Gå til innhold

Oppskrift på god og enkel sjokoladeglasur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger oppskrift på sjokoladeglasur som skal på kald langpannekake.

På forhåndtusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 pakke melis siktes sammen med 3-4 ss kakao og 2 s vaniljesukker, røres sammen med 8 ss smeltet margarin og 8 ss sterk kaffe. Smør over kaka, og vips, sjokoladekake med glasur.

Skrevet

Jeg glemte å kjøpe kaffe!! :klaske: Går det bra uten?

Har ellers melis, bakekakao, smør, kokesjokolade, vaniljesukker..

Skrevet

Det er den glasuren jeg stort sett bruker også...

Men jeg ville ikke lagd den uten kaffe.

Pleier å lage den med mer kaffe og mindre smør, syns det blir for mye smørsmak på en måte. Min smak da.

sist brukte jeg bare kaffe, malte noen kaffebønner og lagde kaffe av det. Ble veldig godt.

Kanskje nabo'n har litt kaffe??

Skrevet

Den beste sjokoladeglasuren er etter min mening å smelte god sjokolade med litt fløte og så røre inn litt smør etterpå. Nam nam. Har ikke noe eksakt mål, men til to plater sjokolade (200 g) bruker jeg ca ½ liten pakke fløte og 4-5 ss smør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Arkana:

Hvilken "god sjokolade" bruker du?

Mørk eller lys? Kan man bruke vanlig dronningsjokolade?

Skrevet
Arkana:

Hvilken "god sjokolade" bruker du?

Mørk eller lys? Kan man bruke vanlig dronningsjokolade?

Det kommer an på hva du liker. Helst bruker jeg sjokolade med minst 70% kakaoinnhold, men har jeg det ikke bruker jeg dronningsjokolade. Personlig synes jeg ikke lys sjokolade hører hjemme i kaker og glasurer.

Skrevet

Jeg gjør omtrent som Arkana, lager sjokoladeganache av smeltet sjokolade og fløte fifty-fifty, men dropper smøret. Ganachen blir blank og fin likevel. Kan også blandes i andre størrelsesforhold, mer sjokolade gir mer konfektaktig ganache eller trøffel, mindre sjokolade gir mer kremaktig. Bruker 70% sjokolade som jeg smleter i vannbad før jeg rører i fløten. Kokesjokolade som er rundt 50% er ikke så verst heller. Denne glasuren/kremen inneholder mindre sukker og smør enn endel andre blandinger, selv om det jo er både karbohydrater og fett i ingrediensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...