AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Mange av vennene mine er i langvarige forhold, og etter å ha snakket med mange av dem på fest i helgen så sitter jeg igjen med et inntrykk av at de sparer fryktelig lite i forhold til hva de lett kunne ha klart. De lever ikke over evne sånn sett (siden de er to), men jeg er synes de setter seg selv i en fryktelig usikker økonomisk situasjon med tanke på fremtidige brudd. De er alle i midten eller slutten av 20-årene, har og har kjøpt leilighet sammen i bedre deler av byen. De sparer jo, men til ferie eller en penere/nyere bil (som de egentlig ikke trenger), og bruker langt mer penger på mat hver måned enn det som strengt tatt er nødvendig... jeg sier ikke at en må leve på 2000 kroner per pers på mat per måned eller spare på absolutt alt, men ut i fra hva de fortalte meg syntes jeg de alle hadde et veldig unødvendig høyt forbruk. Spiser mye ute, svært dyre klær... Er dette noe som er vanlig? Jeg er selv skilsmissebarn, og opplevde at foreldrene mine fikk økonomiske problemer da de skilte seg. Vi "hadde penger" da foreldrene mine var gift, men de hadde ikke råd til å opprettholde den livsstilen da skilsmissen ble et faktum. Nå har ingen av vennene mine barn (enda), men jeg synes likevel det virker litt...merkelig at de ikke bruker sjansen til å spare litt penger? Sjansen for at mange av disse forholdene kommer til å ta slutt er jo ganske høy. Jeg har ikke kjæreste/samboer nå, men lever etter å "planlegge for det verste, men håpe for det beste". Jeg liker ikke tanken på å leve en livsstil som jeg ikke hadde klart å få til med egen inntekt... kanskje jeg bare selv er litt skadet av det foreldrene mine gikk gjennom? Folk skal selvsagt få bruke penger som de vil, og penger jo delvis også til for å nettopp brukes. Men jeg blir litt skremt likevel (og bekymret - disse folkene er jo vennene mine), og lurer derfor på om det vennene mine holder på med er vanlig? Anonymkode: c774e...31a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Jeg tror det er sørgelig vanlig. Man ser stadig tråder her inne om "har lyst til å gå fra mannen, men har ikke råd", og avisoverskrifter om stakkars Tone som havnet i uføret etter samlivsbrudd. Jeg fatter det ikke. Jeg har alltid vært opptatt av å spare, og av å ha en god og solid buffer. Å bruke tusenvis av kroner på en genser eller en veske er hårreisende sløsing i mine øyne. En ting om man er rik, og har plenty til bolig, bil, barn, og alt av uforutsette utgifter. Men når man vet man skal skifte til større bolig, planlegger barn, kanskje må pusse opp, er det helt merkelig at folk ikke sparer mer. Både jeg og samboer har buffer til oppussing av hus, og til vi får barn til våren. I tillegg sparer vi begge til pensjon, samt til andre uforutsette ting. Ingen av oss kommer til å ha noe problemer ved brudd, vi har begge plenty av buffer å ta av til EK til hver vår nye bolig. Men jeg ser jo at spesielt blant de som er litt yngre enn meg, er det vanlig å blåse penger på å spise ute, reise, shoppe, selv om man sitter der med høyt boliglån og gjerne må ta opp lån for å kjøpe bil også. Anonymkode: 67da8...701
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 jeg sparer vesentlig mindre nå som jeg eier bolig sammen min kjæreste enn når jeg var singel og utenfor boligmarkedet. Nå har jeg ikke så mye å spare til. Har litt over 200k på sparekontoen og finner lite glede og lyst i å putte inn så mye jeg kan hver måned. Jeg er voksen og barnløs med god inntekt og lever virkelig livets glade bekymringsløse dager og dette er akkurat sånn jeg vil leve. Hadde jeg derimot stått utenfor boligmarkedet, eller hatt gammel bil eller veldig lyst på noe annet ville jeg fokusert på å spare. Anonymkode: 03932...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Har samme inntrykk, de jeg kjenner i forhold lever i større grad ikke over evne men med mindre økonomiske marginer. Mitt inntrykk er at det rett og slett fordi de har mulighet til det. Man har mindre faste kostnader når man er to (husleie/lån, strøm, oppvarming etc.) og man kan spare litt på å kjøpe inn større kvanta mat. Anonymkode: 585d6...dd5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 Jeg tenker du bør la dem leve sine liv, og så lever du ditt eget liv. Det gir ingen livsverdi å spekulere i hva venner gjør eller ikke gjør. Anonymkode: 19776...bf6 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg tenker du bør la dem leve sine liv, og så lever du ditt eget liv. Det gir ingen livsverdi å spekulere i hva venner gjør eller ikke gjør. Anonymkode: 19776...bf6 Jeg spekulerer jo ikke, jeg vet jo at de ikke akkurat sparer særlig mye (med unntak av feriesparing). Dette har de jo sagt til meg selv. Jeg startet bare denne tråden for å finne ut av om det er vanlig. Anonymkode: c774e...31a 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Vi sparer nok et par hundre tusen i året hver. Føler ikke at det er noe som reduserer livskvaliteten vår akkurat. Anonymkode: bcd70...bf0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Det stemmer med min oppfatning også, selv om alle mine venninner står utenfor boligmarkedet (de er 22-23). Kanskje det er fordi man oftere gjør dyrere ting når man har kjæreste. Som for eksempel kino, spise ute, flere ferier osv. Anonymkode: 5b7e9...4b3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 Par i midten/slutten av 20-årene her. Sparer 50% av lønna, vi. Spiser fortsatt ute et par gang i mnd og kjøper kvalitetsvarer på matbutikken. Vi kjøper ikke merkeklær, da. Og har ikke billån, forbrukslån mm. Reiser på én ferie i året. Anonymkode: 9ce72...8f3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #10 Skrevet 19. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Par i midten/slutten av 20-årene her. Sparer 50% av lønna, vi. Spiser fortsatt ute et par gang i mnd og kjøper kvalitetsvarer på matbutikken. Vi kjøper ikke merkeklær, da. Og har ikke billån, forbrukslån mm. Reiser på én ferie i året. Anonymkode: 9ce72...8f3 Eier eller leier bolig? By eller distrikt? Har mye å si hvor man bor og om man eier bolig. Jeg er likevel veldig enig i at unge folk i dag er helt ekstremt naive med tanke på at sykdom og alderdom er uunngåelig i løpet av et liv, for ikke å snakke om dersom man velger å få barn. Begynn å regne på hva det vil koste å ha to personer i en ok levestandard i 30 år uten vanlig inntekt men bare pensjon - et scenario som ikke er utenkelig i vårt samfunn. La oss si du er så heldig å være frisk hele ditt liv, og få helt friske barn, og så pensjonerer du deg ved 67. Med dagens levealder skal du likevel fylle sju dager i uka med noe som føles meningsfylt, i kanskje tretti år. Du skal med ditt daglige virke i friske leveår finansiere et noenlunde ok trygt liv hele "alderdommen". Sparing kan ikke starte for tidlig. Du får heller sitte der og si "hva var det jeg sa", for din generasjon virker veldig overfladiske mtp økonomi Anonymkode: d448d...7c1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #11 Skrevet 19. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eier eller leier bolig? By eller distrikt? Har mye å si hvor man bor og om man eier bolig. Anonymkode: d448d...7c1 Eier i Oslo. Det er nok lettere å spare her da man har mye lavere utgifter til transport. Anonymkode: bcd70...bf0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #12 Skrevet 19. september 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Eier eller leier bolig? By eller distrikt? Har mye å si hvor man bor og om man eier bolig. Jeg er likevel veldig enig i at unge folk i dag er helt ekstremt naive med tanke på at sykdom og alderdom er uunngåelig i løpet av et liv, for ikke å snakke om dersom man velger å få barn. Begynn å regne på hva det vil koste å ha to personer i en ok levestandard i 30 år uten vanlig inntekt men bare pensjon - et scenario som ikke er utenkelig i vårt samfunn. La oss si du er så heldig å være frisk hele ditt liv, og få helt friske barn, og så pensjonerer du deg ved 67. Med dagens levealder skal du likevel fylle sju dager i uka med noe som føles meningsfylt, i kanskje tretti år. Du skal med ditt daglige virke i friske leveår finansiere et noenlunde ok trygt liv hele "alderdommen". Sparing kan ikke starte for tidlig. Du får heller sitte der og si "hva var det jeg sa", for din generasjon virker veldig overfladiske mtp økonomi Anonymkode: d448d...7c1 Akershus, stor by. Eier. Anonymkode: 9ce72...8f3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 Hva vil du egentlig med denne tråden, TS? Få bekreftelse på at du er såååå flink, såååå fornuftig og såååå mye bedre enn vennene dine? Det er jo ganske innlysende dette her: Ja, det er fornuftig å være noenlunde nøysom. Nei, det er ikke spesielt smart med stort forbruk på unødvendig luksus. Og ja, det er lett å være etterpåklok den dagen forholdet eventuelt tar slutt og man gjerne skulle hatt mer egenkapital til å etablere seg på nytt. Men det er nå engang slik at folk har frihet til å forvalte sine egne penger. Ting blir verken bedre eller dårligere for vennene dine av at du spekulerer på hva som hadde vært best for dem. Spør de deg om råd, så gi dem gjerne det, men utover det er det ikke noe du egentlig har noe med. Anonymkode: 091d8...b89 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #14 Skrevet 19. september 2017 Enig med vedkomne over her. TS, det er absolutt ikke ditt sted å mene hvordan vennene dine skal bruke pengene. Ja, det er normalen. Da jeg var 25 leste jeg at min aldersgruppe sparte i gjennomsnitt 500(!!),- i mnd. Hva slags buffer blir det? Men er det mitt problem? Nei, så lenge jeg lever som jeg føler meg komfortabel med. Anonymkode: 9ce72...8f3 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 Jeg tror det er helt vanlig. Dessverre. Anonymkode: 347ef...013
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #16 Skrevet 19. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Hva vil du egentlig med denne tråden, TS? Få bekreftelse på at du er såååå flink, såååå fornuftig og såååå mye bedre enn vennene dine? Det er jo ganske innlysende dette her: Ja, det er fornuftig å være noenlunde nøysom. Nei, det er ikke spesielt smart med stort forbruk på unødvendig luksus. Og ja, det er lett å være etterpåklok den dagen forholdet eventuelt tar slutt og man gjerne skulle hatt mer egenkapital til å etablere seg på nytt. Men det er nå engang slik at folk har frihet til å forvalte sine egne penger. Ting blir verken bedre eller dårligere for vennene dine av at du spekulerer på hva som hadde vært best for dem. Spør de deg om råd, så gi dem gjerne det, men utover det er det ikke noe du egentlig har noe med. Anonymkode: 091d8...b89 Du misforstår denne tråden ganske kraftig dersom du tror at jeg er ute etter å føle meg bedre enn vennene mine med denne tråden. Jeg er ikke "såååå flink" til å spare - det er ikke slik at jeg snur på hver eneste krone og er super gniten. Jeg er med på sosiale aktiviteter, går på kino, spiser god mat (som regel hjemme). Lever ikke akkurat på noe sparebluss. Likevel sparer jeg som er en person langt mer enn vennene mine gjør som to. Akkurat det synes jeg er sykt. Det jeg er ute etter å finne ut av er om det opplegget vennene mine driver med er helt vanlig eller ei. Det er jo litt lettere for meg å lufte tankene med dem om å kanskje spare litt mer dersom det her er mer uvanlig enn vanlig... Anonymkode: c774e...31a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #17 Skrevet 19. september 2017 Det må være de samme av dere som elsker disse trådene der dere vilt og uhemmet kan skryte av dere selv og hvor bemidlede dere er. Eller hvor flinke. 😂😂 Anonymkode: d3a73...799 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #18 Skrevet 19. september 2017 Med mindre man har veldig god oversikt over andres økonomi, har man dårlig grunnlag for å mene så mye om forbruket deres. Og man får ikke automatisk veldig god råd av å være to (særlig ikke når to blir tre, fire eller fem). Noen utgifter kan deles på to, men på andre felter kan vinninga gå opp i spinninga, og tjener man ikke bra alene gjør man heller ikke det sammen med noen. Det er helt klart lettere økonomisk i par enn alene, men det er ingen magisk tryllestav. Anonymkode: 2aa49...635 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #19 Skrevet 19. september 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akershus, stor by. Eier. Anonymkode: 9ce72...8f3 Ehh? Det finnes ingen store byer i Akershus. Anonymkode: 10f14...3aa 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #20 Skrevet 19. september 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med vedkomne over her. TS, det er absolutt ikke ditt sted å mene hvordan vennene dine skal bruke pengene. Ja, det er normalen. Da jeg var 25 leste jeg at min aldersgruppe sparte i gjennomsnitt 500(!!),- i mnd. Hva slags buffer blir det? Men er det mitt problem? Nei, så lenge jeg lever som jeg føler meg komfortabel med. Anonymkode: 9ce72...8f3 Nå er jo gjennomsnittsstudenten 28 år. Det er normalt og vanlig at studenter ikke har kapasitet til å spare så mye. Dette vil påvirke gjennomsnittet. Anonymkode: c8001...ccb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå