AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Del Skrevet 18. september 2017 Statlige stillinger lyses alltid ut med en stillingsbetegnelse (førstekonsulent, rådgiver, seniorrådgiver osv), og etter betegnelsen følger en stillingskode. Samtidig står det ofte i utlysningsteksten at «stillingen lønnes som førstekonsulent, kode xxxx, i henhold til Statens lønnsregulativ». Beklager hvis jeg er utrolig tungnem, men hvor står lønnsintervallene til de ulike stillingene? Gi meg gjerne en lenke Lønnstrinn finner jeg, men hvilke lønnstrinn som er knyttet til de ulike kodene er ikke akkurat publikumsvennlig å finne. Hvorfor kan de ikke operere med kroner og øre istedenfor koder og trinn? Kom ikke her og si at det er fordi at det blir så mye enklere ved lønnsforhandlinger, for det går heeeelt fint å oppjustere en stilling med et visst antall kroner, og ikke et visst antall lønnstrinn. Norske kommuner har klart det for lengst, så hvorfor ikke staten? Anonymkode: 78434...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 18. september 2017 #2 Del Skrevet 18. september 2017 I staten er det nå to hovedtariffavtaler, hvor den ene opererer med lønnstrinn og den andre med kronebeløp. Dersom du er uorganisert sorterer du under den som har lønnstrinn. https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/Statlig-arbeidsgiverpolitikk/lonn-og-tariff-i-staten/lonnstabeller/id438643/ For å finne stillingskoder og tilhørende lønnsspenn, må du til selve hovedtariffavtalene og vedlegget som heter lønnsplanhefte. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hta-2016-2018/id696502/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Del Skrevet 18. september 2017 Tusen tusen takk! Dette ville jeg aldri funnet ut av selv. De gjør det såpass vanskelig at selv relativt oppegående folk vil måtte lete en stund. Jeg har sett på litt, men har ikke lest alt. Håper du kan hjelpe meg ved å svare på et par spørsmål til. 1. Når en stilling med benevnelsen førstekonsulent, har stillingskode 1408 og er plassert i lønnsramme 21: hvor i lønnsramme 21 blir man egentlig plassert? Jeg ser det er en ansiennitetsstige vannrett i tabellen, og ansiennitet er et godt kjent konsept, men loddrett i tabellen er det flere alternative stiger. Hva bestemmer hvilken av de alternative stigene i lønnsrammen man blir plassert på? 2. Hva skjer hvis man er medlem i Akademikerne, men søker stillinger som ikke er typisk akademikerstillinger? Jeg er organisert i et av akademikerforbundene, men hvordan vil det stille seg dersom jeg søker en førstekonsulentstilling? Jeg er selvsagt innstilt på at lønnsnivået gjenspeiler stillingens «status», men får jeg lønnsplassering i kroner eller som lønnstrinn på en stige? På forhånd takk for tålmodigheten! Anonymkode: 78434...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 18. september 2017 #4 Del Skrevet 18. september 2017 1. Arbeidsgiver bestemmer alternativ. Dvs at du er sikret et minste nivå basert på ansiennitet. I tillegg er det for stillingen som førstekonsulent også bestemt uttelling for utdanning. Hvis du ser på s. 32 i tariffavtalen for Akademikerne står det oppgitt SKO 1408, lønnsramme 21, og så står det 1 el 2 i siste kolonne. Det viser til spesielle godskrivingsregler som står på side 12, og da skal du også få godskriving for din høyeste utdanning, dvs enten for bachelor eller master. Men arbeidsgiver kan velge å gå høyere enn dette, innafor det som står i annonsen. 2. Du får lønn i henhold til tariffavtalen for akademikerne, uavhengig av type stilling, og skal da få lønnen oppgitt som et kronebeløp. Men det avhenger jo av at de vet at du er akademiker, og det vet de ikke før du eventuelt har fortalt dem det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Del Skrevet 18. september 2017 Tusen takk @Viktualia! Anonymkode: 78434...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå