammen med en som er så kynisk? 

Det var en jeg så på som en god venninne som skuffet meg i et etisk spørsmål. Jeg fortalte hvor skuffet jeg var. Hun reagerte  med å bli fornærmet og prøvde å trykke meg ned for at jeg sa fra. Ut fra denne oppførselen kuttet jeg henne ut.

Anonymkode: 08603...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville i hvert fall ikke vært venninne med en som venninnen din. Skjønner ikke helt hva du får ut av å være sammen med en som er så kynisk? 

Det var en jeg så på som en god venninne som skuffet meg i et etisk spørsmål. Jeg fortalte hvor skuffet jeg var. Hun reagerte  med å bli fornærmet og prøvde å trykke meg ned for at jeg sa fra. Ut fra denne oppførselen kuttet jeg henne ut.

Hun har veldig gode sider også. Men nå kjenner jeg at det er litt nok egentlig.. i dag sendte hun meg melding ang. han ene rike hun dater. Han hadde sendt en koselig romantisk melding: "Nå begynner jeg å bli alvorlig forelsket i deg." Og hun svarer med HA HA! Jeg syns det er så stygg oppførsel. Sa det til henne også, nå får du være ærlig og si fra til denne fyren at det ikke blir noe mer. Nei det gadd hun ikke, for menn er så kjipe mot damer så da kan hun og være det. Logisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er den umoralske her, som legger ut om din venninne på et forum hvor hun ikke får sagt imot deg. I tillegg viser du ikke respekt for henne.

Anonymkode: 6d94e...49d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er den umoralske her, som legger ut om din venninne på et forum hvor hun ikke får sagt imot deg. I tillegg viser du ikke respekt for henne.

Eh, på et anonymt forum? Navnet Sara som jeg skrev i innledningen er fiktivt. Så ro deg ned 2 hakk. Hva mener du med sagt imot meg? Jeg sa jo klart fra til henne i dag at oppførselen hennes ikke er ok. Men hun syns selv det er det. Så hun vet hva jeg syns. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, på et anonymt forum? Navnet Sara som jeg skrev i innledningen er fiktivt. Så ro deg ned 2 hakk. Hva mener du med sagt imot meg? Jeg sa jo klart fra til henne i dag at oppførselen hennes ikke er ok. Men hun syns selv det er det. Så hun vet hva jeg syns. 

Det er jo mennene, ikke hun, som er umoralske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sagt at jeg ikke akkurat syntes det hun drev med var høymoral men har man levd en stund så forstår man at gode venner ikke vokser på trær og det å dytte noen ut i kulden pga noe slikt som i TS sitt tilfelle er i grenseland synes jeg. Mange har nok visse perioder i livet hvor de har gjort ting de ikke akkurat trenger å være stolte av så det å dømme andre så hardt blir helt feil for meg. Vil tro at man da er superkristen og setter de verdiene høyt over sitt eget liv og alle andre. 

Anonymkode: cc854...a8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Så lenge mine venner og venninner behandler MEG bra, så bryr jeg meg ikke så mye om hva de driver med ellers (så fremt de ikke driver md uloveligheter). Det jeg dermot har sagt til flere venninner, er at "dette ønsker jeg ikke å snakke om" om temaer hvor vi er helt forskjellige (f.eks kjenner jeg overaskende mange abortmotstandere).

Selv syntes jeg det er veldig givende å ha venner og venninner som ikke nødvendigvis er helt lik meg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen respekt for pedofile og finner jeg ut av at noen er det så eksisterer de ikke for meg lenger. Jeg ønsker virkelig ikke å ha slike rundt meg. Det gjør meg fysisk kvalm.

Anonymkode: 03fde...f5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.10.2017 den 2.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ingen respekt for pedofile og finner jeg ut av at noen er det så eksisterer de ikke for meg lenger. Jeg ønsker virkelig ikke å ha slike rundt meg. Det gjør meg fysisk kvalm.

Anonymkode: 03fde...f5a

Å være seksuelt tiltrukket av barn er en følelse, ikke et moralsk spørsmål rundt seksuelle overgrep. Ser du ikke forskjellen? Vet du hvor vanskelig det er for voksne som er tiltrukket av barn å få hjelp fra helsevesenet? Ofte må de dessverre forgripe seg på barn før de får tilgang til de få psykologene som driver med terapi på dette området. Hva tenker du at en som er tiltrukket av barn skal gjøre, når helsevesenet ikke hjelper og selv venner vil skyve en ut i kulden, selv om en ikke har gjort noe galt? 

Anonymkode: 0813f...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Å være seksuelt tiltrukket av barn er en følelse, ikke et moralsk spørsmål rundt seksuelle overgrep. Ser du ikke forskjellen? Vet du hvor vanskelig det er for voksne som er tiltrukket av barn å få hjelp fra helsevesenet? Ofte må de dessverre forgripe seg på barn før de får tilgang til de få psykologene som driver med terapi på dette området. Hva tenker du at en som er tiltrukket av barn skal gjøre, når helsevesenet ikke hjelper og selv venner vil skyve en ut i kulden, selv om en ikke har gjort noe galt? 

Slutt. Med denne moral preiken.

Uansett er  ikke ts eller venninnen pedofil.  Det er snakk om godt voksene menn.

Anonymkode: 8af0d...c71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det som går igjen er : "så lenge de behsndler MEG bra,så bryr jeg meg ikke".

Så enkelt syns jeg ikke det er. Jeg kutter glatt ut folk som behandler andre dårlig,og de trenger ikke være overgripere for det. Når en ikke når fram,så orker jeg ikke være med slike mennesker. Blant annet de som trakkaserer andre,de som erklærer seg åpent for rasister og de som stadig må ødelegge forhold. De får finne andre venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 18.9.2017 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne nå jeg vurderer å kutte kontakten med fordi oppførselen hennes ikke er i tråd med mine verdier. Man kan si at det ikke er min business og hun får leve sitt liv uten at det går ut over meg etc, men faktum er at nå tror folk jeg er som henne, noe jeg overhodet ikke er. Hun dater menn konstant, kun fordi hun liker oppmerksomheten virker det som. Nå dater hun en rik fyr, kun fordi han spanderer masse, middager, gaver etc. Men hun syns han er lite attraktiv og kunne aldri blitt sammen med han. I tillegg har hun klina med en fyr som er forlovet (og ja hun visste det), og hatt et seksuelt forhold til en mann som har kjæreste. Er alltid en 3-4 menn hun holder på med samtidig, til hun blir lei. 

Jeg har prøvd å spille på hennes samvittighet, hadde du likt om noen behandlet deg på samme måte etc og da sier hun nei, men at hun ikke ser noen grunn til å si nei til dates og middager når hun kan få det gratis. "Ikke mitt problem at han har lyst på meg selv om han har kjæreste" er noe hun ofte sier. I helgen møtte jeg noen felles bekjente som sa "Å ja, det er du som er venn med Sara. Hun er ikke helt real". Fordi hun hadde utnyttet en kompis av dem som var lei seg.

Damer blir jo lei seg om menn er slemme mot de, men det her er jo like ille. Kjenner jeg blir lei av alt drama. Og nei jeg er ikke perfekt selv, men syns den regelen om å behandle andre som man vil bli behandlet selv er ganske bra :)

Et godt spørsmål.

Jeg tror nok jeg skiller mellom ulike typer av verdier her. Jeg kan godt være venner med folk som gjør ting jeg ikke selv ville gjort. Men folk som ikke BRYR seg om andre folk - de er sjelden man møter dem - det blir vanskelig og stiller i en egen kategori. Jeg vet ikke om jeg ville følt at jeg hadde noe til felles med en person som bare tenkte på seg selv, uansett grunn. Jeg har venner som har veldig ulikt politisk syn som meg, jeg har konservativt kristne venner og venner som går på sexklubb og ligger med folk de ikke vet fornavnet på, folk fra ulike kulturer og med ulike verdier. Men felles for de fleste er at de bryr seg om familie og venner og faktisk også fremmede. 

Jeg opplevde en gang at venner sa til meg at de lå med folk som var i forhold, der det framsto som at den andre var utro. Jeg sa at jeg ikke hadde særlig sansen for det, men ikke hadde tenkt å nekte dem. Dette var one night stands eller helgeforhold, ikke noe langvarig. Jeg har opplevd at folk har villet innlede langvarige forhold til gifte/opptatte bak ryggen deres (ikke åpne forhold, men vanlig lyging og luring), og det har jeg reagert veldig på - ikke sånn at jeg har slått hånda av noen, men sånn "hva driver du med, det er ikke bra". Jeg hadde en venn/bekjent som drev med lystløgner-adferd (løy blant annet om sykdom og hvor hun jobbet etc), og var veldig respektløs i måten hun innledet og avsluttet forhold på, hun hadde såret flere av mine venner og til slutt sa jeg det til henne: Jeg kjenner deg som en veldig hyggelig person. Jeg vet ikke hvorfor du oppfører deg som du gjør. Alle vet at du ikke har kreft, og slår plater om det. Kanskje du trenger litt hjelp. Du må slutte å lyve så mye og såre folk rundt deg. Vær så snill å gjøre det. For ellers er det til slutt ingen som vil være med deg. - Jeg vet ikke om det jeg sa hjalp, men hun er mer i vater i dag og har slått seg til ro og egentlig blitt nesten kjedelig... 

Jeg tror at en oppegående person iblant kan miste fotfestet, særlig hvis en ikke er vant til å slå i bordet. Eller hvis en ikke har respekt for seg selv og dermed sine egne handlinger. Derfor skal en være forsiktig med å slå hånda av folk. Det kan imidlertid være at en blir nødt til å gjøre det for å beskytte seg selv eller andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke med folk som jeg har så forskjellig mening som. Hadde ikke vært venninne med ei som har null respekt for forhold, andre mennesker og bruker de så kraftig. Kjenner flere slike og er ikke med de.

Anonymkode: 1fe59...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen synes det er en dealbreaker med en venn som treffer noen som er i forhold. Jeg synes også handlingen er gal, og jeg ville ikke gjort det selv, men jeg ville nok ikke kuttet ut en venn som gjør det, da ting ikke er sort-hvitt i slike tilfeller. En handling som jeg synes er verre er å gå med pels, dvs. å støtte dyremishandling økonomisk og med et statement. Slike venner vil jeg ikke ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...