AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Etter at venner fikk vite at jeg endelig har nok penger til overs til å.spare til bolig, har de rett ut sagt ting som i overskriften, og sagt at en middag ikke velter økonomien, at det ikke har noe å si for meg å bruke en 500lapp nå og da. Jeg blir oppgitt, vil ikke virke gjerrig, men har rett og slett ikke lyst til å bli med på flere kinoer eller middager hvor jeg blir oppfordret til å bidra litt mer. Hvordan skal jeg si fra på en god måte? Anonymkode: d6865...195
EvaLena Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Betal hver for dere da vel. Enklere får det ikke blitt. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, EvaLena skrev: Betal hver for dere da vel. Enklere får det ikke blitt. Eh ja, problemet er at de forventer mer fra meg fordi jeg plutselig har ekstra penger. Anonymkode: d6865...195
Sh999 Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 Står ikke alle for sin egen regning da? I så fall undres jeg over hvilke venninner du egentlig har. I min verden er det frekt å hinte om at andre skal betale mer fordi de har bedre økonomi. 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 Dette fikk meg til å tenke på den sommeren som student jeg virkelig hadde stått på å jobbet. Da sa en venn av meg, på ramme alvor: Nå kan du I ALLEFALL bruke 500kr på bursdagsgave til meg, nå som du har mye penger. Synes den kommentaren var så ufin at jeg valgte å ikke kjøpe gave i det hele tatt. Anonymkode: 58295...5ce 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 Hvorfor gjør de det? Har de spandert mye på deg? Har du forventet det da du hadde dårligere råd? Litt merkelig at venner forventer å bli spandert på... Anonymkode: 54b39...ac5 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Spiller ingen rolle hva de forventer, du betaler kun for deg selv uansett hva dere skal gjøre Anonymkode: eb9b0...9ed
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Hva slags venner er det? Anonymkode: 6dd61...744
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter at venner fikk vite at jeg endelig har nok penger til overs til å.spare til bolig, har de rett ut sagt ting som i overskriften, og sagt at en middag ikke velter økonomien, at det ikke har noe å si for meg å bruke en 500lapp nå og da. Jeg blir oppgitt, vil ikke virke gjerrig, men har rett og slett ikke lyst til å bli med på flere kinoer eller middager hvor jeg blir oppfordret til å bidra litt mer. Hvordan skal jeg si fra på en god måte? Anonymkode: d6865...195 Har de bidratt mer enn deg tidligere? Isåfall er det jo ganske viktig å kunne bidra litt ekstra når du har mulighet til det, ellers er du gjerrig synes jeg. Dersom det er slik at de IKKE har bidratt mer enn deg tidligere, får du bare si det som det er - du ønsker å spare til bolig og kommer ikke til å spandere/bidra mer for det har du ikke råd til om boligdrømmen skal gå i oppfyllelse. Anonymkode: 21b6b...cf2 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 Om de tidligere har spandert på deg, slik at du "skylder dem", så er det de sier helt greit. Men om det ikke er tilfellet, og de mener at bare fordi du har litt mer penger nå enn hva du har pleid, så skal du betale for dem, så kan de ta seg en bolle. Og det kan du si rett ut til dem. Det er dine penger, som du trenger for å kjøpe bolig, og de har på ingen måte rett på DINE penger. De kan tjene sine egne penger, og hvis de ikke har råd til å spise ute, så kan de la være. Disse folka er snyltere, ikke venner. Anonymkode: 544f0...1da 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 Hva de forventer er likegyldig, de er noen frekke snyltere. Har de ikke råd så er det deres problem ikke ditt.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 Du har dårlige venner. Jeg går på AAP med minstesats akkurat nå og har et par har venner som er mangemillionærer. Kunne ikke falle meg inn å be dem spandere noe. Legger de ut for meg når jeg har lagt lommeboka hjemme, så vippser jeg over pengene med en gang. Jeg har kanskje lite penger, men jeg slipper ihvertfall å se en snylter når jeg ser meg i speilet. Anonymkode: 1b265...370 5
WubWub Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 8 minutter siden, Blair Waldorf skrev: Hva de forventer er likegyldig, de er noen frekke snyltere. Har de ikke råd så er det deres problem ikke ditt. Hva om vennene hennes tidligere har spandert på hu når hun hadde dårlig råd? Da er det bare rett og rimelig at TS betaler for de som form for gjenytelse. Dette er en av grunnene til at jeg aldri låner penger eller lar noen spandere på meg da jeg ikke vil stå i gjeld til noen. Har man ikke råd til å dra på kino eller restaurant så skal man heller ikke gjøre det. Enten det er snakk om en date eller vennskap. Man skal betale sine egne regninger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 Hvis de har spandert på deg i en periode hvor du har hatt mindre penger, så synes jeg det er rett og rimelig av deg å gjøre det samme tilbake (de burde dog ikke be om det, men du burde gjøre det av fri vilje). Dersom det ikke er tilfelle at de tidligere har spandert på deg, så synes jeg vennene dine er direkte frekke. Jeg har venninner som f.eks. har betalt mer når vi skulle kjøpe middag sammen i en periode hvor de jobbet 100% og jeg var student. Overhodet ikke noe jeg forventet, men satte stor pris på og vil "betale tilbake" i form av å betale mer når jeg begynner å jobbe 100%. Så har jeg ei venninne som alltid forventer at vi spleiser når vi spiser middag hos henne, mens hun har spist gratis hos meg ved flere anledninger. Synes det er spesiell oppførsel, men skriver det av som lavere sosial intelligens. Anonymkode: 38c13...d26 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. september 2017 #15 Skrevet 18. september 2017 5 minutter siden, WubWub skrev: Hva om vennene hennes tidligere har spandert på hu når hun hadde dårlig råd? Da er det bare rett og rimelig at TS betaler for de som form for gjenytelse. Dette er en av grunnene til at jeg aldri låner penger eller lar noen spandere på meg da jeg ikke vil stå i gjeld til noen. Har man ikke råd til å dra på kino eller restaurant så skal man heller ikke gjøre det. Enten det er snakk om en date eller vennskap. Man skal betale sine egne regninger. Det er uansett frekt å drive på slik, vennene til TS gjør. De burde heller betale hver for seg.
mikrobe Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 At du har råd til sparing betyr ikke at du skal bruke resten av lønnen på dem så alle får like mye "lommepenger". 2
WubWub Skrevet 18. september 2017 #17 Skrevet 18. september 2017 5 minutter siden, Blair Waldorf skrev: Det er uansett frekt å drive på slik, vennene til TS gjør. De burde heller betale hver for seg. Jeg syntes det er frekke å ikke betale tilbake når man har anledning til dette.
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. september 2017 #18 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Jeg syntes det er frekke å ikke betale tilbake når man har anledning til dette. Men Ts, har ikke nevn noe om at hun ble spandert på før.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 Ts her igjen, der spekuleres i om de tidligere har spandert på meg. Ja det har de, og jeg på dem, men det slutter vi med når flere av oss etterhvert stod mellom jobber eller studier. Drt burde jeg ha skrevet i innlegget. Etter flere år uten mulighet for å spare noe stort, har jeg endelig mulighet. Dessverre oppfører folk seg som om dette er penger vi fritt kan bruke rundt... Anonymkode: d6865...195
WubWub Skrevet 18. september 2017 #20 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, Blair Waldorf skrev: Men Ts, har ikke nevn noe om at hun ble spandert på før. Nei, men det er den eneste årsaken jeg kan komme på som rasjonalisere forespørselen om at hun nå burde spandere på de. Det er ikke vanlig at venner ber deg kjøpe en middag til de med mindre de har spandert på deg tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå