AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Jeg er relativt ny på dette. Siden jeg er den eneste i min fagforening i min kommune - ingen tillitsvalgt, må jeg forhandle for meg selv. Jeg har sett litt på en lønnsundersøkelse fagforbundet hadde og funnet ut at eg ligger ca 40.000kr lavere enn gjennomsnittet i tilsvarende stilling. Jeg får etter garantilønnstabell. En kollega av meg har sagt at jeg alltid må be om litt mer enn hva jeg egentlig vil ha, så han mener jeg bør dra den opp til 50.000kr. Jeg synes det høres helt sprøtt høyt ut og jeg kommer vel til å bli stemplet som gal??? 😂 jeg har en del gode argumenter å komme med, men usikkert på om det er for mye å be om.. Hva ber dere andre om? Her er det ikke snakk om verken videreutdanning eller master. Kun bachelor. Anonymkode: 426a8...56f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Du må ikke bare se på snittet for "tilsvarende stilling". Man har ting som ansiennitet, hvor mye andre frynsegoder man har på jobben, etc, som spiller inn. Å be om 40-50 000 opp i lønn er galskap. Med mindre du ligger hemningsløst bak alle andre, noe det ikke virker som om du gjør. Jeg har doktorgrad i informatikk, og jeg ligger ca 100 000 under snittet innen min bransje av de som ble ferdigutdannet samtidig som meg. Men det betyr ikke at jeg har urimelig lav lønn. Noen har veldig høy lønn grunnet ekstraansvar, at de jobber mye overtid, ugunstige tider, beredskapstillegg, mye ansvar, lite frysegoder utenom lønnen, whatnot. Jeg har aldri gått opp mer enn 15 000 om gangen, etter 10 år i det private næringsliv. I min gamle jobb tjente jeg enda dårligere, men der hadde vi til gjengjeld 2 uker ekstra ferie, samt sommertid i 4 mnd året hvor vi bare jobbet 7 timer dagen, i tillegg til fri mobiltelefon (her jeg jobber nå må vi kjøpe telefon helt selv), gratis trening i arbeidstiden i tillegg til 50% raball på Sats, tilgang til skitbillige firmahytter/leiligheter rundt om i både Norge i sør-europa, veldig gode rabatter på programvare til privatpc'er, rabatter hos diverse flyselskaper, osv osv osv osv. Så om jeg regnet den ekstra ferien om til lønn, tjente jeg faktisk mer i gamlejobben enn nå.... Anonymkode: 559e8...165 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 Jeg lå på 474 000 og snittet til de i samme sektor, stilling og ansiennitet som meg lå på 519. Jeg ba om å komme meg opp til snittet i alle fall. Fikk 540. Liten bedrift, snill sjef. Anonymkode: 89f8d...045
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Jeg kjenner flere som har gått opp 50.000 i lønnsforhandlinger. Eksempelvis en venninnedom gikk fra fra 400.000 til 450.000, og deretter 475.000 et halv år senere. Det var i privat sektor. De har da lagt til grunn snittlønn for yrkesgruppe og egen kompetanse. Anonymkode: 69598...149 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er relativt ny på dette. Siden jeg er den eneste i min fagforening i min kommune - ingen tillitsvalgt, må jeg forhandle for meg selv. Jeg har sett litt på en lønnsundersøkelse fagforbundet hadde og funnet ut at eg ligger ca 40.000kr lavere enn gjennomsnittet i tilsvarende stilling. Jeg får etter garantilønnstabell. En kollega av meg har sagt at jeg alltid må be om litt mer enn hva jeg egentlig vil ha, så han mener jeg bør dra den opp til 50.000kr. Jeg synes det høres helt sprøtt høyt ut og jeg kommer vel til å bli stemplet som gal??? 😂 jeg har en del gode argumenter å komme med, men usikkert på om det er for mye å be om.. Hva ber dere andre om? Her er det ikke snakk om verken videreutdanning eller master. Kun bachelor. Anonymkode: 426a8...56f Du må såklart be om det du fortjener og litt til. Selv lå jeg langt bak de andre på min avdeling og ba derfor om 100.000 sist forhandling. Jeg fikk 70.000. Det hører med til historien at jeg hadde veldig gode argumenter så ledelsen hadde nesten ingen mulighet til å sno seg unna da fagforeningen gikk på de (det var kjønnsforskjell med i bildet). Be fagforeningen om hjelp. Selv om de ikke kan være til stede i forhandlingen kan de hjelpe deg med hvordan du skal gå fram. Anonymkode: fe29e...d43
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 Jeg har 384.000 og ba om 400.000, litt etter tips fra personalansvarlig som egentlig ikke kunne si så mye. Fikk bare noen timer på meg til å finne ut av det, og vet ikke når man får svar. En økning på tusen kroner måneden hadde jo vært fint, jobber i kommunen så får ikke mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: f4027...405
Stortroll Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Jeg gikk nylig opp 80 000. Jeg krevde det ettersom jeg lå veldig under gjennomsnitt. Kontormedarbeider, lå på 380, får nå 450 (snitt). Viste til hva jeg tilførte firma, sjefen prøvde å gi meg en skammelig liten økning (10 000 i året) men jeg stod på mitt og etter 2 mnd forhandling fikk jeg det jeg ville. Sjefen trodde nok jeg kom til å gi meg på kravet, men ga selv opp når han forsto hvor bestemt jeg var. Dette hadde forøvrig vært et irrotasjonsmoment for meg i lang tid, og hatet tanken på forhandling igjen senere (ville jo ikke virke utakknemlighet ettersom jeg virkelig elsker jobben min), men visste dette var den eneste forhandlingen jeg kom til å klare ha, så var derfor mer bestemt. Lykke til med forhandling, og husk at menn tjener 15 % mer enn kvinner for vi er for ydmyk til å kreve det vi faktisk fortjener. Girlpower!! 👍 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Bare for å være en stemme i den andre enden av skalaen, så har min klubb klart å skvise ut mellom 4-10 000 de siste årene. Vi har ikke noe stort slep å ta igjen siden vi ligger ganske bra an lønnsmessig, og bransjen har slitt i flere år. Da sitter pengene langt inne hos ledelsen, forståelig nok. Anonymkode: 70712...d1e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 Ber ikke om høyere lønn. Er bare glad jeg har en jobb å gå til Anonymkode: 25a84...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er relativt ny på dette. Siden jeg er den eneste i min fagforening i min kommune - ingen tillitsvalgt, må jeg forhandle for meg selv. Jeg har sett litt på en lønnsundersøkelse fagforbundet hadde og funnet ut at eg ligger ca 40.000kr lavere enn gjennomsnittet i tilsvarende stilling. Jeg får etter garantilønnstabell. En kollega av meg har sagt at jeg alltid må be om litt mer enn hva jeg egentlig vil ha, så han mener jeg bør dra den opp til 50.000kr. Jeg synes det høres helt sprøtt høyt ut og jeg kommer vel til å bli stemplet som gal??? 😂 jeg har en del gode argumenter å komme med, men usikkert på om det er for mye å be om.. Hva ber dere andre om? Her er det ikke snakk om verken videreutdanning eller master. Kun bachelor. Anonymkode: 426a8...56f Hvor lenge har du arbeidet hos arbeidsgiver? Har du tidligere vært i en forhandlingssituasjon? Har du fått nye arbeidsoppgaver gjennom siste året? Mere ansvar? Utviklet noe nytt i jobben som har vært positivt for arbeidsplassen eller deg selv? Kan du si at du kan ta mere ansvar om du får mere lønn? En ting er å sammenligne med en lønnsundersøkelse, en annen ting er hva som er lønnen hos andre i tilsvarende stilling hos samme arbeidsgiver. Har du gode argumenter, så legg på 3-5 % i lønnskravet. Anonymkode: 393b5...8b0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ber ikke om høyere lønn. Er bare glad jeg har en jobb å gå til Anonymkode: 25a84...6d5 Ja, det er jo ditt tap da. Vi er alle glade for å ha en jobb, men å jobbe under store (ubegrunnede) lønnsforskjeller er uaktuelt. Anonymkode: 89f8d...045 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #12 Skrevet 19. september 2017 TS her! Jeg sammenlignet meg selv med de som har samme ansiennitet som meg uten lederansvar. Jeg har ikke lederutdannelese og har ingen under meg, men siden jeg er alene i min kommune så er det jeg som har ansvaret for yrket mitt og organiserer den selv. Jeg har stort arbeidspress og er i grunn overarbeidet. Det burde ha vært 2 stk i den stillingen i kommunen, men det er vanskelig å få til pga økonomi. I tilegg har jeg flere ansvarsområder som jeg skal dekke, men desverre så har jeg ikke tid til å jobbe aktivt med noen av dem. Vet ikke hvor reelt det er å kunne gå opp så mye i lønn i en kommune, men jeg har også har vidunder historier om folk som har godt opp så mye som 100.000kr. En kollega av meg (ulik utdanning, men også bachelor utdannet og samme lønnsstege som meg) som har mindre erfaring, men er mann fikk tillegg for det ene og det andre når han begynte i jobben.. forhandlet ikke til seg noe. Kjente jeg ble irritert for det, men jeg syntes det var vanskelig å forhandle seg frem til lønn før jeg helt visst hva jeg gikk til.. Anonymkode: 426a8...56f
engelenmin Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 Jeg er kommunalt ansatt. søkte om 20.000 og venter spent på svar. argumentene mine er at jeg bruker mye tid utenom vanlig arbeidstid, en vannvittig arbeidssituasjon med trakassering daglig (ungdom med mye problematferd og vansker) og mye forberedelser i motsetning til andre ansatte som jobber rundt andre brukere. Samt at jeg tar endel administrativt. Hos oss er det svært vanskelig å få gjennomslag for lønnsøkninger, så jeg er virkelig spent på om dette vil gi meg noe som helst.
Zienna Skrevet 19. september 2017 #14 Skrevet 19. september 2017 Jeg har aldri, gjennom mer enn 40 år i arbeidslivet, bedt om høyere lønn. Forventer at min leder gjør hva som forventes av h*m, dvs. å vurdere min arbeidsinnsats og sørge for at jeg har en rettferdig lønn i forhold til de jeg kan sammenlignes med. Har selv vært leder, og mislikte sterkt ansatte som kun var opptatt av egen lønn, dreit i sine kolleger og kun kjørte sitt eget løp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå