starie Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Trenger oppskrift på sjokoladeglasur som skal på kald langpannekake. På forhåndtusen takk!
Brunhilde Skrevet 18. januar 2005 #2 Skrevet 18. januar 2005 1 pakke melis siktes sammen med 3-4 ss kakao og 2 s vaniljesukker, røres sammen med 8 ss smeltet margarin og 8 ss sterk kaffe. Smør over kaka, og vips, sjokoladekake med glasur.
starie Skrevet 18. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2005 Jeg glemte å kjøpe kaffe!! Går det bra uten? Har ellers melis, bakekakao, smør, kokesjokolade, vaniljesukker..
Nella Skrevet 18. januar 2005 #4 Skrevet 18. januar 2005 Det er den glasuren jeg stort sett bruker også... Men jeg ville ikke lagd den uten kaffe. Pleier å lage den med mer kaffe og mindre smør, syns det blir for mye smørsmak på en måte. Min smak da. sist brukte jeg bare kaffe, malte noen kaffebønner og lagde kaffe av det. Ble veldig godt. Kanskje nabo'n har litt kaffe??
:-) anna Skrevet 18. januar 2005 #5 Skrevet 18. januar 2005 Liker denne (kaka også...) http://home.no.net/sgsol/matoppskrifter/ka...squickkake.html Jeg bruker forresten ofte bare å blande litt nescafe i det smelta smøret, for jeg har så sjelden kaffen klar...
Arkana Skrevet 18. januar 2005 #6 Skrevet 18. januar 2005 Den beste sjokoladeglasuren er etter min mening å smelte god sjokolade med litt fløte og så røre inn litt smør etterpå. Nam nam. Har ikke noe eksakt mål, men til to plater sjokolade (200 g) bruker jeg ca ½ liten pakke fløte og 4-5 ss smør.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #7 Skrevet 20. januar 2005 Arkana: Hvilken "god sjokolade" bruker du? Mørk eller lys? Kan man bruke vanlig dronningsjokolade?
Arkana Skrevet 20. januar 2005 #8 Skrevet 20. januar 2005 Arkana: Hvilken "god sjokolade" bruker du? Mørk eller lys? Kan man bruke vanlig dronningsjokolade? Det kommer an på hva du liker. Helst bruker jeg sjokolade med minst 70% kakaoinnhold, men har jeg det ikke bruker jeg dronningsjokolade. Personlig synes jeg ikke lys sjokolade hører hjemme i kaker og glasurer.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #10 Skrevet 20. januar 2005 Liker denne (kaka også...) http://home.no.net/sgsol/matoppskrifter/ka...squickkake.html Jeg bruker forresten ofte bare å blande litt nescafe i det smelta smøret, for jeg har så sjelden kaffen klar... Den så god ut! Skal man bruke langpanne eller rund form?
ashera Skrevet 20. januar 2005 #11 Skrevet 20. januar 2005 Jeg gjør omtrent som Arkana, lager sjokoladeganache av smeltet sjokolade og fløte fifty-fifty, men dropper smøret. Ganachen blir blank og fin likevel. Kan også blandes i andre størrelsesforhold, mer sjokolade gir mer konfektaktig ganache eller trøffel, mindre sjokolade gir mer kremaktig. Bruker 70% sjokolade som jeg smleter i vannbad før jeg rører i fløten. Kokesjokolade som er rundt 50% er ikke så verst heller. Denne glasuren/kremen inneholder mindre sukker og smør enn endel andre blandinger, selv om det jo er både karbohydrater og fett i ingrediensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå