Gå til innhold

"Så hva gjør du på da?" Hva svarer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For oss som er på aap, ufør, arbeidsledig langtid og lignende. Hva svarer dere når dere får dette spørsmålet? Jeg har prøvd meg frem over årene, men synes det fremdeles er vanskelig å finne gode alternativer hvor jeg slipper å lyge, ikke må nøle og gå rundt grøten for mye, og samtidig ikke skremmer den jeg snakker med.

Så vær så snill, list opp alternativer og ideer sånn at vi sammen kan finne gode løsninger på dette problemet som dukker opp i så og si alle sosiale settinger for alle i disse gruppene! Takk :-)

Anonymkode: 7e4c3...129

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg er langtidssykemeldt".

Anonymkode: cbab1...533

• Liker 1
Skrevet

En venninne sier bare "Jeg jobber ikke" og da blir det helt stille før de stotrer seg avgårde til et annet emne. Synes det er greit å si det, ingen som har noe med hvorfor man ikke jobber og det å lyve om hva man gjør funker ikke i lengden.😊

Anonymkode: 29070...54c

Skrevet

"Jeg gjør ikke "på" noe. Spør du hva jeg jobber med?"

Anonymkode: 0e1df...ab1

• Liker 6
Skrevet

"Jeg jobber hjemmefra" (De har ingenting med hva jobben går ut på, selv om det stort sett er hvile og trening for å fungere. Har gjerne en "plan" klar i hodet, om håndarbeid for å selge, skribent e.l.)

"Jeg studerer, men har en pause pga sykdom" (De har ingenting med hvor lenge jeg har hatt pause, og man kan snakke videre om studier.)

"Jeg er delvis ufør, men søker jobber for resten" (Delvis ærlig, men ikke såpass at det dreper samtalen. Da kan man snakke videre om jobbsøking.)

Å være ærlig har jeg funnet ut at er umulig når man møter folk slik. Enten ser de ned på deg, eller så skal de grave i helsa di, eller så begynner de med sympatierklæringer.

Anonymkode: d7a8b...632

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En venninne sier bare "Jeg jobber ikke" og da blir det helt stille før de stotrer seg avgårde til et annet emne. Synes det er greit å si det, ingen som har noe med hvorfor man ikke jobber og det å lyve om hva man gjør funker ikke i lengden.😊

Anonymkode: 29070...54c

det var ikke dumt. Kanskje tenker de seg litt om neste gang. Jeg hater at dette er det mest vanlige spørsmålet når fremmede folk skal sosialisere med hverandre. Jeg spør ALDRI folk hva de jobber med før jeg er helt sikker på at de jobber.

Anonymkode: db557...76b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg jobber hjemmefra" (De har ingenting med hva jobben går ut på, selv om det stort sett er hvile og trening for å fungere. Har gjerne en "plan" klar i hodet, om håndarbeid for å selge, skribent e.l.)

Anonymkode: d7a8b...632

bruker denne, og mumler kanskje noe om selvstendig næringsdrivende eller enkeltforetak.

Skrevet

Sier jeg er mellom jobber.

Anonymkode: b0a8f...65f

Skrevet

Det der irriterer meg, at noen tro at det man har som lønnet arbeid på en måte definerer hvem du er.. Nå har jeg både en grei jobb og en master osv så relativt grei utdannelse men det har skjedd at jeg sier "hvorfor spør du" rett og slett fordi det i et slikt spørsmål antydes at noen jobber gjør deg mer spennende enn andre som menneske og det er en uting.

Så mitt svar er å snu spørsmålet, hvorfor spør du?

Skrevet

Finnes bare et svar om man er på AAP, sosialen eller ufør. Jeg svarer alltid det samme: Jeg er statsansatt:-)

Anonymkode: 07e0d...ad7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Carrot skrev:

Det der irriterer meg, at noen tro at det man har som lønnet arbeid på en måte definerer hvem du er.. Nå har jeg både en grei jobb og en master osv så relativt grei utdannelse men det har skjedd at jeg sier "hvorfor spør du" rett og slett fordi det i et slikt spørsmål antydes at noen jobber gjør deg mer spennende enn andre som menneske og det er en uting.

jeg er helt enig

Skrevet

"Nei, jeg jobber ikke, har tatt meg fri en stund" svarte jeg, som sant var. "Å, så heldig du er!" var svaret. Var jeg i det vrange hjørnet, sa jeg da "Det har ingen ting med flaks eller uflaks å gjøre, jeg valgte det slik".

Anonymkode: b7bdf...d7a

Skrevet

Jeg er ufør på 6. året og selv mine nærmeste vet ingenting. 

Hvis noen spør sier jeg at jeg jobber i det offentlige. 

Anonymkode: dd7d6...070

Skrevet

Etter mye erfaringer rundt dette har jeg nå endt opp mye med å svare noe jeg er komfortabel med. Siden jeg tross alt er ingeniør, men ikke jobber som det akkurat nå, så er det noe jeg allikevel alltid vil være, så jeg svarer at jeg er ingeniør. Noen fortsetter da med samtalen om andre ting, og så er det de som da spør mer inngående, så til dem svarer jeg videre da at jeg er langtidssykemeldt og er ikke i noe arbeidsforhold akkurat nå. Veldig sjelden det kommer flere spørsmål etter det. Siden jeg har små barn har jeg også noen ganger sagt, etter å ha sagt at jeg er ingeniør, at jeg går hjemme for tiden. 

Jeg har erfart at det å si yrket sitt gir en mer status/anerkjennelse i den friske delen av samfunnet, enn å bare nevne at man er sykemeldt eller går hjemme. Og jeg får faktisk litt mer selvtillit av å si det, rak i ryggen står jeg g sier det jeg skal si nevnt i forrige avsnitt. Og stå krumbøyd og mumle har jeg erfart gir et dårligere inntrykk av meg, og jeg er jo ikke dårligere, eller er mindre smart selv om jeg har blitt syk.

Anonymkode: 2e80a...ea6

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på. Er det noen jeg møter en eller lite, kan jeg si jeg er arbeidsledig. Om de spør hva jeg jobbet med før, sier jeg litt om det jeg har jobbet med før. Til bekjente og familie sier jeg sykmeldt

Anonymkode: 38d78...18a

Skrevet

dere som svarer at dere er statsansatte eller jobber i det offentlige - slipper dere unna så lett da?

Naturlige oppfølgingsspørsmål er jo om du jobber i stat eller kommune, hvilken etat, er det helsevesen, skole eller administrasjon? for eksempel

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Fordi det er et helt standard smalltalk-spørsmål...? Så lenge spørsmål er formulert som i HI og ikke spesifikt spør om jobb kan man jo svare hva man vil - snakke om hobbyer, interesser og andre måter å snu samtalen på. De fleste spør ikke for å grave i privatlivet ditt og være vanskelige, de spør for å ha noe å snakke om og det er naturlig å gripe til det som fyller mye av dagene for de fleste.

Anonymkode: 5b091...540

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis noen spør sier jeg at jeg jobber i det offentlige. 

Dette fører til at vi som i virkeligheten arbeider i det offentlige, ikke tør si det, for da blir vi tatt for å være snyltere.

Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette fører til at vi som i virkeligheten arbeider i det offentlige, ikke tør si det, for da blir vi tatt for å være snyltere.

Tull og vås. Det finnes ikke en eneste person ansatt i det offentlige som er redd for å si det.

Anonymkode: 38d78...18a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er et helt standard smalltalk-spørsmål...? Så lenge spørsmål er formulert som i HI og ikke spesifikt spør om jobb kan man jo svare hva man vil - snakke om hobbyer, interesser og andre måter å snu samtalen på. De fleste spør ikke for å grave i privatlivet ditt og være vanskelige, de spør for å ha noe å snakke om og det er naturlig å gripe til det som fyller mye av dagene for de fleste.

Anonymkode: 5b091...540

ja, det er et helt standard small talkspørsmål, og problemet med det er at det ikke tar høyde for at det kan være vanskelig for samtalepartneren. Når noen stiller det spørsmålet som del av smalltalk, tenker jeg at de mangler livserfaring eller et variert utvalg mennesker i omgangskretsen sin. For hadde de opplevd problemet på kroppen selv, eller blant sine kjære, så ville de valgt et annet smalltalktema. Hva er galt med været liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...