Gå til innhold

Spare kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som sparer kalorier i ukedagene for å kunne unne seg xtra mye i helger eller ved spesielle anledninger?

Anonymkode: f25ae...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gjør det. Men tar ikke helt av eller noe i helgene da jeg er på slankern for tiden. 

Skrevet

Jeg gjør det, men ikke så dramatisk at det kan kalles ekstra mye - kutter kanskje fem prosent i det daglige, akkurat nok til en sjokolade på lørdag. Slanker meg ikke, men trenger å være litt organisert.

Skrevet

Ja. De dagene jeg ikke trener styrke (altså 4 dager i uken), legger jeg meg på 2-400 kcal i underskudd. Så kan jeg ligge i overskudd i helgen uten at det gjør så mye. Jeg trener også tung styrke om lørdagen, så deler av kalorioverskuddet går til å bygge muskler og ikke bare flesk...

Anonymkode: 520f7...91c

Skrevet

Jeg sparer ikke til helgene, men litt til hver dag. Dvs. jeg trener og spiser sunt gjennom dagen så jeg kan unne meg noe på kvelden.

Liker mye bedre å unne meg litt hver dag enn å "ta den helt ut" i helgen. Føler meg ille om jeg spiser for usunt på en gang uansett.

Anonymkode: 93d2e...fe9

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som sparer kalorier i ukedagene for å kunne unne seg xtra mye i helger eller ved spesielle anledninger?

Hvordan "spare kalorier". Ved å la maten ligge lenger i kjøleskapet? Eller mener du å spise mindre kalorier?

Anonymkode: a05ff...b98

• Liker 2
Skrevet

Bare pass på at du ikke går i kronisk sparemodus. Da er det lett å få i seg for få kalorier over tid, og det er ikke nødvendigvis gunstig for forbrenningen din.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan "spare kalorier". Ved å la maten ligge lenger i kjøleskapet? Eller mener du å spise mindre kalorier?

Kverulere til det blir dumt..... det finnes en tråd hvor du kan gjøre dette. Noe med overskrifter en tolker annerledes heter den tråden. Bruk den. 

Anonymkode: c57b0...0af

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kverulere til det blir dumt..... det finnes en tråd hvor du kan gjøre dette. Noe med overskrifter en tolker annerledes heter den tråden. Bruk den. 

Bruker denne, jeg:-)

Skrevet
14 minutes ago, bobleplast_ said:

Bare pass på at du ikke går i kronisk sparemodus. Da er det lett å få i seg for få kalorier over tid, og det er ikke nødvendigvis gunstig for forbrenningen din.

Dette er en myte. Problemet er heller at hvis man går for lavt og for mye i underskudd har man en tendens til å ta igjen for mye når man "endelig" kan spise.

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, perplexed skrev:

Dette er en myte. Problemet er heller at hvis man går for lavt og for mye i underskudd har man en tendens til å ta igjen for mye når man "endelig" kan spise.

Wow, er det?? Har alltid lurt på om det stemmer eller ei. F. eks. på programmer som Robinson hvor de får lite mat over en periode, de raser jo ned i vekt, ikke noe sparemodus der i gården.

Skrevet
På 18.9.2017 den 11.44, Carressa skrev:

Wow, er det?? Har alltid lurt på om det stemmer eller ei. F. eks. på programmer som Robinson hvor de får lite mat over en periode, de raser jo ned i vekt, ikke noe sparemodus der i gården.

Jeg lurer veldig på hvordan kroppen fungerer når alle snakker om sparemodus. Og vet du om det stemmer at den forbrenner mer hvis den får mer mat? Da mener jeg ikke digre mengder som gjør at man legger på seg. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvordan kroppen fungerer når alle snakker om sparemodus. Og vet du om det stemmer at den forbrenner mer hvis den får mer mat? Da mener jeg ikke digre mengder som gjør at man legger på seg. 

Forbrenningen går ned sånn at når en begynner å spise normalt igjen så er fprbrenningen gått ned og man legger fortere på seg igjen. 

Skrevet

Forbrenningen tilpasser seg rett og slett. Spiser man lite i lengre tid vil forbrenningen tilpasse seg dette.

Grunnen til at man legger på seg igjen ved å plutselig øke mat mengden er fordi kroppen har vendt seg til mindre mat, og ofte blir mengden veldig mye fordi man kanskje har "sultet" seg. Og begynner å kaste i seg mat.

Men om man gradvis øker mengden vil ikke det påvirke vekten i like stor grad for forbrenningen tilpasser seg. Er derfor mange pleier å "booste" forbrenningen ved å innta mye mat 1 dag i uken eller hver 14 dag for å gi forbrenningen sjokk :P Men om dette funker vet jeg ikke. Men er en måte å "fortelle" kroppen at "hei du jeg sulter ikke få fart på deg" :P Men igjen dette er ikke en fasit er bare noe jeg har hørt og lest.

Men til spørsmålet ! Ja jeg sparer kalorier. Ikke fordi jeg skal "spise de opp" en gang i uken, men til de dagene jeg tilfeldigvis skal ut og spise eller blir bedt på bursdag. Generelt til de tilfellene hvor jeg plutselig vil spise noe godt om det er en mandag eller søndag har ingenting å si. Har ingen fast dag. 

Anonymkode: 0b6a1...0e5

Skrevet
På 9/18/2017 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Om du sparer kalorier I ukedager vil det brute pa musklene dine. Du vil altsa fa daarligere forbrenning, og dermed over tid gaa mye opp etter helgene. Anbefaler trening. 

Anonymkode: 98442...4e4

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med for lavt kalori inntak.

Ann Christin, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...