Gå til innhold

Voksen og liker ikke vin - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå 35 år, og liker fortsatt verken rødvin eller hvitvin. Hvitvin synes jeg smaker surt, og rødvin synes jeg smaker beskt. Jeg har smakt på alt jeg har fått tilbud om, i håp om å finne i hvert fall EN vin jeg liker. Men nei. Jeg har vært på polet selv og forhørt meg med de som jobber der, og kjøpt og testet både tørre, søte, runde, spisse (?), fruktige og ikke-fruktige viner. Har prøvd ulike viner sammen med mat (av typen mat som det skal passe til), og uten mat. Men nei. Hver gang jeg tar en slurk får jeg lyst til å spytte det ut igjen. Men jeg er jo voksen så jeg gjør jo ikke det, men kjenner på frysningene når det er svelget ned fordi jeg synes det smaker så ille. Det er like ille med musserende av alle typer, så bobler hjelper heller ikke.

Vet at man MÅ ikke like vin, men jeg har bare så utrolig lyst til å kunne gå ut med venner og ta et glass jeg også, i stedet for å sitte og drikke Cola ... (liker ikke øl heller).

Har du noen gang vært i min situasjon, og hvordan kom du deg dithen at du nå liker vin? Jeg vil gjerne vite hva som skjedde imellom der :) 

På forhånd takk for konstruktive svar!

Anonymkode: f3b73...a03

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg er nå 35 år, og liker fortsatt verken rødvin eller hvitvin. Hvitvin synes jeg smaker surt, og rødvin synes jeg smaker beskt. Jeg har smakt på alt jeg har fått tilbud om, i håp om å finne i hvert fall EN vin jeg liker. Men nei. Jeg har vært på polet selv og forhørt meg med de som jobber der, og kjøpt og testet både tørre, søte, runde, spisse (?), fruktige og ikke-fruktige viner. Har prøvd ulike viner sammen med mat (av typen mat som det skal passe til), og uten mat. Men nei. Hver gang jeg tar en slurk får jeg lyst til å spytte det ut igjen. Men jeg er jo voksen så jeg gjør jo ikke det, men kjenner på frysningene når det er svelget ned fordi jeg synes det smaker så ille. Det er like ille med musserende av alle typer, så bobler hjelper heller ikke.

Vet at man MÅ ikke like vin, men jeg har bare så utrolig lyst til å kunne gå ut med venner og ta et glass jeg også, i stedet for å sitte og drikke Cola ... (liker ikke øl heller).

Har du noen gang vært i min situasjon, og hvordan kom du deg dithen at du nå liker vin? Jeg vil gjerne vite hva som skjedde imellom der :) 

På forhånd takk for konstruktive svar!

TS igjen her med et lite tillegg: Det hjelper heller ikke å "bare drikke nok, så blir det til slutt godt". Jeg synes det smaker så ille at hvis jeg tvinger i meg et halvt glass så er jeg direkte kvalm og greier ikke mer. Ikke hjelper det å drikke seg full på andre ting (sprit) først heller...

Skrevet

Jeg måtte faktisk sjekke når dette ble skrevet. Jeg trudde det var mitt eget innlegg.

Jeg er nærmere 50 og kan ikke fordra vin. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er akkurat som deg, liker ikke noe med alkohol i. 

Jeg har vel egentlig bare innfunnet meg med det, koser meg like mye med en god juice (jeg er ikke glad i brus heller😂).

synes igrunn det er dumt at det blir sånn at man føler seg utenfor eller litt rar når man drikker noe annet enn alkohol. Jeg føler meg faktisk litt stolt av at jeg ikke drikker, og jeg tror aldri at jeg kommer til å smake igjen, for jeg har vel smaksløkene til et lite barn- jeg liker det virkelig ikke😂😂

• Liker 2
Skrevet

Er det så viktig? Jeg er 36 og spyr av smaken. Koser meg med brusen jeg liker.  Det viktigste er at det smaker.  Hva er det med den vinen som er så viktig egentlig? Er det en sånn lissom voksengreie? 

• Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet

Noen mennesker smaker bitre og syrlige smaker mye kraftigere enn andre, kanskje du er en av disse. I så fall er det nok bare å innfinne seg med at du ikke kommer til å lære å like disse tingene. Det ser jo ut til at du har gjort det du kan.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hvorfor er det så viktig å like vin?, vet om mange godt voksne som ikke kan fordra det, det er ikke sånn at man må like vin eller kaffe for den sagt skyld selv om man er voksen.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å tvinge i seg vin hvis man ikke liker det. Når jeg er ute og skal kose meg drikker jeg ofte ingfærøl med alkohol (Veldig brusaktig ;)) eller en god cider. Tror de fleste utesteder har dette nå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 28, jeg kan ikke fordra vin. Da jeg var 25 begynte jeg å like øl. Men jeg foretrekker vodka og whiskey drinker.

Anonymkode: 421cd...f09

• Liker 1
Skrevet

Du bør prøve å finne noe annet du liker enn vin. Jeg har erfaringer om at man ikke blir invitert, dersom man ikke drikker.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her med et lite tillegg: Det hjelper heller ikke å "bare drikke nok, så blir det til slutt godt". Jeg synes det smaker så ille at hvis jeg tvinger i meg et halvt glass så er jeg direkte kvalm og greier ikke mer. Ikke hjelper det å drikke seg full på andre ting (sprit) først heller...

Du skal nippe til vin. Ikke drikke. Ta en liten slurk en gang hver 5.-10. minutt. Etter tre-fire slurker er du mer vant til smaken. Å drkke et halvt glass første gangen er jo kjempedumt om du skal lære deg å like vin. De som starter med kaffe starter heller ikke så brått, det er også en smak som man må lære å like.

Anonymkode: 06805...46f

• Liker 3
Skrevet

Jeg likte heller ikke vin, fram til jeg fikk prøve pinnevin, Cantina for et par år siden. Nå elsker jeg rødvin ❤️

Skrevet

Jeg liker heller ikke vin, eller noen annen form for alkohol. Har slått meg til ro med at det ikke er noe for meg, og drikker ikke i det hele tatt. Jeg drikker ikke kaffe eller te heller, og det er egentlig mer problematisk, når jeg aldri vil ha noe å drikke (annet enn vann, saft eller brus) når jeg er på besøk hos folk.

Jeg tenker at det må være bedre for deg å bare innse at du ikke liker vin, og heller kose deg med noe du faktisk liker. Det kan jo ikke være særlig kos å ta et glass vin med venninner hvis det ender med at du blir kvalm. Da må det være bedre å drikke brus og føle seg bra!

Anonymkode: 97f63...a8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du absolutt skal tvinge deg selv til å like noe du ikke liker. Jeg var totalavholds frem til jeg var nærmere 30, så jeg har tilbragt plenty av sosiale sammenkomster med å drikke pepsi, farris, juice, fancy alkoholfrie drinker, osv. og det er da null problem. Faktisk var det en kjempefordel da vi begynte å planlegge barn, siden alle var vant til at jeg ikke drakk alkohol, så jeg slapp den problemstililngen. 

Kan du ikke bare finne deg noe annet godt å drikke, da? Eplemost, mozell, whatnot? 

Anonymkode: b12a0...8d3

• Liker 1
Skrevet

TS her. Takk for svarene, jeg er tydeligvis ikke spesielt alene i dette i-landsproblemet. For å oppsummere:

Nei, det står ikke om liv. Jeg MÅ ikke drikke vin. Alkoholen handler det uansett ikke om. Jeg liker drinker med sprit, men er uansett ikke i et miljø hvor det er naturlig å drikke mye. Liker heller ikke cider eller ingefærøl.

Lysten til å like det handler mer om at det virker som om de som liker vin får så veldig mye utav det. De virkelig nyter det både med og uten mat, og jeg føler nesten jeg går glipp av en stor kulinarisk opplevelse ved å ikke like det. 

Så spørsmålet var egentlig om det finnes noen måte å lære seg å like det på. Takk for godt tips om ikke å drikke et halvt glass av gangen, kanskje jeg har vært for kjapp. Også fint å vite at noen smaker surt mer enn andre, så kanskje jeg bare må innse at jeg ikke skal drikke vin :) Og det går helt greit det, hvis det er sånn det er. Hadde bare vært fint hvis det gikk an :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg nyyyyyter brusen min heller, når jeg er i kosehjørnet.  Eksen likte ikke vin, men drikker det nå. Men han klarer ikke å ha det gøy uten noe rus i hodet da. Kanskje det er derfor. Slutt å tenk for mye på det og nyt dine favoritter.  

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lysten til å like det handler mer om at det virker som om de som liker vin får så veldig mye utav det. De virkelig nyter det både med og uten mat, og jeg føler nesten jeg går glipp av en stor kulinarisk opplevelse ved å ikke like det. 

Dette mener jeg er tilfellet - du går glipp av mye ved å ikke like vin om du samtidig er glad i god mat. Når man lager særlig mat inspirert fra det franske og italienske kjøkken er vin som passer til et must for min del for at et godt måltid skal bli komplett. 

Jeg likte heller ikke vin de første gangene jeg smakte, selv om det var til mat. Det er en lang tilvenningsprosess. Lette hvitviner som er godt nedkjølte, eller rødviner med lite syre og garvestoff og mye fylde var det som gjorde saken for meg. Og drikk vinen til feks pastaretter eller kjøtt- og fiskeretter med mye fett i, slik at man kjenner vinens rensende effekt. Feks lammelår og fløtegratinerte poteter med en syrah-vin fra Sør-Frankrike. Eller en hvitvin med litt naturlig sødme, feks en Leitz riesling, godt nedkjølt til reker med aioli.

Forresten er temperatur på rødvin også avgjørende, prøv den ved 12-14 grader, ikke romtemperert. Det gir en mindre tung opplevelse.

Anonymkode: 5a51f...3db

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette mener jeg er tilfellet - du går glipp av mye ved å ikke like vin om du samtidig er glad i god mat. Når man lager særlig mat inspirert fra det franske og italienske kjøkken er vin som passer til et must for min del for at et godt måltid skal bli komplett. 

Jeg likte heller ikke vin de første gangene jeg smakte, selv om det var til mat. Det er en lang tilvenningsprosess. Lette hvitviner som er godt nedkjølte, eller rødviner med lite syre og garvestoff og mye fylde var det som gjorde saken for meg. Og drikk vinen til feks pastaretter eller kjøtt- og fiskeretter med mye fett i, slik at man kjenner vinens rensende effekt. Feks lammelår og fløtegratinerte poteter med en syrah-vin fra Sør-Frankrike. Eller en hvitvin med litt naturlig sødme, feks en Leitz riesling, godt nedkjølt til reker med aioli.

Forresten er temperatur på rødvin også avgjørende, prøv den ved 12-14 grader, ikke romtemperert. Det gir en mindre tung opplevelse.

Anonymkode: 5a51f...3db

Man går ikke glipp av noe. Det handler så mye om hva man legger i livet.  For noen handler det om vin, for andre er livet  noe helt annet. Veldig dumt å tro at vin fyller opp selve livet . For deg kanskje, men det gjelder slettes ikke alle. For et press man skal leve etter i samfunnet. " man får glipp av noe når man ikke drikker vin " 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for svarene, jeg er tydeligvis ikke spesielt alene i dette i-landsproblemet. For å oppsummere:

Nei, det står ikke om liv. Jeg MÅ ikke drikke vin. Alkoholen handler det uansett ikke om. Jeg liker drinker med sprit, men er uansett ikke i et miljø hvor det er naturlig å drikke mye. Liker heller ikke cider eller ingefærøl.

Så spørsmålet var egentlig om det finnes noen måte å lære seg å like det på. Takk for godt tips om ikke å drikke et halvt glass av gangen, kanskje jeg har vært for kjapp. Også fint å vite at noen smaker surt mer enn andre, så kanskje jeg bare må innse at jeg ikke skal drikke vin :) Og det går helt greit det, hvis det er sånn det er. Hadde bare vært fint hvis det gikk an :) 

Du bør kanskje prøve en av de søteste hvitvinene, som du finner her: https://www.vinmonopolet.no/Nettbutikk-kategorier/Hvitvin/c/hvitvin?sort=price-asc&q=%3Arelevance%3AmainCategory%3Ahvitvin%3AvisibleInSearch%3Atrue%3ASukker%3A45-1000&searchType=#

Gjerne velg en vin med lavt alkoholinnhold

Anonymkode: a0fa0...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...