AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Er et par som jeg kjenner til som sender 4 åringene hver for seg til besteforeldre som bor i et annet land ( dette er tvillinger, men de reiser hver for seg) i opptil 2 Mnd av gangen, dette hat pågått siden barna var 2 år. De er borte inopptil et par Mnd av hangwn uten den andre tvillingen eller foreldrene. Er ikke dette veldig spesielt, er det bare jeg som reagerer på det? Ellers er disse barna de som er lengst i bhg også, selv om foreldrene er hjemme. Anonymkode: 144cd...781
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Jo, dette er veldig spesielt. Anonymkode: e2622...7ab 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 Jeg har bodd flere år i et annet land, og der er dette vanlig. Barn bor for eksempel hos besteforeldrene hele sommeren over 2 måneder) fast, eller på hytta med besteforeldre mens foreldrene jobber hele perioden i byen. Flere jeg kjenner bodde et år eller to hos besteforeldre i barndommen, på helt andre kanter av landet enn foreldrene pga jobb og annet. Barna får et helt annet forhold til besteforeldrene sine selvfølgelig, de er en del av oppveksten og barndommen på en helt annet måte enn vi er vant til. I Norge i dag er det jo ikke vanlig, men foreldrene mener nok det er bra for barna, ikke skadelig på noe vis. Siden det er snakk om et annet land, handler det sikkert om å bli en del av kulturen, språket, storfamilien der også, ikke bare for å få "avlastning" hjemme. Anonymkode: 634c0...61a 2
Gjest NotNaomi Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 De går i barnehage. Om noen ser det som bekymringsverdig,så er vel de ansatte der de første til å reagere? Så da kan du vel ta det med ro,og så kan du sette deg litt inn i hvordan det er i andre kulturer. Det er steder der besteforeldre og andre i familien er mer delaktige i barnas liv fra de er små,enn hva som er normalt i Norge. Om det er sånn at de tvillingene sliter på noen måte,ja,så er det ansatte i barnehagen som bør gjøre noe.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 Det er ganske vanlig i andre land, men det er uvanlig her i Norge. Har mange øst europeiske venninner med barn, og flere av dem sender barna på ferie til besteforeldrene/tanter og onkler i sommerferien. Syns egentlig det er ganske fint jeg, de har godt av å bli kjent med landet "sitt". Har selv en sønn med far fra utlandet, nå er han ganske liten, men ser jo for meg at det hadde vært utrolig fint for han hvis han etterhvert kan reise på sommerferier dit. Det som stopper meg er at jeg kommer til å savne han grenseløst. Men har tanker om at han reiser ned uten meg, så kommer jeg ned siste uken før vi reiser sammen hjem for eksempel. Men dette er helt uaktuelt nå, og kommer kanskje aldri til å skje. Men det er jo pga mitt eget ego. Tror han hadde digget det. Anonymkode: 6665e...1f3
Vera Vinge Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 De er jo veldig små til å bli sendt rundt sånn, da, uansett hvor vanlig det er andre steder. Jeg syns det høres alt for ustabilt ut for så små barn. Noe annet er når de blir større og er hos besteforeldre mens foreldre jobber om sommeren. Det gjorde jeg selv som barn, men da var jeg jo i skolealder. Men reiser disse barna alene med fly? 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, Vera Vinge skrev: De er jo veldig små til å bli sendt rundt sånn, da, uansett hvor vanlig det er andre steder. Jeg syns det høres alt for ustabilt ut for så små barn. Noe annet er når de blir større og er hos besteforeldre mens foreldre jobber om sommeren. Det gjorde jeg selv som barn, men da var jeg jo i skolealder. Men reiser disse barna alene med fly? Bare på to år har vel ikke lov til å reise alene med fly. Tror man må være 7? Kan være jeg tar feil. Men tviler på at det er lov å sende 2-3-4 år gamle barn alene på fly, uansett flyselskap. Anonymkode: 6665e...1f3
Maleficenta Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er et par som jeg kjenner til som sender 4 åringene hver for seg til besteforeldre som bor i et annet land ( dette er tvillinger, men de reiser hver for seg) i opptil 2 Mnd av gangen, dette hat pågått siden barna var 2 år. De er borte inopptil et par Mnd av hangwn uten den andre tvillingen eller foreldrene. Er ikke dette veldig spesielt, er det bare jeg som reagerer på det? Ellers er disse barna de som er lengst i bhg også, selv om foreldrene er hjemme. Anonymkode: 144cd...781 Kanskje foreldrene er veldig opptatt av at de skal få oppleve kulturen fra hjemlandet og lære språket. Men er rart at de blir splitta. Kan de ikke bytte på annenhvert år hvem av besteforeldra de skal være hos, så de får vært med hverandre liksom..
Maleficenta Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd flere år i et annet land, og der er dette vanlig. Barn bor for eksempel hos besteforeldrene hele sommeren over 2 måneder) fast, eller på hytta med besteforeldre mens foreldrene jobber hele perioden i byen. Flere jeg kjenner bodde et år eller to hos besteforeldre i barndommen, på helt andre kanter av landet enn foreldrene pga jobb og annet. Barna får et helt annet forhold til besteforeldrene sine selvfølgelig, de er en del av oppveksten og barndommen på en helt annet måte enn vi er vant til. I Norge i dag er det jo ikke vanlig, men foreldrene mener nok det er bra for barna, ikke skadelig på noe vis. Siden det er snakk om et annet land, handler det sikkert om å bli en del av kulturen, språket, storfamilien der også, ikke bare for å få "avlastning" hjemme. Anonymkode: 634c0...61a Skadelig tror jeg ikke det er. De er jo tross alt sammen med besteforeldrene sine 2
Måbarefåsiat... Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 De blir jo sendt ut tilfeldig på bygda akkurat... når man er fx i Hellas, så ser man småbarn sammen med storfamilien til langt på kveld - unorsk, det betyr ikke at det er feil. 5
Rotemor Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er et par som jeg kjenner til som sender 4 åringene hver for seg til besteforeldre som bor i et annet land ( dette er tvillinger, men de reiser hver for seg) i opptil 2 Mnd av gangen, dette hat pågått siden barna var 2 år. De er borte inopptil et par Mnd av hangwn uten den andre tvillingen eller foreldrene. Er ikke dette veldig spesielt, er det bare jeg som reagerer på det? Ellers er disse barna de som er lengst i bhg også, selv om foreldrene er hjemme. Anonymkode: 144cd...781 Føler jeg vet mer om deg enn om de med den kommentaren der. 3
Surreal Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 Synes det høres flott ut jeg. Som flere andre påpeker så er storfamilien involvert på en helt annen måte i mange andre land. At tvillingene får være hver for seg tror jeg kan være positivt. Veldig mange glemmer at tvillinger også er individer. At de hver for seg kan få oppmerksomhet som bare er rettet mot dem, tror jeg kan bidra til at de føler seg sett. At de i tillegg får sterke bånd til nær familie, god kulturell og språklig kompetanse i et land de har tilknytning til ser jeg bare det positive ved. 1
sofie777 Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #14 Skrevet 19. september 2017 Pass dine egne saker! Foreldrene til disse barna gjør det som de mener er best for sine barn Ingen ting å bekymre seg over, da det er helt vanlig i noen familier å gjøre det slik Anonymkode: ffe8f...b2b
slagelse Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 Jeg hadde satt stor pris på å få være mer med mine besteforeldre i oppveksten. Heldige barn sier jeg . De får bli kjent med sin familie.
moroklompen Skrevet 20. september 2017 #16 Skrevet 20. september 2017 Du skriver lite om omstendighetene her. I veldig mange andre land ser man på det å oppdra barn som en familieoppgave og ikke bare foreldrene sin. Jeg kjenner ei jente som er hos besteforeldrene i ett annet land 2 mnd hver sommer og hun elsker det. Selv var jeg med besteforeldrene mine mesteparten av sommeren da foreldrene mine måtte, i tillegg hver dag etter skolen og ble ikke hentet før 18-19 tiden, kan ikke si jeg har noen dårlige minner med dette. Tvert imot var jeg veldig knyttet til hele familien min og tanter/onkler/besteforeldre var en like naturlig del av hverdagen som foreldrene mine.
sofie777 Skrevet 20. september 2017 #17 Skrevet 20. september 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette sofie777, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå