Gå til innhold

Sende melding til legen på Facebook? Jeg er betatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i den kinkige situasjonen at jeg er betatt av en spesialistlege jeg var hos i forbindelse med et midlertidig utlslett. Helt fra starten følte jeg det var en tiltrekning mellom oss. Kommer altså ikke til å se ham mer, behandlingen er avsluttet og det er vel forbudt for ham å legge an på meg... Så, er det helt sinnssykt å ta kontakt på nett? Burde jeg bare la det ligge? Er ganske sikker på at han er singel. 

Anonymkode: eebba...713

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, nå begynner du jammen meg igjen :P 

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville ha deaktivert kontoen min til lysten gikk over.

Etisk gråsone for legen, og er han i den alderen at han er etablert som spesialist så er han jo gjerne også etablert på privat front. De fleste leger verner godt om privatliv og passer på hva som legges ut i sosiale medier nettopp på grunn av slike situasjoner.

Anonymkode: 2159d...ccf

• Liker 2
Skrevet

Here we go again ..:roll:

La legen være i fred , er mitt beste råd. Forsåvidt alltid det beste rådet i slike tråder. 

Anonymkode: 2a36d...f06

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Nå må du gi deg, NEI DU SKAL IKKE SENDE MELDING TIL LEGEN; LA HAN VÆRE I FRED OG SLUTT MED STALKINGEN!!!!!!!!!!!

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Må enkelte ha det inn med teskje?

Nei, du skal ikke sende den meldingen til legen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

nå må du gi deg, la folk være i fred. Denne legen vil få deg tvangsinnlagt hvis du stalker han mer nå!

Endret av makkapakka
  • Liker 4
Gjest Evelynita
Skrevet

Men herregud. Til og med jeg som ikke er her å mye har sett alle trådene dine. Kan du slutte!?

Skrevet

Send meldingen til moren hans i stedet. Hun kjenner sønnen sin så godt at hun kan videresende om hun tror du er god nok for ham, eller slette den uten å si now til ham om han kommer til å avvise deg. 

For å få kontaktinformasjonen til moren hans kan du skrive en melding på veggen hans eller avertere i lokalavisen under fullt navn.

Eventuelt så kan du bestille et syngende telegram, men melding direkte til ham på Facebook er en svært dum idé. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et Crush på fastlegen min. Jeg gjør ikke noe med det fordi jeg vet at det bunner i at han er god på kommunikasjon og ser meg når jeg er der. Jeg antar at han utenfor jobb er en helt vanlig fyr som ikke lytter oppmerksom på alt kona sier. 

Anonymkode: c50f9...3df

• Liker 3
Skrevet

Er det samme person som oppretter alle disse trådene, bare med litt ulik vri?

Men hvis det faktisk er sånn at det er snakk om en spesialist man bare har vært i kontakt med i forbindelse med et utslett, der behandlingen er avsluttet, så kan vel trådstarter sende en melding uten at det er gitt at legen vil avslå.

Men hva er sjansen for at en lege faller for en pasient da... Langt mer sannsynlig at pasienten forveksler vennlighet og oppmerksomhet med noe annet. En god lege skal jo vise interesse og empati for pasientene sine, så det fornuftige er nok å ikke legge for mye i det. De gjør bare jobben sin, og pasientene er ikke noe legen tenker noe mer på når de har forlatt kontoret.

Anonymkode: 16cb6...8ce

• Liker 2
Skrevet

Midlertidig utslett? :ler: 

jaja det er ikke så greit å være betatt av legen din altså jeg ser den. Har opplevd det jeg også men det viste seg at han var mye yngre og da fikk jeg veldig sjokk over meg selv over at jeg kunne falle for en så ung mann. Lykke til TS blir spennende å høre hvordan det dette går. 

Anonymkode: 1e825...752

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Men hvis det faktisk er sånn at det er snakk om en spesialist man bare har vært i kontakt med i forbindelse med et utslett, der behandlingen er avsluttet, så kan vel trådstarter sende en melding uten at det er gitt at legen vil avslå.

Men tar vi det teoretiske spranget fra å sende en melding til at det mot formodning skulle utvikle seg noe mer, så har TS satt legen i en vanskelig situasjon profesjonelt. Det er ikke opp til tidligere lege og pasient å vurdere hvorvidt et forhold dem mellom er etisk forsvarlig eller ikke. Slike saker avgjøres på individuelt grunnlag, og meg bekjent som oftest med strengere utfall enn overtrampet kanskje skulle "tilsi" til menigmann. "Ekte kjærlighet" er ikke formildende. Helsepersonell har derfor alt å miste på å ha privat kontakt med tidligere pasienter.

Jeg personlig synes det er åpenbart at man ved å kontakte tidligere lege eller behandler i håp om å innlede kontakt av intim karakter, setter dennes profesjonelle integritet i fare. Tenker man så godt om personen at man kan se for seg å være i et forhold med ham eller henne, så bør man også kunne sette denne personens virke så høyt at man ikke gambler hodeløst med det for egen lysts skyld.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tar vi det teoretiske spranget fra å sende en melding til at det mot formodning skulle utvikle seg noe mer, så har TS satt legen i en vanskelig situasjon profesjonelt. Det er ikke opp til tidligere lege og pasient å vurdere hvorvidt et forhold dem mellom er etisk forsvarlig eller ikke. Slike saker avgjøres på individuelt grunnlag, og meg bekjent som oftest med strengere utfall enn overtrampet kanskje skulle "tilsi" til menigmann. "Ekte kjærlighet" er ikke formildende. Helsepersonell har derfor alt å miste på å ha privat kontakt med tidligere pasienter.

Jeg personlig synes det er åpenbart at man ved å kontakte tidligere lege eller behandler i håp om å innlede kontakt av intim karakter, setter dennes profesjonelle integritet i fare. Tenker man så godt om personen at man kan se for seg å være i et forhold med ham eller henne, så bør man også kunne sette denne personens virke så høyt at man ikke gambler hodeløst med det for egen lysts skyld.

En løsning kan nok være å bytte yrke i så tilfelle? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen er nok helt fint i stand til å gjøre en vurdering på om det er galt å innlede noe med denne pasienten, eventuelt i samråd med kollegaer. Da basert på den profesjonelle relasjonens art og varighet. Det er ikke sånn at en tidligere pasient "velter karrieren" til en lege ved å be ut vedkommende. :P

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En løsning kan nok være å bytte yrke i så tilfelle? 

Fratas helsepersonell lisensen, i ytterste konsekvens, så er det ikke bare å bytte. En legespesialist har ikke nødvendigvis en umiddelbar, ønsket backup å falle tilbake på. Nå er vi jo inne på worst case-scenario, men det gjelder å holde tunga rett i munnen og unngå å blande jobb og privatliv så langt det lar seg gjøre. Både lege og pasient har et ansvar for å greie dette, men skal skyld fordeles i en teoretisk sak så vil det være legen som må ta ansvar og eventuell straff.

Legens ansvar for å ikke omgås seksuelt med pasientene sine stammer forøvrig helt tilbake til Den hippokratiske ed;

"I ethvert hus jeg kommer til vil jeg gå inn bare for pasientenes beste, holde meg selv langt fra all forsettelig skade og all forlokkelse til å elske med kvinner eller menn, fri eller trell."

Jeg har møtt veldig, veldig hyggelige leger i min tid jeg også, men jeg har respekt nok for disse til at jeg lar det være med tanken.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Legen er nok helt fint i stand til å gjøre en vurdering på om det er galt å innlede noe med denne pasienten, eventuelt i samråd med kollegaer. Da basert på den profesjonelle relasjonens art og varighet. Det er ikke sånn at en tidligere pasient "velter karrieren" til en lege ved å be ut vedkommende. :P

Jeg skrev at "tar vi det teoretiske spranget fra å sende en melding til at det mot formodning skulle utvikle seg noe mer (...)".

Tar man kontakt, så kan man ikke vite sikkert hvilket svar man får. Får man et "ja", så har situasjonen allerede gått for langt. Derfor bør man unngå å sette legen i en slik situasjon til å begynne med.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fratas helsepersonell lisensen, i ytterste konsekvens, så er det ikke bare å bytte. En legespesialist har ikke nødvendigvis en umiddelbar, ønsket backup å falle tilbake på. Nå er vi jo inne på worst case-scenario, men det gjelder å holde tunga rett i munnen og unngå å blande jobb og privatliv så langt det lar seg gjøre. Både lege og pasient har et ansvar for å greie dette, men skal skyld fordeles i en teoretisk sak så vil det være legen som må ta ansvar og eventuell straff.

Legens ansvar for å ikke omgås seksuelt med pasientene sine stammer forøvrig helt tilbake til Den hippokratiske ed;

"I ethvert hus jeg kommer til vil jeg gå inn bare for pasientenes beste, holde meg selv langt fra all forsettelig skade og all forlokkelse til å elske med kvinner eller menn, fri eller trell."

Jeg har møtt veldig, veldig hyggelige leger i min tid jeg også, men jeg har respekt nok for disse til at jeg lar det være med tanken.

Men nå snakker vi om en tidligere pasient...

Denne har vært linket til i de andre trådene til trådstarter, og her ser man jo at det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.
"Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om..."
http://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men nå snakker vi om en tidligere pasient...

Denne har vært linket til i de andre trådene til trådstarter, og her ser man jo at det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.
"Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om..."
http://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient

Det er, som jeg tidligere har nevnt, en etisk gråsone. Eksemplet slik det fremstilles i HI, er kanskje blant de mer uskyldige.

Det kan jo være spennende med en debatt omkring eventuelle ringvirkninger når et "akseptabelt" forhold finner sted. Legens andre pasienter har krav på at legen forholder seg profesjonelt i utøvelsen av legerollen, og at h*n ikke utnytter sin posisjon, og da tenker jeg at det kan være problematisk for andre å forholde seg til en lege som viser seg å være i stand til å sette profesjonaliteten til side. Selv for "ekte kjærlighet".

Et annet relevant moment er problemstillingen omkring hvordan man i individuelle tilfeller kan avklare at pasienten i en slik dynamikk ikke er blitt utnyttet, eller påvirket på en måte pasienten ellers ikke ville ha blitt. Oppfatter pasienten alltid dette klart selv, for eksempel? Dette vil være særlig viktig i saker hvor oppfølgingen mens vedkommede var pasient har vært tett, som hos en fastlege eller en psykolog.

Lovverket vi har er på plass for å beskytte mennesker i en sårbar situasjon. Så hvordan man skal forholde seg til lovverket når man ikke ønsker denne beskyttelsen, er i grunn interessant. Det finnes også eksempel på saker hvor pasienten, etter et brudd, har valgt å dra nettopp utnyttelseskortet om det nå skulle medføre riktighet eller ikke.

Spørsmålet mitt blir vel egentlig hvordan man i et slikt tilfelle kan sikre begge parter, også når en tid har gått og forelskelsen kanskje avtar litt. Man bør i hvert fall være klar på forhånd over risikoen man velger å ta.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...