Gå til innhold

Sykemelding for å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som hat fått det, og hatt suksess? 

Jeg har en veldig hektisk jobb, som rett og slett ødelegger alle mine forsøk på vektnedgang. Nå må noe gjøres, og det mangler hverken motivasjon eller kunnskap, bare tid. 

Jeg vet det høres dumt ut å be om sykemelding for å slanke meg, men om det faktisk fungerer, så er det verdt det? 

Erfaringer? 

Jeg er mest redd legen skal le av meg og be meg ta med meg idiotiet mitt og pelle meg ut :(  (Har en Bmi på over 30). 

Anonymkode: 72f23...803

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du syk eller overvektig? Svaret ligger vel der. 

Du sier du mangler tid, hvor mye jobber du?

• Liker 1
Skrevet

Be om å bli henvist til NIMIS "slankeleir".

Opplegget ved NIMI er egentlig ikke en slankekur, men en varig livsstilsendring med innarbeiding av gode rutiner.

Da er du sammen med andre og under medisinsk behandling som kvalifiserer til sykemelding.

• Liker 9
Skrevet

Altså. Da må du være sykemeldt bra lenge, da vektnedgang er noe som ikke skjer over noen uker. Jeg tviler på at du får dette innvilget, med mindre det er noe helserelatert som gjør at jobben din er umulig å gjennomføre. Jeg vet ikke hvilken jobb du har, men er det slik hos deg som hos meg, så er rutinene på lunsj så som så, og det kan være vanskelig å gå ned. Skaff deg faste rutiner på lunsj og små måltider gjennom dagen, så er mye gjort.

Skrevet

Hvis jobben er problemet, hvordan vil du da     holde vekten? 

Anonymkode: ad90b...c8a

• Liker 13
Skrevet

Hvilket felt jobber du innenfor? Har du mulighet til å heller bruke jobben din i positiv forstand til å skape en livsstilsendring som forplikter? Dere kan gå sammen flere om å legge om lunsjvaner, for eksempel, eller danne en turgruppe blant kollegene. Møter kan tas mens man rusler en tur, sunne måltider kan du pakke med hjemmefra om tidspress gjør at du tyr til ferdigmat. Avhengig av hva du mener med "hektisk", så kan det jo høres ut som en faktor som egentlig kan hjelpe på vektnedgang om du er i mye aktivitet i løpet av dagen.

Anonymkode: c2c5a...6ab

• Liker 4
Skrevet

Amen to that👆🏼

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at det å sykmelde seg for å gå på diett og trene på egen hånd er løsningen. Og ja, det virker litt spesielt og.

Tror heller du må gjøre spm en annen bruker sier; bli henvist til et profesjon opplegg.

Anonymkode: 8984c...d90

Skrevet

Kosthold er jo mye viktigere ved vektnedgang enn trening, så det høres merkelig ut at du ikke har tid til å slanke deg. Hva mener du med det? Det finnes veldig mye sunn mat som du kan lage kjapt, så hvorfor velge den usunne maten? Fjordland er f.eks ikke så verst. Havregrøt går kjapt, grillet kylling er sunt(i hvert fall hvis du dropper skinnet) og kan kjøpes ferdig grillet. Du kan også lage store/mange posjoner med sunn mat når du har tid, og så fryse det ned. 

Anonymkode: 11ae7...947

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du en hektisk jobb så burde du faktisk kunne gå ned i vekt av den. Jeg jobber som ferskvaremedarbeider og med forandret kosthold så går jeg ned 1/2 til to kg i uka uten trening. Er jeg borte fra jobb så øker vekta mi pga matinntaket. Da må jeg trene på fridager.Du må forandre hva du spiser så vil kg renne av. Å sykemelde seg vil gjøre det vanskelig og gå fra en hektisk hverdag til ingenting høres ikke lurt ut.

Anonymkode: d2570...1b5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får dette, da melder jeg meg ut av samfunnet altså. Hvordan i himmelens navn har du tenkt å holde vekta når du er "ferdig slanket" og "friskmeldt" da?? Du bør heller finne deg en jobb du kan kombinere med vektnedgang og en bra livsstil. Jeg kan heller ikke fatte hvilke jobb man kan ha som gjør det umulig å gå ned i vekt? Det finnes tusen ting man kan spise i farta, man MÅ ikke spise pølse. Sykemelding er for dem som er syk. Ja, overvekt kan føre til sykdom, men det ER ikke en sykdom.

Anonymkode: c3712...bfb

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan søke om ulønnet permisjon. 

Ellers så vile jeg funnet frem et ark. Lag en rad pr ukedag. Skriv ned hvor mye tid du bruker på alt du gjør. Tannpuss om morgenen, lage mat, spise mat, se på tv osv. Da ser du fort hvor mye tid du egentlig bruker på tull. 

Anonymkode: ea3df...46b

Skrevet

De aller fleste hadde tvert i mot gått opp i vekt dersom de ble sykemeldte og hjemmeværende. 
Det er vell et fåtall av oss som bruker over 2 timer i treningssalen, hva skal du gjøre med resten av dagen? Blir vel bare at man kjedespiser, og etterhvert trøstespiser fordi de fleste av oss trenger å føle seg som en del av samfunnet.

• Liker 6
Skrevet

"Hektisk jobb som ødelegger forsøk på vektnedgang" ?? :ohmy:

Skjønner virkelig ikke dette. Du skal gjøre en livsstilsendring du kan leve med i en hverdag som innebærer jobb. Hva er det som gjør det vanskelig for deg å gå ned i vekt når du jobber? Lag en matplan og følg den, ta med mat om du er fristet til å kjøpe usunne snacks på jobb. 

Sykemelding er for sykdom. Ikke for livsstilsendringer.

Anonymkode: ab197...f2f

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Batteri skrev:

Er du syk eller overvektig? Svaret ligger vel der. 

Du sier du mangler tid, hvor mye jobber du?

Overvektig, på vei til å bli syk av overvekten, blir vel mest rett. 

Jeg jobber 100% + pendling. Jobben er liksom totalt inaktiv, så jeg klarer ikke skvise inn aktivitet der. Ettermiddagene er travle med fem barn og husarbeid, men det blir ikke nok til å kompansere for en stillesittende arbeidsdag :( ikke har jeg kollegaer å støtte meg til heller, jeg sitter liksom stuck der, alene. (Å bytte jobb er av mange grunner ikke et alternativ). 

Jeg har en drøm om å kunne trene på dagtid, få tid til å planlegge gode matrutiner og lage sunn mat. Nå er alt bare kaos liksom :( 

vekten jeg har nå har vært stabil i snart ti år, derfor tenker jeg at om jeg kommer ned i normalvekt, så er det ikke rett opp igjen etterpå. Jeg har lagt på meg ifm svangerskap, og ikke på grunn av pølser, pizza og cola. Vekten holdes stabilt for høy på grunn av en hverdag uten tid til meg selv og raske matvalg når tiden er knapp. 

Det er sikkert ikke lett å forstå, og heller ikke lett å forklare. Men jeg har ikke overskudd til å ta tak i vekten min, og nå banker både diabetes2 og høyt kolesterol på døren :(  Jeg liker å være i aktivitet og prioriterer det når jeg kan, men det blir for lite. Skal jeg klare å ha fokus på sunn mat, er jeg avhengig av aktivitet. Det sitter i hodet, jeg blir flink med kosten når jeg føler meg sprek. Og motsatt :(  jeg er den som går ned i vekt i ferier, på grunn av mer aktivitet og lave skuldre. 

Hadde vi hatt økonomi til det, skulle jeg tatt ullønnet permisjon for å prioritere meg selv, men vi er så absolutt ikke der på mange år enda :( 

Takk for mange gode innspill, og for at jeg ikke dømmes for hardt :) 

TS

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig hektisk jobb, som rett og slett ødelegger alle mine forsøk på vektnedgang. Nå må noe gjøres, og det mangler hverken motivasjon eller kunnskap, bare tid. 

Jeg vet det høres dumt ut å be om sykemelding for å slanke meg, men om det faktisk fungerer, så er det verdt det? 

Erfaringer? 

Jeg er mest redd legen skal le av meg og be meg ta med meg idiotiet mitt og pelle meg ut :(  (Har en Bmi på over 30). 

Hva er det som er så tidkrevende med å spise mindre enn du forbrenner, egentlig? Kalorier inn og kalorier ut, så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 14b28...4e7

• Liker 6
Skrevet

Erfaringer? 

Ts: det står ikke på tid. For det er (vet jeg) like lett å tilberede et dusin måltider som gjør deg god og mett på 400 kcal som på 900 kcal. Og der ligger nøkkelen til vektnedgangen din.

En dag eller kveld du har fri så tilbereder du mellom 5 og 10 fulle måltider og 10 og 20 stk snack eller mindre måltider. Dette er på det meste en full ukes mat, minus kvelds. Sørg for at de inneholder alle nødvendige næringsstoffer i et kaloriantall lite nok til å gå ned i vekt, og du er på vei mot målet. Å tilberede denne mengden (identiske) måltider og snack bør ta deg omtrent den tiden en mer omfattende middag ville tatt. Altså mellom 1 og 2 timer. Frokost: havregrøt med frø. Lunsj: knekkebrød med avokado, en appelsin og leverpostei. Snack: nøtter og en joghurt. Middag: dampede eller bakte grønnsaker med grov pasta eller ris. Kvelds: gjenta lunsjen.

og så bare spiser du akkurat det samme, i 5 dager. Automatiser mat til du når et punkt der du er ernære nok til å ha lyst på mat. Om ikke mannen kan ta barna i 2-4 timer søndagen: bytt han ut med en ny og bedre modell. (Jeg tuller. Men sånn helt på alvor: ethvert oppegående menneske klarer å hjelpe sin partner. Så krev hjelp. Krev tid til mat, helse og trening. Ikke ta nei for et svar, for det er ikke et svar.)

Anonymkode: f406c...765

• Liker 2
Skrevet

Det kan du få. Selv har jeg vært 20 % Sykemeldt i 1 år av samme årsak. Brukte tiden til kurs på poliklinikk for overvekt og deltagelse på frisklivsentralen. 

Snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: 40178...20a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Erfaringer? 

Man ikke sykemelde seg fordi du ønsker å gå ned i vekt og ikke har tid. Det må være helserelatert, at overvekt har først til sykdom  en diagnose.

Hvis alle som er overvektige i Norge, skulle sykemelde seg i månedsvis, så hadde ikke Norge gått rundt. Ja, vi har et velferdssystem, men det er da måte på.

Anonymkode: c5b06...d84

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvektig, på vei til å bli syk av overvekten, blir vel mest rett. 

Jeg jobber 100% + pendling. Jobben er liksom totalt inaktiv, så jeg klarer ikke skvise inn aktivitet der. Ettermiddagene er travle med fem barn og husarbeid, men det blir ikke nok til å kompansere for en stillesittende arbeidsdag :( ikke har jeg kollegaer å støtte meg til heller, jeg sitter liksom stuck der, alene. (Å bytte jobb er av mange grunner ikke et alternativ). 

Jeg har en drøm om å kunne trene på dagtid, få tid til å planlegge gode matrutiner og lage sunn mat. Nå er alt bare kaos liksom :( 

vekten jeg har nå har vært stabil i snart ti år, derfor tenker jeg at om jeg kommer ned i normalvekt, så er det ikke rett opp igjen etterpå. Jeg har lagt på meg ifm svangerskap, og ikke på grunn av pølser, pizza og cola. Vekten holdes stabilt for høy på grunn av en hverdag uten tid til meg selv og raske matvalg når tiden er knapp. 

Det er sikkert ikke lett å forstå, og heller ikke lett å forklare. Men jeg har ikke overskudd til å ta tak i vekten min, og nå banker både diabetes2 og høyt kolesterol på døren :(  Jeg liker å være i aktivitet og prioriterer det når jeg kan, men det blir for lite. Skal jeg klare å ha fokus på sunn mat, er jeg avhengig av aktivitet. Det sitter i hodet, jeg blir flink med kosten når jeg føler meg sprek. Og motsatt :(  jeg er den som går ned i vekt i ferier, på grunn av mer aktivitet og lave skuldre. 

Hadde vi hatt økonomi til det, skulle jeg tatt ullønnet permisjon for å prioritere meg selv, men vi er så absolutt ikke der på mange år enda :( 

Takk for mange gode innspill, og for at jeg ikke dømmes for hardt :) 

TS

Nei, vekten din kommer til å gå rett opp igjen når du starter i jobb og slutter å trene. Du kan ikke trene deg til normalvekt og deretter gå tilbake til ditt nåværende liv. Denne planen din fungerer ikke på noen måte. Lettvinte løsninger og dårlig tid er bare dårlige unnskyldninger. Det finnes tusen ting du kan spise som er like lettvint som bensinstasjonmat og kjøpebaguetter. Overskuddet kommer når du begynner å trene og spise sunt, INGEN har sagt at det er enkelt. Det er beintøft og skikkelig demotiverende, men det er slik livet funker. Jeg kan garantere deg at vekten går opp igjen når du kommer tilbake til hverdagen, derfor må du tilpasse livsstilen din til hverdagen. Dette høres strengt ut, men å gå ned i vekt er knallhardt og hvis du blir sykemeldt og har fri - går du rett opp igjen + moms i rekordfart når du er "tynn nok og tilbake i jobb". Du MÅ gjøre dette mens hverdagen er normal. 

Anonymkode: c3712...bfb

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...