Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Det gjelder jente på 16 som har et seksuelt forhold til en eldre mann. Det er riktignok frivillig, men hver eneste celle i kroppen min skriker at dette er feil! :evil: Jeg har forsøkt å kontakte familievernkontoret i jentas kommune, men de hadde ingen rådgivere på jobb. Barneombudet ba meg kontakte det lokale barnevernet, men der får jeg ikke svar. Jeg vet navn og adresse på jenta og foreldrene, men kjenner dem ikke. Det føles frekt (eller kanskje bare ubehagelig?) datter, ville jeg satt pris på å få vite det! Skal jeg ringe foreldrene, eller skal jeg vente til jeg får svar fra barnevernet? Eller ringer jeg til det lokale lennsmannskontoret uten å vente på barnevernet? :-(
Polly Ester Skrevet 18. januar 2005 #2 Skrevet 18. januar 2005 Den seksuelle lavalder er 16 år så dette får du ikke stoppet med loven i hånd. Selv hvor grotesk du syns det er så er det en privat sak mellom jenta og denne eldre mannen...
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #3 Skrevet 18. januar 2005 16 år er jo over seksuell lavalder. Har noen noe de skulle sagt av offentlige instanser selv om ikke vi liker det?
Maya22 Skrevet 18. januar 2005 #4 Skrevet 18. januar 2005 Den seksuelle lavalder er 16 år så dette får du ikke stoppet med loven i hånd. Selv hvor grotesk du syns det er så er det en privat sak mellom jenta og denne eldre mannen... Er helt enig med deg der
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #5 Skrevet 18. januar 2005 Jeg forstår det, det er ikke min sak. Men forholdet startet da jenta var 15. Bør ikke foreldrene få vite om det?
Polly Ester Skrevet 18. januar 2005 #6 Skrevet 18. januar 2005 Det blir jo et moralsk dilemma, da... Jeg vet ikke hva jeg ville om jeg hadde hatt ei datter på 16 år... Ikke for å si noe galt om deg - men hvis jeg hadde hatt ei datter på 16 år som var sammen med en eldre mann, ville jeg ikke at noen utenforstående skulle komme å blande seg inn i det. Hadde det vært ei venninne av meg som fortalte det - kanskje... Men, hvis bare "en eller annen" på byen hadde tatt kontakt med meg for å fortelle meg hva datteren min driver med, hadde jeg nok blitt irritert og forsvart datteren min uansett hva jeg mener om det, tror jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #7 Skrevet 18. januar 2005 Hvis du absolutt vil kontakte noen, så kan du vel snakke med dem det gjelder... Ta kontakt med 16-åringen, eller den gamle fyren hennes. mvh oslo vest
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 Hvis du absolutt vil kontakte noen, så kan du vel snakke med dem det gjelder... Ta kontakt med 16-åringen, eller den gamle fyren hennes. Enig! I prinsippet har du ingen ting du skulle ha sagt selv om du føler det er feil, og hvis du MÅ ta det opp, så gjør det med hovedpersonene selv...
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Klart du kan kontakte foreldre! Selv om barnet er over seksuell lavalder, er det fremdeles et barn! Og jenta er ikke myndig...
Nasseline Skrevet 18. januar 2005 #10 Skrevet 18. januar 2005 Klart du kan kontakte foreldre! Selv om barnet er over seksuell lavalder, er det fremdeles et barn! Og jenta er ikke myndig... greit nok det, men jenta kan fortsatt ha sex med hvem hun vil... selv om hun ikke er myndig.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #11 Skrevet 18. januar 2005 Ja, men foeldrene kan godt være orientert og prøve å prate med jenta. JEg villle som mor vært meget skeptisk og tatt meg en alvorlig prat med mannen. Det høres jo litt rart ut da...
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2005 #12 Skrevet 18. januar 2005 Vist det ser ut til at hun er i "forholdet" under tvang eller at han f.eks drar henne ut i en dop miljø er det okei å kontakte foreldrene... Men det kommer jo ann på HVOR gammel han er også da...
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #13 Skrevet 18. januar 2005 Det er jo ikke sikkert de mest dramatiske virkemidlene er nødvendig. En prat mellom foreldre og barn kan være på sin plass, men da må foreldrene vite om det. Jeg hadde i hvert fall satt pris på å få vite...
:-) anna Skrevet 18. januar 2005 #14 Skrevet 18. januar 2005 Så lenge hun er 16 er det ikke ulovlig, selv om det helt klart er usmakelig. (Du sier ingenting om hvor gammel han er) Om du vil at dette skal ta slutt er kanskje det mest effektive å snakke med jenta, og eventuelt mannen, og si at om dette ikke tar slutt, så føler du deg forpliktet til å snakke med foreldrene hennes. For akkurat DET er vel "worst case scenario" for henne. Og han har vel sikkert ikke så mye ønske om at dette skal komme ut han heller... Ondskapsfullt kanskje, men sikkert nok effektivt
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #15 Skrevet 18. januar 2005 Vanskelig å svare uten å vite hvor gammel han er. Det kan jo være at din oppfatning av grotesk ikke er kompatibel med andres, og at dette er en ganske uskyldig sak. Men er han over 40, vil jeg si at smertegrensen definitivt er nådd. Likevel synes jeg du skulle holde deg for god til å gå til foreldrene, særlig når du ikke engang kjenner hverken dem eller denne jenta. Da vil det vel være bedre å snakke med henne direkte, for det kan være mye som ligger bak her. Har du forresten noen forbindelse til denne jenta i det hele tatt, eller har du bare engasjert deg kraftig i en totalt fremmed?
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #16 Skrevet 18. januar 2005 Jeg var 17 da jeg ble sammen med en på 33... Som jeg nå er gift med! Foreldre og slekt var veldig skeptiske og mange av vennene mine syntes dette ikke "passet seg", men jeg valgte, til tross for sterkt press å følge mine egne følelser, noe jeg ikke angrer på i dag!!! Tror ikke det nytter å blande seg inn. Ungdommen gjør som de vil, og de må vel kunne få lære av egne feil... (om det i dette tilfellet skulle vise seg å være feil, da...) Vil til slutt bare nevne at min mann er blitt et fullverdig og respektert medlem av min familie!
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #17 Skrevet 18. januar 2005 Mannen nærmer seg 50 og foreldrene kjenner ham godt, selv om de ikke vet om situasjonen. Det er ikke ei jente jeg kjenner personlig, men hun har uoppfordret fortalt historien til meg. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, men siden hun ba om mitt synspunkt føles det nesten som hun håper noen skal stoppe det. Det var også hun som ga meg navnet og tlfnr sitt. Jeg har forsøkt å snakke med henne og forklart alt jeg kan basert på egen livserfaring osv. Hvordan jeg føler overfor mitt eget barn, hvorfor foreldre reagerer og handler som de gjør. Hun har lav selvtillit og denne mannens oppmerksomhet har vært positiv for akkurat det. Jeg har også bedt henne fortelle det til foreldrene, noe hun ikke tør. Det virker som alt preller av. Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke ønsker eller ikke kan avslutte det. Hun tok kontakt med meg igjen i ettermiddag, jeg spurte henne rett ut om hun ønsket at jeg skulle ta kontakt med foreldrene eller ikke. Hun svarte unnvikende og sa at dersom de fikk vite det, ville de holde henne under oppsikt hele tiden. Jeg spurte så om det var det hun helst ville, men det nektet hun for. Jeg kommer til å vente til jeg får kontakt med enten barnevernet eller et familievernkontor, så skal jeg spørre hva de råder meg til å gjøre. Jeg forstår de av dere som mener det ikke er min sak og at det ville vært flaut om noen blandet seg inn. Men jeg klarer ikke la være å tenke på at jeg ville satt pris på å få vite det. :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #18 Skrevet 19. januar 2005 Mannen nærmer seg 50 og foreldrene kjenner ham godt, selv om de ikke vet om situasjonen. Æsj!! Jeg synes du skulle si det til foreldrene hennes. Mon tro hva som rører seg i hodet på den gamle grisen. Skrupler eier han ikke. Ingen må komme og si at det kan være et ok forhold. Ren utnyttelse....
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #19 Skrevet 19. januar 2005 Nærmer seg 50, vel, da er smertegrensen både nådd og overskredet. Jeg har dessverre ikke noen konkrete råd til deg, men jeg synes at i dette tilfellet er det visst på sin plass med litt innblanding. Er alt som det skal med familieforholdene til denne jenta - hvis ikke, burde du nok holde deg langt unna å kontakte foreldrene - eller kan det være at hun har det vondt hjemme og søker en farsfigur i denne mannen? Synes isåfall det er skummelt at i det minste ikke han har bedre vett.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #20 Skrevet 19. januar 2005 Vanskelig saituasjon. Det KAN hende at jenta ønsker å få hjelp til å avslutte forholdet, men jeg skjønner det om hun ikke vil at foreldrene skal involveres. Jeg vet selv hvordan jeg var i den alderen, og hvordan hvert bittelille feilgrep jeg gjorde bidro til tapt tillit fra foreldrene mine (=mindre selvtillit hos meg) - ofte nesten uten grunn. Samtidig trengte jeg jo grensesetting - og det som virket overdrevet da har egentlig vært bra for meg i det lange løp. Men kanskje du skal prøve å kontakte den eldre mannen i stedet for å gå om foreldrene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå