AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Jeg har ingenting imot folk med annen hudfarge, MEN når jeg leser en bok og jeg identifiserer meg med hovedkarakteren, så forestiller jeg alltid at karakteren er hvit. Jeg har nettopp begynt å lese en ny bok hvor hovedpersonen skal være mørk, men jeg ser henne som hvit i hodet mitt når jeg leser. Jeg er ikke noe "rasist", det vet jeg, men det er litt rart. Er det fordi man ofte forestiller seg det man er vandt til? Jeg kjenner én mørk person, men jeg har ikke sett den personen på over et år. Anonymkode: 3da1b...3a5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Ser du for deg karakteren med din hårfarge/øyenfarge og kroppsfasong også? Eller er det det samme, bare personen er hvit? Vet ikke hva som er normalt, jeg ser karakterene slik de er beskrevet (selvsagt blandet med egen fantasi, men mørkhudede har mørk hud, blonde har blondt hår og så videre). Føler likevel at jeg lever meg veldig inn i handlingen, og identifiserer meg like mye dersom vi har andre ting til felles. Anonymkode: 7dea7...4c0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 Hjernen din er faktisk laget sånn at den forsøker å forenkle og assosiere for å fortere skape forståelse og "spare" energi. Det er derfor naturlig at du vil se for deg det du er mest vant med, som mest sannsynlig er noen med et nordisk utseendet, når du er norsk bosatt i Norge. Så ja; det er helt normalt. At du reflekterer over det er mer spennende; det viser jo innsikt. Mange tilber en hvit arisk Jesus, uten engang å stille spørsmålstegn ved det Anonymkode: 38c53...074 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Det er helt naturlig å forestille seg ting slik de er i ditt eget liv, og slik at det ligner mest mulig på deg selv. Anonymkode: 9abdb...6f1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 Nei. Det er jo personligheten og livet til den karakteren man assosierer seg med, så du er ikke rasist for å se for deg karakteren som deg/hvit. Anonymkode: 3ba86...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå